Voorstel: voor abonnees - de Consumentengids als PDFs

Reputatie 5
Badge +5
Zou het niet handig zijn om de gidsen waarop men geabonneerd is, ook in PDF formaat te hebben.

Na enige tijd gaan de papieren versies de deur uit en men kan oude testen/besprekingen niet meer nazien.
Daarnaast, als je op zoek bent naar een bepaald artikel, blader je sneller door een PDF bestand.

Op dit moment is via het archief Artikelarchief Consumentengids losse artikelen lezen en desgewenst downloaden.
Waarom niet het hele blad en alleen voor abonnees?

Ik heb ook een abonnement op een paar andere bladen. Je krijgt een link doorgestuurd, waarmee je het PDF bestand kunt downloaden. Die bladen hebben de digitale distributie uitbesteed aan 'aboland.nl'.
(Op die manier voorkomt men dat een nieuwe abonnee terugwerkend een heel jaar aan bladen binnenhaalt)

Enfin, het is een idee.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dit lijkt mij een goed idee. Het zou ook fijn zijn dat mensen die niet op de papieren gids geabonneerd zijn dan toch de artikelen kunnen lezen. Vanuit duurzaamheid is het ook beter om zo min mogelijk papier en inkt te gebruiken en de gidsen ook allemaal weer te moeten transporteren..
Hebt u zich al eens verdiept in het energieverbruik van al die servers met opgeslagen informatie? Google eens Servers Energy Comsumption... en huiver.
Reputatie 7
Badge +4
Een PDF sla je volgens mij op je eigen pc op dus mij lijkt dat dit heel wat duurzamer is dan al die papieren gidsen produceren en transporteren.
Reputatie 5
Badge +5
Een papieren gids heeft zeker ook voordelen, je kunt 't wegleggen en wanneer het je uitkomt verder lezen. Een (grote?) groep vindt het gewoon fijner iets in gedrukte vorm te lezen, of het om een tijdschrift gaat, of krant of boek.

Aan de andere kant, de groep die vrijwel alles on-line leest wordt groter. Ik denk dat het dan met name gaat om het lezen van kranten.

Drukwerk zal ongetwijfeld voorlopig nog wel blijven bestaan. Maar stel je voor dat tijdschriften en kranten alléén maar online gelezen kunnen worden, over vijf of tien jaar. Besparing papier (lees: drastische vermindering van gekapte bomen), kosten bij de drukkerij, minder transporten/minder diesel, uitsparen van verzendkosten.

Lisa Boele
Ik denk dat het wel meevalt qua energieverbruik: ik denk dat de meeste energie opgaat aan youtube filmpjes. Daarnaast, de gidsen staan in feite nu ook al online, via 'Kiosk' te lezen en nemen ze server ruimte in beslag. In vergelijking tot een willekeurig Youtube filmpje vallen de bestanden in het niet.
Reputatie 7
Badge +7
Dit lijkt mij een goed idee. Het zou ook fijn zijn dat mensen die niet op de papieren gids geabonneerd zijn dan toch de artikelen kunnen lezen. Vanuit duurzaamheid is het ook beter om zo min mogelijk papier en inkt te gebruiken en de gidsen ook allemaal weer te moeten transporteren..
@Ekokok, we bieden op dit moment al de mogelijkheid aan om onze gidsen slechts digitaal te ontvangen. Dit werkt zowel via een app voor smartphones en tablets als je browser. Wat @cbw62 bedoelt is dat het fijn zou zijn als je vanuit deze kanalen de gidsen ook in zijn geheel als pdf zou kunnen downloaden. (toch? 😉) Op dit moment is dit niet mogelijk. Het downloaden van losse gidsen kan wel.

Bedankt voor het doorgeven van je suggestie. Ik zet hem uit binnen onze organisatie. Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan deze functionaliteit?
Reputatie 7
Badge +7

Waarom niet het hele blad en alleen voor abonnees?

