nieuw subforum

Lekker in je lijf: zo begin je!

• 21 December 2020
  • 55 reacties
  • 1725 Bekeken
Lekker in je lijf: zo begin je!

Toon eerste bericht

55 reacties

En als je meer onverzadigde vetzuren eet dan je lijf kan verwerken gaat het ook aankoeken.

Ter info: het zijn de verzadigde vetzuren die ongezond zijn. Slaolie hoort grosso modo dus niet bij de ongezonde vetten.

Waarom zou ik argumenten moeten geven, Harrie LPP?

Omdat zonder argumenten geen zinnig gesprek over dit soort onderwerpen mogelijk is. Überhaupt.

Koop wat verstandig is (zo min mogelijk bewerkt) en eet gewoon waar je zin in hebt.

Omdat zonder argumenten geen zinnig gesprek over dit soort onderwerpen mogelijk is.

Dat is toch gewoon uw opvatting?

Ik denk er gelukkig heel anders over.

Reputatie 7
Badge +8

Tot de topic komen werd gevraagd. Nu kan de discussie thee is gezond lost vet op tot de topic behoren. Bewijs het dan, dan kunnen we weer overgaan tot de orde van de dag,

Zie Gezonder leven: Het regelmatig drinken van deze thee kan in combinatie met een gezond dieet en het drinken van voldoende water helpen om buikvet veel sneller te verbranden.

Witte thee

Deze thee wordt aangeraden omwille van de bloedzuiverende effecten, die ervoor zorgen dat vet niet opgeslagen wordt in bepaalde delen van het lichaam. Daarnaast vermijdt witte thee ook, dat cholesterol zich ophoopt in je bloed.

Groene thee

Groene thee is erg rijk aan antioxidanten. Daarnaast stilt het je hongergevoel aanzienlijk, wat erg belangrijk is voor mensen die gewicht willen verliezen, want het zorgt ervoor dat je vanzelf minder gaat eten zonder het gevoel te krijgen dat je een opoffering maakt.

Groene thee vermindert ook stress en zorgt voor een kalme en ontspannen houding bij de mensen die het regelmatig drinken

Gemberthee

Thee gemaakt van gember helpt op een natuurlijke en doeltreffende manier vet te verwijderen, dat zich anders zou opstapelen in het lichaam, en verbetert ook de spijsvertering. Het is daarnaast ook een grote hulp bij het vermijden van ademhalingsziektes.

En verder zijn er nog tal van instanties die uitleggen dat thee vetten verbranden, afslanken, doen afvallen, maar dat kost hier een hele pagina. Laten we thee het voordeel van de twijfel geven en het bij gezonder leven laten behoren.

Reputatie 7
Badge +6

@A. Deen ja helemaal waar, in curryketchup zit ook een hoop suiker. Ik dronk enkele bakken koffie per dag met twee klontjes suiker. Sinds een jaar of 10 doe ik alleen nog zoetjes, dat scheelt dan circa 10 klontjes suiker per dag. Curryketchup eet ik misschien twee keer per maand, dan mag er wel een keertje in zitten. 

@Harrie LPP dat klopt helemaal wat je zegt, overal hoor ik dat verzadigde vetten ongezond zijn. En dat slaolie uit onverzadigde bestaat, dat is natuurlijk gezond. Maar m'n collega kreeg na elke keer 100 km fietsen een enorme eetlust, circa vijf keer per week een bult met frites met een flinke klodder mayonaise, en dat zeker tien jaar lang. En toen vonden ze hem langs de weg. Het waren twee brandweerlieden die het zagen en snel begrepen wat ze moesten doen. 

Maar een keer friet en mayo eten kan helemaal geen kwaad, wel die hoeveelheid die m'n collega at. 

@Leo ik vind die gemberthee wel heel lekker!

@jjfdr Als gember vet verwijdert hoe verklaar je dan obesitas in een land als India? Daar eten ze duizend keer zo veel gember als in die thee. Mijn mening: wat een onzin. Tuurlijk zijn er een miljoen websites van een paar hippe figuren die waarschijnlijk een totaal irrelevante richting gestudeerd hebben die vanalles beweren, maar zo is internet al heel lang. Kies je bronnen!

Jan: interessant zou zijn te weten waar die frietjes in gebakken waren. Traditioneel (hard als het koud is) frituurvet is  berucht bijvoorbeeld voor verzadigde en transvetten. Maar evengoed een n=1-experiment.

