Consumentenbond.nl

Welk type hond en hoe vaak uitlaten?

• 11 januari 2020
  • 5 reacties
  • 185 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Hoi allemaal,

Ik overweeg een hond te nemen.

Vandaag zag ik op straat dit lieve hondje.

Heeft iemand enig idee welk type hond dit is?

En.. hoe vaak laat je een hond van dit type ongeveer uit?

5 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ziet eruit als een NSDTR, oftewel een Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Elke hond moet minimaal 4 keer per dag naar buiten, maar hou er bij dit ras (bij honden spreken we van ras, en niet type!) rekening mee dat het energieke, beweeglijke werkhond is die genoeg afleiding nodig heeft. Vier keer per dag aan de lijn hetzelfde blokje om terwijl het baasje meer met zijn telefoon bezig is, is absoluut niet voldoende maar geestdodend en kweekt opgefokte, soms agressieve honden! Maar dat geldt eigenlijk voor alle rassen en kruisingen.

Het ras is wel uitermate geschikt voor sporten als Agility. 

Reputatie 6
Badge +4

en ineens begin ik gevoelens te krijgen voor verplichte cursus als je een hond ‘neemt’.

Reputatie 5
Badge +5

Daar pleit ik al decennia voor! Ik ben jarenlang instructeur geweest op een Kynologenclub en de ellende die je meemaakt door mismatches en gebrek aan elementaire kennis over wat een hond is, is ronduit schokkend. Eindigt ook vrijwel altijd in het nadeel van de hond...

Reputatie 5
Badge +5

En als je poep vies vind, begin er dan ook niet aan.

Reputatie 7
Badge +6

3 to 4 keer per dag uitlaten. Elke dag hondebrokjes met vlees geven. Honden zijn carnivoren, lekker vlees eten. Honden zijn lief en trouw en voelen ook eenzaamheid. Honden willen graag dat je met ze speelt. Stok ver weg gooien, maar verzin elke keer eens wat anders. Erfelijk leven honden eigenlijk in een groep. Laat ze dus ook zo vaak als het kan met andere honden omgaan.

In onze gemeente moet je verplicht een hondendrollenzak in je hand hebben als je de hond uitlaat, anders boete mogelijk. Ik hoor dat dat landelijk is. Ze hebben in de wijk speciale hondenuitlaat plekken. Kinderen moeten op grasveldjes kunnen dollen zonder steeds in de hondenpoep terecht te komen. Dus check dat even. En je moet hondenbelasting betalen.

Verder ben ik leek op hondengebied. Wel heel mijn jeugd mee opgegroeid, Zigan, Milord, Hertha, Tarzan. Maar verder laat ik het over aan de kynologen in de zaal.

Reageer