Lekker in je lijf: Heb jij een tip om bewegen extra leuk te maken?

  • 25 January 2021
  • 13 reacties
  • 1347 Bekeken
Lekker in je lijf: Heb jij een tip om bewegen extra leuk te maken?
Badge +1

Bewegen en gezond eten horen bij een gezonde leefstijl. Maar zoals je niet altijd hetzelfde wilt eten, kan afwisseling in je beweging ook helpen om het leuk te houden.

Hoe maak jij bewegen leuk voor jezelf? Deel je tips en praat mee!


13 reacties

Bewegen en gezond eten horen bij een gezonde leefstijl.

 


Wie zegt dat?

Bewegen om te bewegen vind ik ongezond, met name sport.

Tenzij je gaat sporten voor de lol natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +8

Dit is natuurlijk in principe objectief, waarvan houdt de persoon. Er zijn zoveel manieren bewegen leuk te maken, maar waar denk je dan aan. Bijvoorbeeld worstelen, wrestling in het Engels. Bekijk daar eens wat filmpjes van, kan je een heleboel lol beleven. Andere vechtsporten worden voor de gezondheid minder leuk. En iedere sport heeft zijn voor- en nadeel.

De beste beweging heb ik altijd het dansen gevonden: je lichaam begint spontaan te wiebelen. Beentjes van de vloer!

Let's dance!

Ik heb online sportprogramma en door zelf vaak te sporten zijn mijn zoon en man nu ook fanatiek aan het sporten! Goed voorbeeld doet goed volgen!!💪🏻

Reputatie 7
Badge +8

Even terug begon ik al met dat dit gegeven zeer objectief was, het hangt af van de persoon die wil bewegen en er dan ook nog iets leuks van wil maken. Allemaal prima en er zullen genoeg tips zijn. Maar bij zo'n vraag moet je je wel realiseren dat je kan bewegen. Ik heb vele ouderdomskwalen, echte afwijkingen die bewegen, zelfs lopen, moeilijk maken. Ik heb ook de leeftijd niet nog te gaan rolstoel ballen (welke balsport ook). Natuurlijk doe ik moeite om beweegbaar te blijven, vaak wat stoeloefeningen e.d. en als ik binnen of naar buiten lopen kan probeer ik het, maar houdt bij z'n stelling rekening met mensen die niet meer kunnen, zijn dus niet altijd ouderen.

Nou 1 ding: Niet beginnen in het meest deprimerende jaargetijde. Ik snap dat idee van ‘goede voornemens’ sowieso niet, maar om daar aan te gaan beginnen op het moment dat het het moeilijkste is om het vol te houden (of om überhaupt te gaan beginnen), vind ik echt onbegrijpelijk: begin in het voorjaar als de vogeltjes fluiten, en je lekker in de zon vrolijk kan starten. Dan heb je meer kans dat je het ook echt leuk gaat vinden (en groen is ook goed voor de geest) en dat je het dán ook vol kan houden in het najaar.

Badge +2

Dansen en bewegen op muziek is een fijne manier om te bewegen. Het hoeven geen voorgeprogrameerde pasjes te zijn. Gewoon muziek aan en beweeg… een rondje rond de keukentafel, huppelend naar de achterdeur...   En je kunt dit overal doen, in je woonkamer, tuin, park, strand, kantoortuin (rare blikken -lekker belangrijk- van voorbijgangers even negeren) :dancer_tone1::man_dancing_tone3::dancer_tone3::man_dancing::dancer::man_dancing_tone5:

Mocht je toch een beetje voorbeeld of inspiratie willen hebben dan zijn de 5 minutenfilmpjes van Body Groove (miss Tripoli) op YouTube erg fijn. Voor je het weet doe er nog 5 minuten achteraan en nog één en…

Reputatie 3
Badge +3

Nu ik niet naar mijn body balance lessen kan doe ik dat thuis, via Youtube. Chromecasten via de televisie (als je een smart tv hebt) is ideaal, want beter geluid en groter scherm dan de laptop.
Matje op de grond, yogakleding aan en gaan!
En als de buren naar binnen willen kijken dan doen ze dat maar lekker :blush:

Reputatie 5
Badge +4

Bewegen en gezond eten horen bij een gezonde leefstijl. Maar zoals je niet altijd hetzelfde wilt eten, kan afwisseling in je beweging ook helpen om het leuk te houden.

Hoe maak jij bewegen leuk voor jezelf? Deel je tips en praat mee!

Een gezonde levensstijl is voor veel mensen “te veraf”, zolang je jong bent en ook als je wat ouder wordt blijft het nut niet erg tastbaar waarom je dat zou moeten doen. Bij doorvragen zullen ze het heus wel weten maar het dagelijkse bewustzijn is daar helaas niet mee bezig.

