nieuw subforum

Lekker in je lijf: zo begin je!

• 21 December 2020
  • 55 reacties
  • 1702 Bekeken
Lekker in je lijf: zo begin je!
Badge +1

Je leefstijl veranderen kost energie en tijd. Probeer niet meteen alles te veranderen. Maar neem kleine blijvende stapjes richting een gezondere leefstijl.

Welke veranderingen voer jij als eerste door? En hoe?

55 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Door de thuiswerk situatie van afgelopen jaar ben ik een paar kilo aangekomen. Daar voel ik me niet prettig bij. Dus ik heb een app gedownload die mij er elke ochtend aan gaat herinneren wat simpele bewegingsoefeningen te doen. Daarnaast ben ik van plan tijdens de lunch eens níet door te werken, maar een half uurtje te gaan wandelen.

Als eerste ga ik altijd eerst thee drinken.

In afwachting van betere tijden.

Reputatie 7
Badge +8

Ja, ik begin de dag ook meestal met een lekker kopje thee, Special Gunpowder, The Vert de Chine, dus Groene Thee. Het is echter niet zo dat ik onder het theedrinken uitgebreid ga nadenken wat er de dag of het jaar komen gaat. Ik hoop juist door de thee van die stress bevrijd te zijn. Ook bekommer ik me dan niet zo over andere gezonde, c.q. groene, maaltijden. Ik tracht voor zover mogelijk zo gezond mogelijk te eten, duurzaam, aan het klimaat en milieu te denken. Maar laat me er niet door beheersen. Een leuk en vrolijk leven zijn ook belangrijk.

Reputatie 7
Badge +6

Een ferme mok thee zonder suiker en volkorenbrood is al enkele maanden mijn begin van de dag . Lunch idem . Voorheen thee met suiker en witbrood .  Avondeten met veel groente en weinig vlees en vet . Zout zou minder kunnen en eigenlijk ook moeten . Zoetigheid ga ik minderen en met alcohol was ik al zuinig . Behalve bij feestjes . Die mogen er dus wat meer zijn . :yum:  

Reputatie 7
Badge +8

Ja zolang het virus rondwaart zullen er niet veel feestjes zijn. Of het moet clandestien, dus tegen de regels, zijn. We hebben kunnen zien hoe dat afloopt, al kan de politie weinig uitrichten tegen honderden feestgangers. Natuurlijk is het niet zo'n leuk jaar geweest als er niet veel meer mag. Maar wat meer discipline had mogelijk moeten zijn. Verder betreft gezond eten, ik heb diabetes en dan zijn er al zat regels, suiker ergens in gebruik ik helemaal niet, behalve in snoep, en snoep zou helemaal niet mogen, maar het is zo lekker.

Reputatie 7
Badge +6

Een thermoskan koffie 's ochtends met z'n tweetjes en voor mij een kom 7-granen pap van de Aldi. Omdat de Aldi die zoveel verkocht is de Lidl die te langen leste ook maar gaan verkopen. En dan zoetjes in de koffie en pap, geen suiker. Maar dan kan je af en toe wel eens suiker nemen bij iets anders. Rond 11 uur cup a soupe. 's Middags 3 uur een glas thee met zoetjes of vers geperste citroen en sinaasappel met suiker in één glas als ik verkouden ben. 's Avonds nog een bakkie koffie en daarna een schaal met fruit voor als ik op het forum zit, tomaat, banaan, sinaasappel, komkommer, paprika, wortel en zo aan m'n vingers als ik type . . .

