Consumentenbond.nl

Problemen met digitaal lezen gids

  • 6 mei 2019
  • 45 reacties
  • 8213 Bekeken

Badge +6
We ontvangen veel meldingen over problemen met het digitaal lezen van de gidsen. Op dit moment doen we navraag bij onze collega's. We houden jullie op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen!

Update 26 augustus 2019
Goed nieuws! 🎉 Het is weer mogelijk om gidsen digitaal te lezen, dit keer niet via een app, maar via een online reader. Dit brengt een paar wijzigingen met zich mee:
  1. Als je voorheen boeken en tijdschriften gekocht hebt, zijn deze helaas niet zichtbaar in de nieuwe reader. Mocht je deze weer willen lezen, neem dan contact op met onze klantenservice.
  2. Voorlopig staan van alle tijdschriften alleen de nummers van 2018 en 2019 in de reader
  3. Je kunt publicaties alleen online lezen, zorg dus dat je een goede internetverbinding hebt!

Abonnees ontvangen uiteraard nog een persoonlijke e-mail met uitleg over de nieuwe reader.

45 reacties

Is het niet handig als de consumentenbond een inventarisatie maakt van hoeveel leden de gids momenteel niet kunnen inzien, omdat zij de gids uitsluitend via een desktop computer bekijken? En dat zij die gids dan automatisch als digitaal PDF-bestandje krijgen toegestuurd de komende tijd.

Is het ook niet handig als je voortaan de digitale consumentengids standaard zelf kunt downloaden als je bent ingelogd? Hier zijn in het verleden door community leden al eens meer opmerkingen over gemaakt, dacht ik.
Reputatie 7
Badge +5
@Eamb schreef: Is het ook niet handig als je voortaan de digitale consumentengids standaard zelf kunt downloaden als je bent ingelogd? Hier zijn in het verleden door community leden al eens meer opmerkingen over gemaakt, dacht ik."

Ik dacht ergens begrepen te hebben dat dit niet gaat gebeuren, omdat als veel mensen een open .pdf kunnen downloaden het delen ervan ook heel eenvoudig wordt en de Consumentengids binnen de kortste tijd overal te gratis terecht komt.
Reputatie 4
Badge +5
@Bert Dat het gratis overal terecht komt kan de consumentenbond heel gemakkelijk voorkomen door op elke pagina van het pdf-bestand onderaan de naam, adres, woonplaats en e-mail adres neer te zetten van degene die het bestand download. Dat kost helemaal niet veel moeite, want de computer gaat dat doen. Alleen moet je dit in de website en de software daar achter van de consumentenbond gaan inbouwen.

Inderdaad, zo krijg ik bladen op de 'ouderwetse manier' en digitaal. De digitale versie gaat via Aboland.nl. Ik krijg een mailtje met een link naar de digitale versie en daar staat mijn naam + adres op de onderkant van de pagina's. Het bewerken van de PDF is middels een password beveiligd.
Dus wil je dat van -iedere- pagina verwijderen, dan is dat a. knap lastig gemaakt en b. veel werk.
Misschien is dat een service die door Aboland wordt geleverd(?)
Toegegeven, het zal niet gratis zijn. Dat is dan weer een nadeel....
Reputatie 4
Badge +5
Wat aan de late kant, ik geef het toe.
De 1e link werkte in 1e instantie bij mij ook niet, maar gewoon, in de browser, op de downloadknop klikken, daarna inlog gegevens invullen en toen kwam de PDF tevoorschijn.

De hyperlink die ik in het e-mailtje kreeg toegestuurd om de digitale consumentengids nummer 7/8 in te zien, en / of te downloaden, werkte inderdaad slecht. Soms wel, soms niet. Ik heb uiteindelijk ook deze gids gedownload net als de vorige paar keer. Het downloaden en het opslaan als pdf-bestandje op mijn PC bevalt mij zeer goed. Ik kan de gids ten alle tijden inzien en lezen, zonder te hoeven inloggen bij de Consumentenbond. Ik hoop dat ik ook in de toekomst de gids kan blijven downloaden. En hoop ook dat dit via de komende nieuwe app mogelijk wordt. Ik hoop ook dat de bond inziet dat er veel leden zijn die de gids op hun desktop PC lezen !
Reputatie 7
Badge +7
Is het niet handig als de consumentenbond een inventarisatie maakt van hoeveel leden de gids momenteel niet kunnen inzien, omdat zij de gids uitsluitend via een desktop computer bekijken? En dat zij die gids dan automatisch als digitaal PDF-bestandje krijgen toegestuurd de komende tijd.
Bedankt voor deze suggestie @Eamb. De app is vooralsnog beschikbaar via smartphone en tablet. Het is helaas een onmogelijke opgave om te inventariseren wie van onze leden beschikt over deze devices, en wie er enkel beschikt over een desktop.