Nog een kleine toevoeging: het downloaden van losse artikelen is ook alleen beschikbaar voor abonnees.
Reputatie 7
Badge +4
@Monique van de Beek
Ok, dat was mij niet bekend. Ik dacht dat je alleen kon kiezen tussen inloggen op de site met of zonder papieren gids erbij. Is er ook verschil in prijs als je alleen de digitale versie van de gids zou kiezen t.o.v. de papieren gids? ☺️
Reputatie 7
Badge +7
@Ekokok
We hebben inderdaad een abonnement met en een abonnement zonder gids, maar we bieden bij de eerste variant ook de mogelijkheid aan om de gids digitaal te ontvangen. Indien je de gids digitaal wenst te ontvangen, krijg je 10% korting. Het abonnement kost dan €6,75 in plaats van €7,50 per maand.
Onze themagidsen, zoals de Gezondgids en de Digitaalgids zijn overigens ook digitaal verkrijgbaar.

Mocht ik een aanpassing kunnen maken in je lidmaatschap, dan hoor ik het natuurlijk graag. 😉
ik ben het hiet volledig mee eens want telkens alles inscannen en dan opslaan is ook vervelend en je wilt de gehele consumentegids geen onderdelen.
Reputatie 7
Badge +7
Hi @cbw62,

Ik ben dit nog eens nagegaan, en de reden dat we het downloaden van de Consumentengids in PDF niet mogelijk maken, is vanwege het onbeveiligde karakter van een PDF-bestand. Op deze manier is het namelijk wel heel erg gemakkelijk om een hele Consumentengids (en andere) door te sturen, en dat willen we natuurlijk voorkomen.

Wel blijft het gewoon mogelijk om alle gidsen in zijn geheel online te lezen, zonder ze te downloaden. Dit kan via de kiosk op mobiel of tablet (www.consumentenbond.nl/kiosk) of op de pc (reader.consumentenbond.nl).

Ik zal de tip over Aboland nog eens onder de aandacht brengen, dankjewel!
als je goed zoekt kan je ze toch wel vinden in pdf formaat m.a.w. dat argument is wat minder sterk.
(blijkbaar zijn er mensen die ze gewoon omzetten nar een digitale vorm.

Ik probeer gewoon mijn papierstapel te verminderen.
Reputatie 7
Badge +7
Is dat zo @F.J. Smans? Ik ben erg benieuwd waar je deze dan gevonden hebt. 🙂 Ze komen in elk geval niet bij ons vandaan. Ik begrijp dat mijn argument hierdoor wellicht minder sterk lijkt, maar ondanks dat er blijkbaar mensen zijn die de moeite nemen om de losse artikelen zo in één bestand te krijgen, maken we het nog steeds wel héél makkelijk door het op zo'n manier aan te bieden.

Het verminderen van de papierstapel moedigen we natuurlijk alleen maar aan. Daarom is het ook gewoon mogelijk om al je gidsen via pc, tablet en smartphone te lezen en bij de hand te houden, alleen niet in PDF-vorm.
Reputatie 5
Badge +5
@Monique
Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen: dat de Consumentenbond bang is voor distributie dus.

Alleen denk ik dat daar wel iets tegen te doen is.

Ik ben geabonneerd op een ander blad, die wel het blad, als PDF, naar haar abonnees stuurt.
Onderaan iedere pagina staan alle gegevens van de abonnee: naam, adres, email abonnee nummer.
Het bestand is beveiligd, uiteraard.

Als iemand zo'n gids wenst te 'distribueren' zal die persoon iedere pagina moeten ontdoen van die persoonlijke gegevens...

Enige mogelijkheid, die ik zie althans, is om van iedere pagina een 'printscreen' te maken, die te bewerken, en dan al die, wat is het, 78-80 pagina's in 1 PDF te combineren.
Hier heb je dan wel de volledige versie van Acrobat voor nodig, € 18 euro per maand.
De meesten van ons hebben dat niet.
Buiten dat... het lijkt mij een uiterst slaapverwekkende aangelegenheid.

Alternatief: iemand kan de Consumentengids, pagina voor pagina, scannen. Ook niet bepaald gezellig.

p.s.: overigens, Computer!Totaal biedt aan het eind van ieder altijd aan :
Computer Idee, Computer!Totaal, PCM, Tips & Trucs én Linux Magazine op DVD of USB
(als je op tijd besteld voor € 24,95)

CB heeft ook de diverse tijdschriften ...

voorbeeld: Hardware.info Magazin en c't magazin

Reageer