Consumentenbond.nl

Welk plastic artikel mag van jou weg?

• 25 oktober 2018
  • 59 reacties
  • 3774 Bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Beste Mrs.Jones, wij zijn toch helemaal verkeerd bezig, de fout van al deze plastic artikelen moet bij de lieden neer gelegd worden. Al de dagelijkse boodschappen worden met plastic verpakt en dat is voor hen logisch en goedkoop. Een aantal jaren is door het kabinet bepaald dat er de diverse artikelen die in plastic verpakt er een bijdrage van 1 cent betaald moest worden. En u raad het al, dit werd doorberekend aan de consument, m.a.w. het is en blijft vechten tegen de zgn. bierkaai. Het helpt niet, maar het is een loffelijk streven om er op deze wijze een steentje bij te dragen.

Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 5
Badge +5
Een aantal jaren is door het kabinet bepaald dat er de diverse artikelen die in plastic verpakt er een bijdrage van 1 cent betaald moest worden.

Kijk daar irriteer ik me nu aan.
Onze regering lost alles op met betalen.

Een plicht om een milieuvriendelijk materiaal te gebruiken is de oplossing.
Reputatie 7
De verpakkingsindustrie zou misschien reageren als er een enorme sanctie op het produceren van veel te veel plastic zou staan.

Een aantal jaren is door het kabinet bepaald dat er de diverse artikelen die in plastic verpakt er een bijdrage van 1 cent betaald moest worden.Kijk daar irriteer ik me nu aan.
Onze regering lost alles op met betalen.

Het beprijzen van externaliteiten is toch de manier om alternatieven een kans te geven. Misschien moet de prijs wel van 1 cent naar 10 cent maar op een gegeven moment komen de alternatieven als vanzelf.
Sterker, ook als dingen verbiedt en bedrijven dwingt tot keuzes die meer geld kosten gaat de consument dat ook betalen. De consument aan het einde van de keten betaalt namelijk altijd de kosten.
Reputatie 5
Badge +5
@A. Deen

Ik ben van mening dat dit soort bedragen niet helpt.

Zo moet een bio komkommer duidelijk herkenbaar zijn en dat doen ze meestal met plastic.
Brandmerken blijkt ook een oplossing.
Op zo'n moment moet je de knoop doorhakken en zeggen het mag alleen op deze manier.

Dan niet die 5 jaar afschrijving afwachten van die komkommer verpak machine.

@A. Deen

Ik ben van mening dat dit soort bedragen niet helpt.

Omdat het bedrag te laag is of omdat er geen alternatieven zijn?
Reputatie 5
Badge +5
Als ik bij de chinees kom, kijken ze raar als je zelf een tas hebt.
Iedereen betaald het gewoon.

Als ik een bio komkommer koop, zit die gewoon in plastic.
Geen keuze als klant, het afval is er er al.

Kom ik in de jumbo, liggen er papieren zakken en plastic bij de groente.(gratis)
98% pakt de plastic zak uit gewoonte.
Geen plastic tas meer bij de groente.

Als ik een biefstuk koop in de supermarkt, moet ik er een schaaltje, inlegkruisje en een plasticfolie bij kopen.
Wil ik dit niet, moet ik naar de slager.

Een sixpack bier zit of een folie omheen of ze gebruiken van die nare ringen.
Dat kan ook los op een kartonnen plaat van 24 stuks.
De sixpack gewoon verbieden.

Moet chips perse in zo'n alu folie zak zitten.
Dat was vroeger ook niet zo.

Vroeger hadden we ook geen dop op een zuivel pak.
Die luxe kunnen we best wel laten voor het milieu.

Moeten pillen in een doordruk strip zitten of kunnen die weer in een glazen potje met een metalen dop.

Fris in halve liter plastic flessen is een verkoop verhaal.
Vroeger had je gewoon alleen maar glazen literflessen.
Veel beter.

Moet een tandenborstel in een plastic blister zitten of kan die ook in een kartonnen doosje.

Moeten sinaasappels en mandarijnen in zo'n naar netje?

Waarom zitten de goedkoopste eieren in een plastic doos?

Er is ooit een actie geweest dat de tandpasta tube niet meer in een kartonnen doosje mocht.
Dat was toen erkent als overbodig.
Nou, hij is terug het kartonnen tandpasta doosje.

Waarom gebruiken we zoveel soorten plastic door elkaar en maken we hierdoor recycling moeilijk?

Ik kan zo wel door gaan.

Door de plastic draagtas duurder te maken en rietjes te verbieden verander je het probleem niet.

Het probleem is veel groter.

Dat de onderstaande sinaasappel in een bakje een hele euro duurder wordt zal een koper van dit idiote product niet veranderen.

@Wortelstamper dat snap ik niet. Er zijn hier mensen die afhankelijk van het bedrag pinnen of contant betalen en dan denk jij dat het niet uitmaakt wat het kost. Nogmaals, als 1 cent verschil niet genoeg is moet je er tien cent van maken of een euro, maar zeg me niet dat het principe niet werkt. Stop de vervuiling in de prijs en je genereert een cashflow waar je de dingen mee op kunt ruimen en druk richting betere keuzes. Net als het file probleem, de benzine is blijkbaar nog steeds te goedkoop.
Reputatie 5
Badge +5
@A. Deen
Neem nu fris in plastic halve liter flessen.
De fles is het probleem.

De supermarkt verkoopt ze omdat de halve liter fles een succes is.
Het is een lekker formaat om mee te nemen.
Hij verkoopt meer omdat het in die vervuilende rot fles zit.
De verkoper wil daar dus niet vanaf.
Als je het duurder maakt, is de verkoper boos omdat de handige fles dan slecht verkoopt.
De omzet van zijn frisdrank zal dalen.
Uiteindelijk kom je tot de conclusie dat verhogen van de prijs tot gevolg heeft dat het verdwijnt.

Met deze wetenschap kun je de fles het beste direct laten verdwijnen.
Met b.v. een uitstel van een jaar.
Uiteindelijk zal er dan door verkooplust een milieuvriendelijke oplossing komen omdat de supermarkt de halve liter graag verkoopt omdat het goed is voor de omzet.

Reageer