Is het ook niet handig als je voortaan de digitale consumentengids standaard zelf kunt downloaden als je bent ingelogd? Hier zijn in het verleden door community leden al eens meer opmerkingen over gemaakt, dacht ik.

Ook bedankt voor deze tip. Op dit moment zijn we vooral op zoek naar een manier om alles zo snel mogelijk weer beschikbaar te maken. Ik geef je idee door aan het verantwoordelijke team voor eventuele verdere ontwikkelingen.
De koppeling werkt niet goed, na klikken kom ik op de website van de Consumentenbond, vervolgens moet ik inloggen en kom dan in de algemene pagina can de bond, maar niet bij de digitale gids.
Bij de vorige gidsen werkte het wel goed.
Er is, in ieder geval voor mij, een (tijdelijke?) oplossing voor het ontbreken van de desktop kiosk.

Met de bij mij goedwerkende gratis Android-emulator Bluestacks voor Windows kan de "Consumentenbond Kiosk" app ook onder Windows 10 gebruikt worden in desktop formaat in ongeveer dezelfde kwaliteit als eerder met de webbrowser.

Na installatie van Bluestacks ( https://www.bluestacks.com ) en de Consumentenbond kiosk app krijg je een directe link op het bureaublad van Windows naar de Consumentenbond kiosk app.
Badge +6
Bedankt voor de suggestie @Nico van Apeldoorn! We nemen dit intern mee.
Het lukt mij nog steeds niet om de pdf van de Digitaal Gids 'te pakken te krijgen'. Ik krijg alleen de pagina met alle mogelijke tests enz. voor m'n neus.

@E. Gerritsen
Eerste link naar de Digitaalgids.
https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/digitaalgids/2019/nummer-4---juli/digitaalgids-4.pdf

Tweede link naar de Digitaalgids, inloggen en vervolgens nummer selecteren werkte bij mij.
https://www.consumentenbond.nl/digitaalgids/digitaalgids-uitgelicht/archief?q=digitaalgids.
Het lijkt me niet helemaal de bedoeling maar ik kon de verleiding niet weerstaan en die eerste link van u die werkt bij mij gewoon. Mag ik een gok doen @Tourist7 , u gebruikt speciale privacy software om cookies te blokkeren en wellicht nog andere zaken?
Ik begrijp de vraag in dit verband niet helemaal @A. Deen , alleen browser instellingen gebruik ik en de consumentenbond site is hier in ieder geval van uitgezonderd.
Ik begrijp de vraag in dit verband niet helemaal @A. Deen , alleen browser instellingen gebruik ik en de consumentenbond site is hier in ieder geval van uitgezonderd.

Ik krijg precies dezelfde links als ieder ander en die openen zonder enig probleem en het is me al eens eerder opgevallen hier dat de mensen die klaagden dat linkjes niet openden achteraf hun browser helemaal op slot gezet hadden, en ghostery achtige software gebruikten en zich totaal niet bewust lijken dat in al die gevallen (resultaten uit het verleden) ze het probleem zelf veroorzaken. Vandaar
@cbw62 en welk deel van "hun browser helemaal op slot gezet hadden, en ghostery achtige software gebruikten" was nou correct?
@Bert Dat het gratis overal terecht komt kan de consumentenbond heel gemakkelijk voorkomen door op elke pagina van het pdf-bestand onderaan de naam, adres, woonplaats en e-mail adres neer te zetten van degene die het bestand download. Dat kost helemaal niet veel moeite, want de computer gaat dat doen. Alleen moet je dit in de website en de software daar achter van de consumentenbond gaan inbouwen. Dat is een eenmalige taak. En als iemand dan zo'n digitale gids download staat zijn of haar naam etc. onderaan elke pagina. Dan laat je het wel uit je hoofd om er een handeltje mee te gaan drijven, omdat je dan ten alle tijden traceerbaar bent, als degene die het illegaal verspreid heeft. Veel grote organisaties, en ook auteurs van boeken, die het boek in eigen beheer uitgeven, maken van deze vorm van bescherming al gebruik. Ook kan je zo'n pdf-bestandje ook nog voorzien van niet zichtbare veiligheidskenmerken. Nee, het is helemaal niet moeilijk allemaal. Maar je moet het wel willen doen natuurlijk. De keuze hierin ligt bij de consumentenbond.
Is er inmiddels al meer bekend ivm het niet digitaal kunnen lezen?
Badge +6
Hi allen, vervelend dat de link die jullie toegestuurd gekregen hebben (soms) niet werkt. Ik doe navraag bij de verantwoordelijke collega, zodra ik meer weet zal ik jullie hier berichten. Onze excuses voor dit ongemak!

