Lekker in je lijf: Hoe overleef jij een bezoek aan de supermarkt?

• 22 February 2021
  • 15 reacties
  • 238 Bekeken
Lekker in je lijf: Hoe overleef jij een bezoek aan de supermarkt?
Badge +1

De verleiding ligt altijd op de loer in de supermarkt. Fabrikanten gebruiken misleidende marketingtrucs. En de supermarkt zelf is er zo op ingericht dat je zo veel mogelijk koopt. Hoe ga jij hier mee om?

Deel je tips en praat mee!

15 reacties

ik zeg altijd, in supermarkten ligt voor 90% aan overbodige en ongezonde meuk, die je altijd links moet laten liggen.

Al die paden vol met drank, snoep, chips, ijs, pizza’s, cosmetica, etc, etc , te mijden als de pest. 

Op het gevaar af dat ik alleen maar dénk ongevoelig te zijn voor de trucs:
# Ik zie claims als een waarschuwing. Dus hoe meer claims hoe lager de kans dat ik het koop.
# Idem reclame. Als er ergens reclame voor nodig is zal er wel iets raars mee zijn. Als dat is omdat ze er ivm oogst of iets andere van af moeten prima, maar ik ben op mijn hoede.

En ik bezoek altijd meerdere supermarkten roulerend. Na een tijd heb je dan wel in de gaten wat een goede prijs ergens voor is. Sommige dingen kosten bij de ene supermarkt langjarig het dubbele van wat het bij een andere kost. Sterker: sommige voor de hand liggende voordelige keuzes hebben ze bij sommige supermarkten gewoon niet. Een voorbeeld is de prijs van couscous. Ik weet niet of het nog zo is, maar supermarkten hebben dit spul lang ondergebracht bij de exotische bijzonderheden waardoor je er ook een exotische kiloprijs voor betaalde.

Regel 1: Niet het pad volgen dat de supermarkt voor je heeft uitgestippeld (en in tegenstelling tot @Harrie LPP : Als je iedere keer dezelfde supermarkt bezoekt heb je een mentale kaart waar alles is, en kun je dus in een rotgang er doorheen zónder allerlei verleidingen tegen te komen)

Regel 2: De producten met de minste marge staan onder- of bovenaan in het schap.

Regel 3: Geen (of zo weinig mogelijk)  zakjes, pakjes of andere kant en klaar meuk. Leer hoe je een roux maakt en je kunt bijna alle sauzen zelf.

Regel 1: Niet het pad volgen dat de supermarkt voor je heeft uitgestippeld (en in tegenstelling tot @Harrie LPP : Als je iedere keer dezelfde supermarkt bezoekt heb je een mentale kaart waar alles is, en kun je dus in een rotgang er doorheen zónder allerlei verleidingen tegen te komen)

Haha, ik kan echt wel de indeling van een handjevol supermarkten onthouden hoor. Alleen als ze verbouwen en alles staat anders ben ik van de leg. Dan ga ik meestal een tijd liever naar een andere supermarkt.

Reputatie 3
Badge +2

ik koop alleen bij boeren in de omgeving, oogst uit eigen moestuin, ruil en koop 2e hands.

Daardoor heb ik de supermarkt helemaal niet meer nodig.

Ik doe niet aan overbodig eten (snoep, koek, frisdrank, vlees, vis, processed food, alcohol ) 

Even wennen en ogenschijnlijk een beetje sober, maar wel goedkoop, bevredigender en veel gezelliger (ruilen, lokale boer, gezamenlijke moestuin) en daarbij het goede gevoel dat ik geen multinationals/hun aandeelhouders spek en minder bijdraag aan een volgende pandemie of natuurramp.

Badge +1

Dank voor het delen van jullie tips.

Badge +1

Niet het pad volgen dat de supermarkt voor je heeft uitgestippeld

Dit is een hele goede tip inderdaad.

De basisboodschappen zoals brood, groente en zuivel bevinden zich meestal aan de buitenste gangpaden van de supermarkt. Hierdoor ben je geneigd om heel de winkel door te kruisen. Zo kom je langs verleidende schappen zoals koek, snoep, chips en kant-en-klaar producten. 

Ga met een volle maag naar de supermarkt.
Drink desnoods een halve liter water.

Wat ik ook vaker zie.
Een product op een actiepunt, met AANBIEDING er op.
Maar helemaal geen prijs er op gezet.
Ook niet naar de prijs zoeken, laten staan en doorlopen.

