Beantwoord

Consumentenbond Kostenservice onderdeel van de Consumentenbond?

• 7 October 2021
  • 18 reacties
  • 433 Bekeken

Ik ontving het volgende bericht van de Consumentenbond Kostenservice (via email en SMS):

“De prijzen blijven maar stijgen. Energieleveranciers besluiten nu zelfs om hun variabele tarieven tussentijds te verhogen. Normaal wijzigen deze tarieven per 1 januari en 1 juli, maar nu doen ze dit vaak ook al deze maand. 

Dat betekent, dat we in actie moeten komen. 

We hebben een bijzondere deal
Ons aanbod is € 280 tot € 700 (!) voordeliger dan de huidige beste deals voor 1 jaar. Ja, het verschil is écht zo groot.”

Klopt dit wel?

Is Consumentenbond Kostenservice een legitieme onderdeel van de Consumentenbond?

icon

Beste antwoord door Eva. 8 October 2021, 10:22

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Zo te lezen niet meer.

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/kostenservice

Johannes heeft het over een organisatie met de term Consumentenbond in de naam, Van Wijngaarden niet.

Het is merkwaardig dat een instantie waarmee kennelijk de samenwerking sinds 15 mei 2021 door de Consumentenbond is beëindigd nog altijd berichten stuurt onder de vlag van Consumentenbond Kostenservice. Mag dat zomaar?

Reputatie 4
Badge +4

Reputatie 7
Badge +8

Gaarne enige nadere uitleg,  bovenstaand staat helemaal niets en van de rest waar gaat het over?

Reputatie 4
Badge +4

Klopt, ik heb mijn ( vervolg)  bijdrage weggehaald.

Ik wilde de hele post weghalen maar dat lukt niet dus de inhoud ‘gewist'

Ik kreeg deze mail ook. Ik heb me destijds op advies van de Consumentennond aangemeld voor het ‘automatisch’ vernieuwen van het contract op basis van de beste keuze.
De mail die ik vandaag kreeg begint inderdaad met Consumentenbond. Maar als je verder klikt zie je dat de mail komt van kostenservice.nl.

En nu lees ik dat de Consumentenbond het samenwerkingsverband met Kostenservice.nl per 15 mei 2021 heeft beëindigd! Ik kan me niet herinneren dat daar een publicatie over is geweest in de Consumentengids. Maar misschien heb ik dat gemist?

Maar wat nu te doen? Op zijn minst lijkt me de mail die begint met Consumentenbond misleidend is, zeker als er helemaal geen contract meer is.

Hoe zeg ik die service op?

Omdat inderdaad overduidelijk sprake is van misleiding heb ik onmiddellijk mijn relatie met Kostenservice opgezegd door een bericht te sturen via: https://www.kostenservice.nl/contact/ met de volgende reactie: “Ik begrijp dat u geen gebruik meer wenst te maken van onze dienst. Ik heb dan ook zojuist uw account uit ons systeem verwijderd en wij zullen u niet meer aanmelden bij een energieleverancier.”

Ik heb me dus nu ook afgemeld bij Kostenservice..

Maar wat ik me afvroeg: heeft deze contractsbeëindiging van de Consumentenbond met Kostenservice wel in de Consumentengids gestaan? Heb ik iets gemist?

Reputatie 3
Badge +2

@Dr Johannes wij werken niet meer samen met Kostenservice. Zoals @bavelt aangaf zijn wij met deze samenwerking gestopt. We hebben dit niet gepubliceerd in de Consumentengids omdat het om een samenwerkingsverband ging met Kostenservice en zij geen onderdeel van de Consumentenbond zijn, zoals het Energiecollectief. Kostenservice levert deze dienstverlening ongewijzigd, maar nadat wij onze samenwerking hebben beëindigd mogen zij geen gebruik meer maken van onze naam. Er zal contact opgenomen worden vanuit ons, op basis van het gebruiken van onze naam in de mailadres beschrijving.