Kreeg een kerstmail van een oud-collega. Hij is een maand ouder dan ik. Hij was langs de weg gevonden met hartatilstand. Er waren twee ambtenaren van de gemeente die het zagen. Meteen mond op mond en reanimeren. Daarom kon hij het nog navertellen. Dokter had gezegd maar 10% overleefde die casus. Hij fietste heel veel in zijn leven, paar 100km per week. Maar at dan evenzoveel frites met een vette klodder mayo. Heel veel jaren na elkaar. Dan koekt er vet aan je aderen en op een dag laat iets los, gaat dwarrelen en gaat ophopen waar het nauw is, de kransslagaders. Die waren nog maar 60% open. Daar zitten nu stents in, hij kan weer fietsen. Ik ben blij dat ik nooit mayo nam bij m'n frites maar currysaus. Mayo is puur gestolde slaolie met een ei erdoorheen. Yuks. Ik laat elk jaar m'n bloed prikken, dat deed hij nooit. Maar ik moest wel schrikken van zijn verhaal, want ik dacht die wordt wel 100 met z'n gefiets. Op vakantie meej sen alle die ene col fietsen van de Tour de France, ieder z'n hobby.

Een van de talloze goede kwaliteiten van thee is dat het overtollig vet oplost.

Dus, Jan, bekeert u volledig tot de thee.

Anders een goed voornemen voor 2022 (daar het nu al te laat is).

Reputatie 1
Badge

Bij mij zijn de corona kilo's eraan gevlogen want ik ben een vrouw van 70 en dan kom je veel makkelijker aan dan dat je afvalt en door de eenzaamheid van nauwelijks de deur uit gaan en weinig tot geen bezoek ontvangen ben ik nu echt veel te zwaar voor mijn lengte.

Waar ik als eerste mee ga ophouden is het kopen van ice coffee bij de supermarkt. Want daar zit EN melk in EN (veel) suiker. Maar ik vond het zo lekker, vooral de frappuccino en dacht dat het weinig kwaad kon als ik maar 30 minuten per dag bleef wandelen. Vergissing. En dat wandelen deed ik niet consequent genoeg. Kortom, geen ice coffee meer, ook al biedt mijn supermarkt het me nu regelmatig aan als ‘personlijke’ bonus. 

Kortom, geen ice coffee meer,...

Very, very good!

Een van de talloze goede kwaliteiten van thee is dat het overtollig vet oplost.

????? Thee die vet oplost ???

Thee die vet oplost?

Ja.

Reputatie 7
Badge +6

Gemeentepils . Ongelofelijk goedkoop , gezond , je wordt er niet dik van , het is nooit op en je hoeft er niet voor naar de winkel . :relaxed:

Thee die vet oplost?

Ja.

Leg eens uit? Wat is je bron van deze kennis? En het belangrijkste: waarom werkt het bij mij in huis niet?

Leg eens uit.

De bron van deze kennis is een bijna levenslange thee bestudering. Hoe weet ik nu waar ik precies al mijn theekennis heb opgedaan?

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Ik ben zelf nog nooit en te nimmer (te) dik geweest, wel ooit te mager.

Leg eens uit.

De bron van deze kennis is een bijna levenslange thee bestudering. Hoe weet ik nu waar ik precies al mijn theekennis heb opgedaan?

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Ik ben zelf nog nooit en te nimmer (te) dik geweest, wel ooit te mager.

Hier is het andersom. Toen ik mijn vrouw ontmoette was ik nog slank. Van haar moet ik thee drinken.

Toen ik mijn vrouw ontmoette was ik nog slank. Van haar moet ik thee drinken.

Zeer goede vrouw gevonden dus.

Mijn vriendin heb ik ontmoet dankzij de thee.

Reputatie 4
Badge +4

Dit (“thee die vet oplost”) is absolute flauwekul. Thee is (verontreinigd) water. 100 g thee is 100 g water, al mag je er 11 mg theïne (= caffeïne) van aftrekken, of iets meer of minder - afhankelijk van hoe sterk je de thee zet. Vetten en oliën zijn niet oplosbaar in water, en dus ook niet in thee.

Het feit dat je nooit te dik geweest bent zegt niets maar dan ook niets over het effect van thee, net zomin als het feit dat ik ook nog nooit te dik ben geweest en een gruwelijke hekel heb aan thee.

Houd hoe dan ook eens op met het verspreiden van onwetenschappelijke nonsens.

