Hoe ga je om met lekkere trek?

  • 4 januari 2021
  • 19 reacties
  • 820 Bekeken
Hoe ga je om met lekkere trek?
Badge +8
  • Moderator
  • 2069 reacties

Deze week starten weer heel wat mensen met hun goede voornemens. Ben jij ook van plan om minder te snacken tussendoor en/of wil je juist gezonder eten? Dan herken je vast die momenten met ‘lekkere trek’. 

Hoe ga je hiermee om? Deel je tips en praat mee!


19 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik probeer er in de winkel snel voorbij te lopen . Lukt niet altijd . Dat spul is magnetisch . :blush:

Reputatie 3
Badge +2

Net als met alle andere soorten trek en ‘verleidingen’. Namelijk gematigd en afhankelijk van mijn dagelijkse activiteiten en gewicht. En ik geef zeker de supermarkt niet de schuld.

Reputatie 7
Badge +6

Ik ook niet . Het is dat magnetisme . :rofl::rofl:

Winkel? Veel erger. Als je weet wat voor lekkere dingen je kunt maken van gewone ingediënten is er geen ontsnappen meer aan. :-)

Ik eet drie maaltijden per dag, maar dan ook echt tot ik goed vol zit. Daar kan ik wel wat uren op teren, zonder ‘lekkere trek’. Zo wel dan drink ik iets: water/kruidenthee. Dat vult voor even wel. ‘ s Middags en ‘ s avonds is het het moeilijkst voor mij: dan neem ik een (ja soms meer) muntdropje

In het geheel nooit last van lekkere trek.

Reputatie 7
Badge +6

In het geheel nooit last van lekkere trek.

lucky You . :wink:

Eerder verstandig dan lucky, zou ik zeggen.

Ik heb dat maar bij een paar producten.
Als ik die koop, moet het op.
Engelse drop is zo'n product.
Niet kopen is de oplossing.
Er staat nu een bus met andere snoepjes op tafel.
Die staat er al maanden en is nog half vol.
 

Ik ben sinds september bijna 9 kilo afgevallen en heb dat niet gedaan door te diëten maar door meer bewust te worden van wat ik eet, hoeveel ik eet en hoe vaak ik eet . Het eerste wat ik gedaan heb is: Mijn Eetmeter en Gewicht Kalender installeren op mijn smartphone.  In deze 2 app’s vul ik elke dag in wat ik eet en wat ik weeg. Ik weeg  mij elke ochtend in mijn blootje meteen na het opstaan en op nuchtere maag. Ook heb ik, omdat ik als gepensioneerde niet zo actief meer ben, mijn max. kcal op 2300 gezet en probeer hier niet al te vaak boven te komen (een snoepje, chocolaatje of pilsje moet af en toe kunnen). Maar als ik bv. ‘s-avonds lekkere trek heb, bak ik niet meer zoals eerst een grote kippenbout maar 2 kippenvleugeltjes. Ook gebruik ik geen mayonaise meer maar frietsaus. Verder neem ik geen 4 koekjes meer bij de koffie maar 2 koekjes. Als toetje neem ik geen vla meer maar 0 % vet yoghurt, enz, enz. Deze en andere eetgewoontes zoals minder brood maar wel meer fruit, zorgen ervoor dat ik langzaam maar wel gestaag afval zonder dat ik daar veel van merk of voor moet laten. Met mijn 170 cm lengte woog ik in september zo’n 87 kilo en nu (vanochtend) 78,3 kilo. Mijn doel was om van 87 kilo naar 80 kilo te gaan en dat heb ik in 4 maanden tijd gehaald. Ik heb nu nog als streven om zo dicht mogelijk naar de 75 kilo te gaan.  