Reputatie 7
Badge +6

Helaas niet ongebruikelijk in de zakenwereld om een naam te bedenken die lijkt op een naam waar men vertrouwen in heeft . Een van de methoden om op bedenkelijke manieren klanten binnen te harken en vermoedelijk op het randje van strafbaar . 

Gelukkig heb ik na enkele mailtjes de verzekering gekregen dat ik uit hun kaartenbak ben. 

Ik ontving op mijn opzegging onderstaande reactie van Kostenservice:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het klopt inderdaad dat onze samenwerking met de Consumentenbond gestopt is, echter hebben wij met hun afgesproken dat klanten die via hun zijn binnengekomen nog wel hierop mogen wijzen om verwarring te voorkomen.

Indien u zich desondanks wil uitschrijven dan kunt u dat per mail aangeven.

Met vriendelijke groet,

Jorien

Kostenservice 

Men stelt dus dat dat de afspraak was met de Consumentenbond. Dat lijkt me sterk.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb getracht wat meer te weten te komen van Kostenservice. Het blijkt dat de website het niet meer doet, niet meer bereikbaar is, althans er wordt bericht dat de server niet gevonden kan worden.

Kostenservice noemt zich een geen gedoe company : "Jaarlijks overstappen van energieleverancier? Wij regelen het voor je! Zo bespaar je elk jaar geld, zonder dat je er iets voor hoeft te doen,” aldus Kostenservice . Er zijn wat reviews over kostenservice bij o.a. Trustpilot en Kiyoh, ook Vara's Kassa heeft aandacht besteed. Men denkt dat Kostenservice een groot eigenbelang in deze heeft en verwijst naar andere vergelijkingssites. Commercie speelt bijna altijd een grote rol bij die organisaties.

Reputatie 7
Badge +4

kostenservice.nl werkt gewoon

Reputatie 7
Badge +8

Dank @E.B.F. Stroeve , ik heb via google gezocht en daar kreeg ik dus:

Deze site is niet bereikbaar

Het IP-adres van de server van www.googleadservices.com kan niet worden gevonden.

Probeer dit eens:

Merkwaardig dus. Ik ben even naar Edge gegaan en daar is de site gewoon bereikbaar. Dus bedankt daarvoor.

@Dr Johannes wij werken niet meer samen met Kostenservice. Zoals @bavelt aangaf zijn wij met deze samenwerking gestopt. We hebben dit niet gepubliceerd in de Consumentengids omdat het om een samenwerkingsverband ging met Kostenservice en zij geen onderdeel van de Consumentenbond zijn, zoals het Energiecollectief. Kostenservice levert deze dienstverlening ongewijzigd, maar nadat wij onze samenwerking hebben beëindigd mogen zij geen gebruik meer maken van onze naam. Er zal contact opgenomen worden vanuit ons, op basis van het gebruiken van onze naam in de mailadres beschrijving.

Dag,

Toch heb ik wat ambivalente gevoelens over dit antwoord. Het is weliswaar zo dat kostenservice geen onderdeel is van de Consumentenbond, maar ik ben wél door de Consumentenbond op het spoor gezet van Kostenservice. Sterker nog: bij aanmelding kreeg ik het idee dat het om een afdeling ging van de Consumentenbond. Ik zei ook tegen kennissen: Energiecontract? Dat regelt de Consumentenbond voor mij. Helemaal automatisch.
Misschien heb ik dat niet goed gelezen.  Maar omdat het op zijn minst een samenwerkingsverband was, had de beëiindiging volgens mij best wel even in de Consumentengids mogen worden vermeld!

Reputatie 3
Badge +2

@bavelt Er is toen een keuze gemaakt om dit niet kenbaar te maken in de gids. Helaas kan ik hier verder niets aan veranderen. Inmiddels hebben wij contact opgenomen met Kostenservice en blijkt dit om een foutje te zijn in het systeem bij Kostenservice. Zij hebben dit niet met opzet gedaan dus de opmerking van Jorien in zijn e-mail vind ik zelf een beetje vreemd… 

Reageer