Wie nu te dik is, zou er beter aan doen om eens te kijken naar de adviezen van het Voedingscentrum, bijvoorbeeld die van de eetwissels. Wissel bijvoorbeeld de kaasstengels eens om voor (gemarineerde) komkommerstengels.

Stoer gesproken, heer Sandokan!

Toen ik mijn vrouw ontmoette was ik nog slank. Van haar moet ik thee drinken.

Je begrijpt me niet. Ik was slank en dronk nooit thee. Toen ontmoette ik mijn vrouw en sindsdien drink ik thee. Inmiddels ben ik flink aangekomen. Dat is dus de schuld van de thee! Tenminste dat moet ik concluderen als ik dezelfde redenering volg als jij.
Enig argument geef je immers niet.

Waarom zou ik argumenten moeten geven, Harrie LPP?

Geniet van uw eigen realiteit. Dat doe ik ook.

Stop met thee drinken en keer terug naar uw slanke zelf.

Intensiveer de gedachtewisseling met uw vrouw. (Ook dat is slankmakend :relaxed: ).

Badge +8

Ik merk dat we weer aardig aan het afdwalen zijn hier. Zullen we weer terugkeren naar de originele vraag van dit topic?

Reputatie 4
Badge +4

Op het verhaal hierboven over mayonaise valt nog wel het een en ander af te dingen. Dat is calorierijk en kan om die reden het beste met mate geconsumeerd worden. Maar mayonaise bevat vooral meervoudig onverzadigde vetzuren en is zeker geen gestold vet - als er al iets gestold is, is het wel het eiwit van de eieren (al heet dat technisch gecoaguleerd). Mayonaise is dik maar dat komt omdat het een emulsie is.

Dat currysaus een beter alternatief is, is zeer twijfelachtig. In mayonaise zitten geen koolhydraten, in currysaus en ketchup e.d. komen alle calorieën op het conto van koolhydraten. Inmiddels weten we dat koolhydraten minstens zo grote boosdoeners zijn als het gaat om slagader verkalking en plaque als vetten.

Kortom, wees vooral zuinig met koolhydraten als je op je gezondheid let.

Dat currysaus een beter alternatief is, is zeer twijfelachtig. In mayonaise zitten geen koolhydraten, in currysaus en ketchup e.d. komen alle calorieën op het conto van koolhydraten. Inmiddels weten we dat koolhydraten minstens zo grote boosdoeners zijn als het gaat om slagader verkalking en plaque als vetten.

Helemaal mee eens, ik ben ook opgegroeid met de ondertussen bewezen leugen dat vet de boosdoener is en suiker geen kwaad kan maar ben ondertussen ook overtuigd van het omgekeerde. Ik heb nu suikervrije mayonaise en curry staat juist stijf van de suiker. Je moet er natuurlijk geen potten vol van eten.

Reputatie 7
Badge +6

Veel mensen zijn blij dat frites zelf hier dus niet genoemd worden bij de koolhydraten! Mayo is gewoon slaolie laten stollen met een eierdooier en dan wat ui, azijn, zout en wat lekkere kruiden erdoorheen. Slaolie bestaat uit een mengsel van meerdere plantaardige oliën. Als mayonaise niet voor minimaal 70% uit vet bestaat mag het geen mayonaise heten. In België 80%. Het is dus puur een klodder gestold vet met een lekker smaakje eraan. En als je meer onverzadigde vetzuren eet dan je lijf kan verwerken gaat het ook aankoeken. Niemand drinkt een borrelglaasje slaolie leeg, maar een eetlepel mayonaise gaat er zo in omdat er wat lekker smakende kruiden aan zitten. Ik kan het niet vatten. Dus nogmaals, yuks. Currysaus is gewoon tomatenketchup gemaakt van tomaten met een kruidenmix erdoorheen. Daar zit geen vet aan. 

Currysaus is gewoon tomatenketchup gemaakt van tomaten met een kruidenmix erdoorheen. Daar zit geen vet aan. 

Dat klopt maar heb je wel eens gekeken hoeveel suiker erin zit?

Net als die 'magere yoghurt ' zonder vet.... maar wel met suiker.

Reageer