Reputatie 4
Badge +4

Bronnen als gezonderleven.com zou ik zelf ook niet gauw als uitgangspunt nemen - de wetenschappelijke basis ontbreekt.  Voor ons onderwerp is de site van het voedingscentrum een aardig uitgangspunt, denk ik. Als je heel ongezond leeft kun je in het begin vast beter selectief te werk gaan, en niet in één klap én elke dag je wijntje laten staan én geen chips meer eten én geen vlees eten maar wel heel veel groenten eten met quinoa. Dan houd je het niet lang vol vermoedelijk. Ik kook ook niet elke dag een van de recepten van het Voedingscentrum, want dan word ik treurig - als ze al een keer nasi goreng op het menu hebben staan, dan bijvoorbeeld geen satésaus. Terwijl dat toch dé reden is om ernaar te verlangen. Onlangs stond er zelfgemaakte ovenfrites op het programma. Heerlijk, maar natuurlijk zonder mayo. Ik ben dan geneigd mijn eigen gang te gaan.

Maar als je het gevoel hebt  dat je wel heel ongezond bezig bent, zou ik eerst eens beginnen met de eetwissels. https://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/goede-voornemens-2021-volhouden-met-eetwissels.aspx En ook theedrinken, als je dat spul weg kunt krijgen 😉 - ook dat raadt het Voedingscentrum aan. En veel groenten eten is ook gezond, niet zozeer vanwege wat erin zit maar vooral door wat er niet in zit, namelijk calorieën.

Laten we thee het voordeel van de twijfel geven en het bij gezonder leven laten behoren.

Fantastische samenvatting, Leo!

Groene thee vermindert ook stress en zorgt voor een kalme en ontspannen houding bij de mensen die het regelmatig drinken.

Justement!

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb slechts getracht de topic aan te houden en wat voorbeelden te geven dat thee ook best gezond is. Gewoon me aan het onderwerp houden wat ook de vraag van de moderatoren is. Dat er mensen zijn die geheel niet van thee houden, kan ik begrijpen en respecteer hun mening. 

Maar het is net Kerstmis geweest en wellicht is er veel naar Charles Dickens Christmas Carol gekeken en Ebenezer Scrooge humbug onthouden en nu volop geciteerd o.a. als Onzin. Mag van mij allemaal, evenals gezonderleven als onzin en ongeloofwaardig neer te zetten. Mogelijk zit er nog iets ‘waars’ in uw stellingen, maar het blijven toch vaak meningen, die ieder mag hebben, maar waar ik wat voorzichtiger mee ben om het als ‘onzin’ te zien. Het voedingscentrum is mij bekend en heb er onlangs nog uit geciteerd. Hou het allemaal in ere en gebruikt verder uw gezond verstand.  En tot slot wat de thee aangaat, thee drinken is niet verplicht. Er zijn zat gevaarlijker en ongezonder dranken. Dat kan zeker ook ter sprake komen in de topic.

Ik moet wel een beetje denken aan die mop over dat klooster waar de monniken een gelofte van stilte hebben afgelegd en één keer per jaar wat mochten zeggen. Het is de beurt aan broeder Alfonsus en die zegt; “Ik vind de soep wat zout de laatste tijd”. Na een jaar zegt broeder Jacobus; “Ik vind de soep ook wat zout”. En na nog een jaar meldt de vader-overste; “Is dat gezeur over die soep nou eens klaar!”. Ik zou willen zeggen dat ik het nou wel weet met de thee.

Dat er mensen zijn die geheel niet van thee houden, kan ik begrijpen en respecteer hun mening. 

Prima, maar waarom laat je het daar niet bij dan?

Ik zou willen zeggen dat ik het nou wel weet met de thee.

Dit betwijfel ik ten zeerste!

Reputatie 7
Badge +6

Kopje thee ?  :rofl:

Kopje thee ?  :rofl:

Goed idee!

Reputatie 7
Badge +8

Geacht Forumlid Harry stelt elders: “ Omdat zonder argumenten geen zinnig gesprek over dit soort onderwerpen mogelijk is. Überhaupt.”  Een antwoord heb ik je gegeven, met alle respect. Voor mij voldoende om een eind aan de discussie te breien. Maar helaas. Het onderwerp is wat mij betreft gestopt.

