Abonnement Consumentenbond wijzigen lukt niet

• 17 September 2021
  • 6 reacties
  • 145 Bekeken

Na 23 jaar lidmaatschap van de Consumentenbond wil ik mijn abonnement op dezelfde wijze voortzetten zonder het milieu te balasten. Ik hoef de Consumentengids niet meer op papier maar wil verder alles hetzelfde houden. Op ‘Mijn Consumentenbond’ lijkt het mogelijk om de ‘Papieren Consumentengids’ op te zeggen. Als je op de button ‘Opzeggen’ klikt kom je terecht in een menu waarin dit niet mogelijk is. Om mijn huidige abonnement, maar dan zonder papier te behouden moet ik meer gaan betalen! De webpage is misleidend, maar je kunt ook je vraagtekens zetten bij het beleid van de Consumentenbond om het milieu en haar leden op deze wijze een loer te draaien.

6 reacties

Ik zit ernaar te kijken en ik moet bekennen dat ik het ook niet snap maar waarom belt u ze niet gewoon even? Dat praat makkelijker en als het dan echt zo slecht gesteld is kunt u hier nog altijd uw beklag doen.

Reputatie 4
Badge +3

Ik snap het ook niet helemaal, maar volgens mij is ‘Volledig en Vertrouwd’ een lidmaatschap, inclusief digitale consumentengids (geen papier) dus. Wil je ook een papieren versie erbij, dan betaal je € 30 per jaar extra: in dit geval € 75,50 in plaats van € 45,50 (afgaand op de info uit uw screenshot)

Het is dus onjuist dat u méér moet gaan betalen. Met papier is gewoon fors duurder. Geen reden om zo fel van leer te trekken voordat de zaken goed bekeken zijn. En dat het ‘milieu een loer’ zou worden ‘gedraaid’ vanwege een papieren gidsje bij het abonnement is wat mij betreft ook een potsierlijke overdrijving.

@A.A Ja, u heeft het opgelost. Ik was er te dom voor en dat zegt toch ook wel iets over de begrijpelijkheid van die pagina:rolling_eyes:

Badge

Beste Kees N., 

Inmiddels zie ik in onze systemen het contact met mijn collega die een en ander heeft geprobeerd uit te leggen. (En de klacht ook heeft doorgezet naar de verantwoordelijken, waar nog een antwoord op gaat komen) Graag leg ik toch even de details ook hier uit van deze situatie om een verkeerd beeld te voorkomen. 

Omdat het lidmaatschap dat u weergeeft een oud lidmaatschap betreft (deze vorm is al enige jaren niet meer af te sluiten) ontstaat er inderdaad een bizarre situatie. Het volledig en vertrouwd pakket kost onder normale omstandigheden per jaar €97,20 met daarnaast €30,- per jaar voor de Consumentengids. (Totaal €127,20 bij een jaarbetaling) Omdat veel van de wijzigingen aan onze zijde waarde hebben toegevoegd is deze prijs hoger dan voorheen. Wij vonden het echter op veel van deze momenten niet eerlijk naar onze leden toe dit verschil in 1 klap in rekening te brengen omdat wij de keuze maakte iets toe te voegen. Daarom betaald u voor dit lidmaatschap nog de oude lagere prijs voor inhoudelijk precies hetzelfde pakket (in uw geval €75,50 per jaar) 

De weergave van het abonnement is dan ook vertekend. Wij moeten ergens dit verschil administratief namelijk goed maken. Hierdoor ontstaat ogenschijnlijk een “korting” van meer dan €50 op uw Volledig en Vertrouwd lidmaatschap. (dit verschil is over de jaren opgelopen tot dit bedrag). Uw abonnement is dan ook alleen in deze kortingsstaat door de genoemde hele oude voorwaarden. Wanneer de voorwaarden worden aangepast (met welke inhoudelijke wijziging dan ook) zijn wij niet langer in staat om deze oude voorwaarden opnieuw aan te bieden. Wat in uw specifieke geval dus inderdaad de situatie oplevert dat u meer gaat betalen voor het nieuwe lidmaatschap omdat uw korting gebaseerd op de oude afspraken komt te vervallen. 

De enige manier waarop wij dit hadden kunnen voorkomen is ieder lid met oude voorwaarden bij elke wijziging van onze zijde een nieuw en dus duurder lidmaatschap te geven “omdat de voorwaarden en inhoud zijn veranderd” zoals zoveel andere bedrijven wel doen. Wij blijven van mening dat dit niet netjes zou zijn geweest. Wel had dit ervoor gezorgd dat u inderdaad deze €30 “goedkoper” uit zou zijn geweest bij het opzeggen van alleen de papieren gids. (Al had u over die jaren aanzienlijk meer betaal) 

Omdat we graag voorkomen dat mensen onbewust deze wijziging uitvoeren (en dus direct onherstelbaar meer gaan betalen) loopt het systeem inderdaad vast via de website bij het opzeggen. Er wordt nog gewerkt aan een juiste foutmelding in deze situaties die ook bijgaande uitlegt. Voor die verwarring bied ik dan ook graag excuses aan. 

Onze diensten, testen en werkzaamheden binnen het Consumentenrecht zijn sinds het afsluiten van deze abonnementen aanzienlijk veranderd en uitgebreid. We doen altijd ons best een zo scherp mogelijke prijs aan te houden, die ons ook toestaat ons werk te blijven doen op al deze vlakken. Helaas is het voor ons dan ook niet mogelijk om deze oude voorwaarden tot in het oneindige vast te houden en aan te blijven bieden. In uw situatie lijkt het te gaan om het verwijderen van een papieren gids en het is spijtig dat u daardoor het gevoel heeft dat het milieu ons niets zou interesseren. Zoals ik hopelijk heb kunnen uitleggen, heeft de papieren gids zelf weinig met deze situatie te maken.

Reputatie 4
Badge +3

...Helaas is het voor ons dan ook niet mogelijk om deze oude voorwaarden tot in het oneindige vast te houden en aan te blijven bieden. ….

@Mark.

Dit is niet helemaal zuiver volgens mij, Vooralsnog wekken jullie wel degelijk de indruk ‘tot in het oneindige’ vast te houden aan die oude voorwaarden. Er is immers geen einddatum genoemd voor ‘oude voorwaarden’? Of heb ik iets gemist? De reden dat leden met veranderende voorwaarden geconfronteerd worden is niet dat er een bepaalde tijd, een termijn verstreken is. Pas als het lidmaatschap gewijzigd wordt, op initiatief van de klant, komt de verandering, omdat de Consumentenbond van de gelegenheid gebruik maakt, andere, ‘nieuwe’ voorwaarden te gaan hanteren, toch?

Beste Mark.,

In afwachting van het formele antwoord toch even een korte reactie:

De gestage stijging van de abonnementsprijs heb ik nooit als abnormaal ervaren. In 2012 betaalde ik €61,00, naar inflatie gecorrigeerd zou dat nu in 2021 €70,00 zijn. Van wijziging in de diensten van de Consumentenbond heb ik niets gemerkt en ik heb er ook geen gebruik van gemaakt. Dat ik in de loop van de jaren meer betaald heb dan op basis van inflatie is te verantwoorden was me ook nog niet opgevallen. Maar ik ervaar zeker niet dat ik nu een “korting” geniet van meer dan €50.

Reageer