… kilo afgevallen en heb dat niet gedaan door te diëten maar door

niet meer zoals eerst een grote kippenbout maar 2 kippenvleugeltjes. Ook gebruik ik geen mayonaise meer maar frietsaus. Verder neem ik geen 4 koekjes meer bij de koffie maar 2 koekjes. Als toetje neem ik geen vla meer maar 0 % vet yoghurt, enz, enz. Deze en andere eetgewoontes zoals minder brood maar wel meer fruit,

Nee, niet diëten! :-)

Reputatie 1
Badge

Vorige week maandag ben ik begonnen met intermittent fasting. Dat wil zeggen dat ik tussen 20:00 uur in de avond en 12:00 uur 's-middags de volgende dag niks eet en dan wel tussen 12:00 en 20:00. Dus steeds 16 uur niks, alleen zwarte koffie of water en gedurende 8 uren gewoon eten. Dat eten probeer ik dan koolhydraatarm te doen, maar de trek af en toe in iets zoets speelt me nog parten. Het helpt daarbij niet dat Albert Heijn mijn eerder vaak gekochte favoriete zoetigheden zoals macchiato ijskoffie en chocolaatjes in de persoonlijke aanbieding doet, want dan denk ik ‘ach, kan nog wel een keer nu het goedkoper is’. Tip: maak thuis een lijstje en ga naar de winkel na een maaltijd, dan kom je het minst in de verleiding om ongezonde dingen te gaan kopen.

Zoek je eigen natuur en leef daarnaar. De rest is onzin.

(Vind ik nochtans).

 

Badge +1

Ik probeer zo min mogelijk lekkere snacks in huis te halen… Dat is mijn gouden tip!! :)
 

Reputatie 3
Badge +3

Ik drink gewoon water om dat hongerige gevoel weg te nemen en niet in de verleiding te komen om te gaan snacken.

Ik gebruik fruit of groenten voor snacks. Meestal zijn appels niet duur, bevredigend en gezond, je kunt een banaan hebben of een van mijn favoriete snacks is een noot of zaad. Dit alles is niet schadelijk en een beetje honger wordt goed gedempt.

Reputatie 4
Badge +4

Er zijn al de nodige tips voorbij gekomen. Niet in huis halen of fruit/groenten.
Bij een aantal soorten fruit is het wel uitkijken qua calorieën…. als voorbeeld de banaan, die is best calorierijk… 

Een andere vaak simpel uit te voeren tip is: Zodra je dat “zin iets” gevoel krijgt, ga dan direct bewegen, een klein ommetje of zo. Dat werkt op diverse systemen van je lichaam positief in:

  • Het bloed  gaat dan meer naar de benen en dat brengt rust in je spijsverteringssysteem (maag/darmen).
  • En.. even een ommetje geeft ook afleiding dus het gevoel van “zin in iets” verdwijnt meestal als sneeuw voor de zon….

En: Het  is eigenlijk een gratis optie en het is ook nog aanvullend positief voor het bewegen per dag wat zo wie zo goed is voor jezelf. Er is een ding…. een soort van mindset vinden bij jezelf om het uit te voeren. 

Badge

Ik ben ..afgevallen ... door meer bewust te worden van wat ik eet, hoeveel ik eet en hoe vaak ik eet . Het eerste wat ik gedaan heb is: Mijn Eetmeter en Gewicht Kalender installeren op mijn smartphone. 

Ik herken dit helemaal. Wanneer je eenmaal weet dat een handvol noten meer calorieën bevat dan een plakje salami met een augurk, kan je je eetpatroon aanpassen. Natuurlijk weet iedereen wel dat koekjes, bier, een overmaat aan vet, suiker niet erg gezond zijn, maar vaak wil je daar niet erg aan denken wanneer je een koekje pakt en of nog eens een glas wijn drinkt.  Het is dan best wel moeilijk om te minderen. Zo’n app kun je een paar dagen gebruiken en het zien als een sport om minder calorieën te gebruiken. Wanneer je dat een week doet, kun je al een resultaat merken en is het minder moeilijk om alternatieven te zoeken.

 

Reputatie 7
Badge +6

Ik doe ook een stuk minder eten en dan die goede dingen. Dat schaaltje fruit naast de computer op de topicfoto eet ik elke avond naast de computer. Maar ik ben deze maand ook aan het wandelen geslagen zoals steeds werd geadviseerd door de diëtiste van de huisarts. Normaal liep ik 12-20 km per maand. Nu doe ik al 40km in 2 weken. En de kilogrammen beginnen eindelijk af te vallen. Ik denk al 8! Dus nu gewoon consequent volhouden. Ik heb maar één klacht, prachtige wandelpaden in mijn gemeente, maar er is niet één wandelaar!

Reageer