Zolang bewegen e.d.  niet in principe elke op je “menu staat waar je trek in hebt...” zal die groep amper, iig veel te weinig bewegen. Hoe vervelend ook, als ze eenmaal het kwalenstadium bereikt hebben, dan lukt het niet meer of alleen maar als er professionele hulp bij komt.  Uitgezonderd de pechgevallen dat je iets krijgt (bijv een ongeval of een erfelijke ziekte), is dat erg jammer dat ze dat overkomt. Er moet veel meer voorlichting komen en kinderen zouden niet alleen op het basisonderwijs maar ook op het voortgezet onderwijs op een zeer inspirerende manier verplicht gymles moeten krijgen.. …. Elk kind meer… dat na die tijd blijft bewegen is pure winst, ten aanzien van persoonlijk welzijn, maar ook financieel voor de persoon zelf maar ook voor de hele maatschappij.

Afschrikken helpt niet… .want in de 1e corona golf bleek al snel dat o.a. obese personen na een corona besmetting, een heel groot risico liepen op zwaar letsel of zelfs een fatale afloop. En kwam er niet een begrip bij… .corona kilo’s… wat er op wijst dat de koppeling met gezond leven toch voor velen een ver van mijn bed show is.….

Dus er zou veel meer aandacht besteed moeten worden om mensen bewust te maken dat een gezonde levensstijl obv  oa voeding en beweging, weinig stress, matig alcohol gebruik, goud waard is om gezond en toch prettig ouder te worden….

Zoek dus iets wat je leuk vindt… en dan ben ik weer terug bij de vraag van Laura Gerritsma … ;)

Wat ik zelf doe? Toen 25 jaar geleden ons competitie spelend  sportcluppie uit elkaar viel agv blessure zijn heel veel van mijn teamgenoten gestopt, blijkbaar aan gebrek bij een goed alternatief? Degenen die wel een alternatief hadden hebben ieder op hun manier/niveau een andere sport opgepakt. Daar val ik ook onder, want het is gewoon leuk om te sporten op een manier die je zelf….. leuk vindt, anders werkt het niet….  snel naar de sportschool gaan blijkt heel vaak geen goede keuze. Soms wel, maar dat is dan om dat die groep het juist wel leuk vindt: chapeau…!

Ach ...af en toe heb ik (uiteraard) ook pech en ben dan geblesseerd, maar dan ga ik tijdelijk wel wat doen wat nog wel kan, bijvoorbeeld fietsen of stevig wandelen, ipv hardlopen wat al 25 jaar mijn sport is. Wat is daar leuk aan? Ik zit bij een club, dus je ontmoet andere mensen, waar je samen (nu max 2) mee sport maar ook (niet verplicht...) mee  kunt praten , we hebben (niet verplichtte!) sociale gebeurtenissen/events, een (vrijwilliger als gediplomeerde) trainer die ons begeleidt, praktisch maar ook met een ondersteunend schema.  Je bepaalt zelf hoe hoog je de lat legt… En dat voor minder dan 15 euro per maand.

Oja…. als ik dit nog een keer 25 jaar mag doen… ben ik 90 jaren jong… ;)

Besef: Wat doen is bijna altijd een eigen keuze. Waar het lastig is vraag je huisarts (HA) of de POH of een fysio wat er nog wel mogelijk is. Soms is er dan extra professionele hulp nodig. 

Iets doen kan alleen maar door een eigen, intrinsieke motivatie. Op een communicatie cursus zag ik ooit het verhaal van Nick Vujicic. Laat je inspireren door zijn verhaal en bekijk zijn video’s en besef wat er toch mogelijk zou kunnen zijn in jouw situatie.  Denk nog even aan het inschakelen van bovengenoemde hulp, HA/POH/fysio.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nick_Vujicic

https://www.youtube.com/watch?v=Q6HnFuzSJdQ

Meer: https://www.youtube.com/results?search_query=Nick_Vujicic

 

Soms koop ik mijn bier in pijpjes.
Dan loop ik 3 keer per liter naar de koelkast en verheug me op een nieuwe.
Bij halve liters is dan maar 2 keer.
 

Badge

Ik kies ervoor om samen met mijn zoontje van 1 oefeningen te doen. Hij vindt het erg leuk en ik doe oefeningen. Het mooie is dat het gewicht geleidelijk toeneemt. :wink:

Reputatie 5
Badge +4

@Wortelstamper als je er dan geregeld wat meer zou drinken mag je zelf nog vaker lopen… je brengt ons toch op een idee. Had er nog nooit zo naar gekeken…. :thumbsup: Wat een kansen…..

Om de dagelijkse dosis sport te realiseren is een loopband in huis een geweldig ding. Alleen geldt, zoals voor veel hometrainers, dat deze apparaten vervelen en al snel naar een hoek of zolder verbannen worden. Om dit te voorkomen twee tips.

  1. Kies een loopband waar je een boek of een tablet op kunt zetten en kies daarbij een combinatie loopsnelheid en, zo mogelijk, een hellingshoek die uitdagend is, maar zodanig dat je goed kunt blijven lezen. De tijd vliegt dan om.
  1. Meet en registreer je hartslag, liefst via een borstband, en lees na afloop je gemiddelde hartslag over de training uit. Als je deze noteert en regelmatig dezelfde training herhaald; zelfde loopbandsnelheid, hellingshoek en tijdsduur, Dan zul je zien dat die gemiddelde hartslag daalt. Dat betekent dat je conditie verbetert en dat is heel motiverend.

Reageer