Badge +8

Nogmaals het verzoek om niet te verdrinken in de theediscussie :wink: . Laten we verder praten over andere gezonde keuzes en hoe je daarmee kunt beginnen. 

Gezonde keuzes hebben wat mij betreft alles te maken met je eigen energiehuishouding en een evt. “honger"gevoel. Suiker is een prima energieleverancier maar je moet dan gelijk aan het werk om te voorkomen, dat die energie als vet wordt opgeslagen. Mijn grootvader begon de dag met twee beschuiten met suiker en deed dat zo. Een leven lang slank en - gezond - bijna 100 geworden.

Maar suiker geeft, ook als je die niet aansluitend verbrandt, geen verzadigd gevoel. Dat doet vet veel beter. Een prima inheems product is raapzaadolie; het zit in veel mayonaises en met een snufje kerry, suikervrije tomatenketchup, knoflook of andere (verse) kruiden kun je daar elke salade mee “opleuken”. Hetzelfde geld voor de, eveneens inheemse, lijnzaadolie.

De veel bejubelde (en niet inheemse) olijffolie is, vergelijking daarmee, niet gezonder en bovendien duurder. De “extra vierge” variant is ook niet geschikt om mee te bakken of braden. Een betere optie is dan de z.g. "ghee” of geklaarde boter, eenvoudig zelf te maken door een pak roomboter te smelten en af te gieten met achterlating van de vlokkig witte melkbestanddelen. Ghee is lang houdbaar en kan hoog verhit worden.  Prima om in te bakken/braden en een verzadigd gevoel te bereiken. 

En kies toch, al wat het alleen maar uit milieuoogpunt, voor bioprodukten. ik heb laatst eters getrakteerd op “de lekkerste bloemkool ooit”; door de leverancier vers geoogst in de Flevopolder maar in Nederland verder niet verkrijgbaar omdat al die bloemkolen naar Amerika geëxporteerd worden. Dat is toch een krankzinnige situatie!.

Hallo Lisa,

Waarom inheems beter zou zijn dan exotisch is mij altijd ontgaan.

Olijfolie is mijns inziens een groot geschenk aan de mensheid en dat je met “Extra Virgine” niet zou kunnen bakken zie ik niet. Ik doe het al bijna mijn hele leven (het staat wel altijd op de fles, maar daar staat wel meer).

Overigens houd ik ook van Zonnebloemolie. Ik begin altijd met een flinke plens olie in de pan.

Het is toch bekend dat het Mediterrane Pioppi dieet zeer aanbevelenswaardig is?

Over ghee wil ik niets zeggen. Ik ben het woord al talloze malen tegengekomen en zie het ook in de toko maar heb het nog nooit geprobeerd.

Ik heb “ Extra Virgine” ook wel gebruikt om te bakken in het verleden.
Het dampt wat meer en het voedingscentrum zegt dat er giftige PAK's vrij komen.

Een wonder dat ik nog leef dus, maar hoe lang nog?

Overigens staat PAK in onze gemeente voor Progressief Akkoord.

Een betere optie is dan de z.g. "ghee” of geklaarde boter

Waarom is dat beter?

Ik heb “ Extra Virgine” ook wel gebruikt om te bakken in het verleden.

Over PAK's lees ik: “Op hoge temperaturen kunnen schadelijke stoffen als PAK’s ontstaan. Deze stoffen ontstaan als je eten laat aanbranden en kunnen kankerverwekkend zijn.”

Mijn eten is nog nooit aangebrand, voor zover ik mij herinner.

Vandaar dat ik nog leef dus.

Badge

Toen ik mijn vrouw ontmoette was ik nog slank. Van haar moet ik thee drinken.

Zeer goede vrouw gevonden dus.

Mijn vriendin heb ik ontmoet dankzij de thee.

Je begrijpt me niet. Ik was slank en dronk nooit thee. Toen ontmoette ik mijn vrouw en sindsdien drink ik thee. Inmiddels ben ik flink aangekomen. Dat is dus de schuld van de thee! Tenminste dat moet ik concluderen als ik dezelfde redenering volg als jij.
Enig argument geef je immers niet.

Correlatie is idd nog geen oorzaak, kijk maar (Maine is een staat in het noord-oosten van de VS, tegen Canada aan): 

Als je veel margarine eet, is de kans op een echtscheiding dus groter ;-) 

Reageer