In het verleden is er ook wel eens iets aan de hand geweest met verstuurde links, het hielp toen om de mail met de betreffende link opnieuw naar jezelf te sturen. Een beetje gekke 'oplossing' misschien, maar wie weet helpt het nu ook. En we gaan uiteraard op zoek naar een structurele oplossing!
Reputatie 7
Badge +7
Beste leden,

Bedankt voor jullie reacties en geduld. Graag deel ik een update met jullie omtrent het digitaal lezen van onze gidsen. Jammer genoeg is onze leverancier onverwacht failliet gegaan. Daarom functioneert de app nu niet meer naar behoren. Uiteraard gaan wij ervoor zorgen dat alle leden de digitale nummers op een andere manier toch kunnen lezen, terwijl wij werken aan een alternatief voor de app. Daarover zullen we meer informatie kunnen geven als we wat verder zijn met de ontwikkeling.

Indien jullie nog vragen hebben, schroom vooral niet ze hier te stellen!
Vandaag de papieren uitgave ontvangen maar helaas geen link naar de pdf versie. Geloof dat ik mijn jarenlange abo maar ga opzeggen. Dit vind ik namelijk waardeloos.
Vandaag de papieren uitgave ontvangen maar helaas geen link naar de pdf versie. Geloof dat ik mijn jarenlange abo maar ga opzeggen. Dit vind ik namelijk waardeloos.

De link is inmiddels wel beschikbaar. Was weer eens iets te voorbarig. Sorry.
Is het niet handig als de consumentenbond een inventarisatie maakt van hoeveel leden de gids momenteel niet kunnen inzien, omdat zij de gids uitsluitend via een desktop computer bekijken? En dat zij die gids dan automatisch als digitaal PDF-bestandje krijgen toegestuurd de komende tijd.

Is het ook niet handig als je voortaan de digitale consumentengids standaard zelf kunt downloaden als je bent ingelogd? Hier zijn in het verleden door community leden al eens meer opmerkingen over gemaakt, dacht ik.

Ik ben ook een groot voorstander van digitaal downloaden, heb dit ook al eens eerder aangegeven en dan heb ik de papieren versie niet meer nodig. Als Volkskrantgebruiker doe ik dat ook al minstens een jaar.
Badge +6
Goed nieuws! Je kunt de gidsen weer digitaal lezen via de nieuwe online reader.😄
Reputatie 1
Het lukt mij nog steeds niet om de pdf van de Digitaal Gids 'te pakken te krijgen'. Ik krijg alleen de pagina met alle mogelijke tests enz. voor m'n neus. Niet zo'n beste beurt van de Consumentenbond.... Wat ook vervelend is, dat oudere gidsen niet meer in te zien zijn. Wanneer zou de oplossing komen??
Reputatie 4
Badge +5
Hartelijk dank! Inderdaad goed nieuws @Imke
Vraagje: is de "Algemene Voorwaarden"-banner met opzet zo groot (hoog) gemaakt?
Kan die net hetzelfde formaat zijn als b.v. onderaan op het forum?


Badge +6
Hartelijk dank! Inderdaad goed nieuws @Imke
Vraagje: is de "Algemene Voorwaarden"-banner met opzet zo groot (hoog) gemaakt?
Kan die net hetzelfde formaat zijn als b.v. onderaan op het forum?


Ik vraag het voor je na, @cbw62!

Reageer