@Harrie LPP Ja het was ook met een knipoog bedoeld :wink: Volgende keer zet ik het er wel zo bij

ik erger me persoonlijk ook vaak aan het ingredientenetiket met alle voedingswaarden, die ze zo misleidend mogelijk op de verpakking zetten.

Ze maken ook bewust de lettertjes zo klein mogelijk.

De hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet moeten heel makkelijk te lezen zijn en niet in allerlei formules met bereid produkt etc.

En altijd blijven ze maar roepen als ze gevraagd wordt om minder zout, vet en suiker toe te voegen, dat de ‘consument dit zo wil’ , nou écht niet. 

En dat ze nog steeds brood durven aanbieden, dat stijf staat van de gebrande mout, zeg maar gewoon, kankerverwekkende bittere acrylamide. ‘ja, want de naieve consument denkt nu eenmaal dat hoe donkerder het brood, hoe gezonder’ , niet dus. 

Volkorenbrood met maar 6 gram vezels per 100 gram, sorry, dat moet minstens 10% zijn. En ga zo maar door. Ze stoppen nu ook overal standaard maar zoetstoffen in, bah. 

Dus , resumerend, koop ik zo veel mogelijk onbewerkte gezonde produkten.

Al dit soort dingen kun je gewoon niet aan de markt overlaten, hier moet wetgeving voor komen. 

Reputatie 7
Badge +6

In de jaren '70 besteedde de Consumentenbond er al aandacht aan hoe in de supermarkt de vakken commercieel zo voordelig mogelijk worden ingericht. Wat ligt op ooghoogte en wat ligt daarboven of onderop. Ik heb er van geleerd uit de gids en weet het dan van tevoren en ga ik me er dus niet meer aan ergeren.

Bij de Lidl of de Aldi hoef ik nooit op m'n knietjes om de prijzen op het onderste schap te zien, bij Albert Heijn wel. Dat mogen ze wel eens oplossen. Of ik buk en maak een foto met m'n mobieltje om het dichtbij te kunnen zien.

Als ze truukjes doen dat je denkt dat het die lage prijs is en bij de kassa slaan ze hoger aan, dan hoeft het voor mij niet meer.

Ik moet al een leesbril dragen, dus als ik de kleine letters op het product niet kan lezen pak ik m'n mobiel en kijk met het vergrootglas. Van de meeste producten weet ik de voedingswaarden al, dus ik ga dat niet elke keer bekijken, alleen wat nieuw is.

Daar heb ik een tijd geleden een discussie over gestart, dat ik letterlijk op mijn knieën in de winkel (Plus) moet als ik de schaplabels bij de onderste regel wil lezen. De CB maakt het kennelijk niet uit want ze hebben niet gereageerd.

Reputatie 2
Badge +1

Ik ben erg ongevoelig voor verleidingen in een supermarkt. Ik heb in mijn hoofd een lijstje van boodschappen die ik nodig heb. Thuis heb ik de voorraad-zaken al bekeken., zoals toiletpapier, koffie etc.

In de winkel kijk ik wel vaak op de etiketten en vergelijk. Ik heb de luxe dat ik niet alleen naar de prijs hoef te kijken, maar meer naar de geboden kwaliteit.

Reputatie 1
Badge +2

Uit principe ga ik niet meer naar de grote supermarktwinkels. Omdat ik mij niet kan verenigen met hun verdienmodel. Welke is tegen de laagst mogelijk kosten producten aan te bieden ( laagste prijsgarantie ).

Door hun monopolie positie hebben leverancier weinig in te brengen tegen de leveringscontracten die de supermarktketens voorschrijven, evenzo de prijs die leveranciers krijgen. Goed voorbeeld hiervan is, dat afgelopen tijd de boeren kenbaar maakte, dat zij € 0,03/kg aardappels betaald kregen. Beneden de kostprijs van hun aardappels. Terwijl in de supermarktwinkels de aardappels van de boer verkocht worden vanaf € 1,09/kg tot € 4,30/kg.

Zo doende koop ik het liefst producten welke lokaal geteeld zijn in de lokale winkel of rechtstreeks bij de producent. Ik koop nauwelijks online, daar ik graag met name bij de versproducten zelf kan beoordelen. Ook probeer ik zoveel mogelijk biologische/duurzame producten te kopen, meestal bij de EkoPlaza.

Reputatie 1
Badge +1

Ik maak thuis van tevoren een lijstje, en hier probeer ik me dan ook echt aan te houden!

Reageer