Consumentenbond.nl

Senioren gewild doelwit criminelen

• 16 december 2019
  • 30 reacties
  • 957 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Op dit forum komen de ouderen, de 65-67 plussers, maar vaak al de 55+, veel te sprake. Meestal gaat het om de financiële achterstelling. Ze gaat financieel niet vooruit, de AOW stijgt minimaal, minder dan de inflatie en pensioenen zijn vaak klein en worden al jaren niet meer geïndexeerd, en zullen eerder de komende jaren gekort worden. Verborgen armoede is groot.

Maar actueel, in één der ochtendbladen (2 pagina's), is dat senioren een gewild doelwit zijn van criminelen. Hen wordt met graagte en meest zonder veel moeite geld afhandig gemaakt. Pincode aflezen van betaalpassen en die later gewiekst stelen, levert ze grof geld op. Inbraken bij deze gewilde slachtoffers zijn ook aan de orde van de dag. En ‘in’ is, zo wordt gemeld, de babbeltruc. Ruim een kwart van de senioren wordt lastig gevallen door oplichters met babbeltrucs. Op die manier worden kleine en grote bedragen afhandig gemaakt. En uit schaamte doen slachtoffers nauwelijks aangifte. De seniorenorganisatie KBO-PCOB pleit voor betere maatregelen. Altijd aangifte doen en door trainingen ouderen weerbaar te maken. Wat vindt u hiervan en hebt u nog tips.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4

waar het mis gaat bij de door jou genoemde doelgroep is het feit dat die meegaan in het verhaal van de afperser, en te weinig kennis hebben om goed van kwaad te kunnen onderscheiden van de praatjes en trucjes die oplichters hanteren. die weerbaarheid moet omhoog en dat betekent dat het handig is als je meegaat in de vaart der volkeren vwb moderne handelswijzen. 

voorbeeld: je verzetten tegen elektronisch betalen en alles cash willen afrekenen zet je op een achterstand als er onaangekondigd een bluffer aan je deur staat. je kunt dan onvoldoende inschatten dat een blufverhaal bluf is. en dan hebben we het nog niet eens over phishing en smsing berichten die niet van echt te onderscheiden zijn.

het enige alternatief is geen internet en nooit de deur opendoen……

ps. bedankt, ik ben 55+ 😂

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.B.F. Stroeve en andere lezers. Ik kwam op de topic omdat juist vandaag een heel groot stuk in het AD staat. Maar ook uit andere actualiteit is bekend dat vooral ouderen de dupe zijn van o.a. deze babbeltrucs van criminelen.

Het is wellicht moeilijk een juiste oplossing daarvoor te vinden.  Goede informatie, uitleg, waarschuwingen horen daar zeker bij, maar het gebeurt al volop en merkwaardig genoeg toch blijft men ‘ erin’ trappen. Aangevoerde oplossingen van @E.B.F. Stroeve  zijn ook simpel uit te voeren. Het nooit meer opendoen, neem ik uiteraard niet letterlijk, maar in deze wintertijd, waar het al snel en lang donker is, doe ik, zo hebben we tezamen gesteld, na 21 uur de deur niet meer open. Het hoort natuurlijk niet, je moet je veilig kunnen voelen, maar gekken die je al voor een paar Euro je hersens in slaan lopen er genoeg rond. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Die weerbaarheid neemt vaak bij het ouder worden af , @E.B.F. Stroeve  En het gaat  echt niet alleen mis bij ouderen . Het geboefte wordt steeds gehaaider waar ook jongeren regelmatig intrappen . Waar Leo denk ik op doelde had trouwens niets te maken met alleen contant willen betalen . Integendeel . Het ging over een pin-truc aan de deur waar de politie voor waarschuwt , 

Reputatie 7
Badge +7

Belangrijk is erover informeren, er voor waarschuwen. Prima, maar dat gebeurt toch echt wel, alleen zoals @E.T. Wiersum stelt door zeer geloofwaardige trucs, mooie verhalen, het gehaaider worden van de criminelen, wordt er toch volop ingetrapt. En uiteindelijk op de voorpagina van het AD een groot stuk en op een hele binnenpagina een verslag en uitleg, dat is toch ook al goed waarschuwen en informeren. En  andere kranten hebben het al gedaan en zullen het nog wel doen en actualiteiten programma's op TV over het onderwerp zijn er ook genoeg. Maar ja, criminelen zien nog genoeg (gemakkelijke) kansen. Groet Leo.

Zojuist het boek "Het seniorenbrein” van André Aleman (hoogleraar neuropsychologie Uni. Groningen) uitgelezen en, hoera, feest der herkenning. Met het vorderen der jaren neemt het werk- en kortetermijngeheugen af (omdat de zintuigen aan slijtage onderhevig zijn), maar het vermogen tot oplossen van complexe problemen juist toe omdat daarvoor ervaring vereist is. 

Voor ouderen geldt dus, nooit onmiddellijk beslissen bij huis- of e-mailaanbiedingen maar daarvoor ruim de tijd nemen.

Daarnaast geldt, dat ouderen zich niet moeten beklagen maar zich eerder voor de complexe problemen in onze samenleving moeten interesseren en daarvoor inzichten en mogelijke oplossingen moeten aandragen. Makkelijker wordt het niet, maar bevredigender in het zicht van het naderende einde wordt het wel.  

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb het boek helaas niet gelezen en zal het dus ook niet betwisten. Wel dat de deskundigen, dus naar ik aanneem ook hoogleraar André Aleman, het nooit met elkaar eens zijn. Tegenover zijn mening staat wel weer een totaal omgekeerde mening.  Je mag dit als ‘ dooddoener’ beschouwen,  maar neem niet alle conclusies van deze hoge heren aan. Aleman in dit geval aanhalend enerzijds nemen de mogelijkheden (zintuigen, geheugen e.d.) van ouderen af, maar anderzijds moeten zij zich gaan interesseren voor “COMPLEXE” problemen in onze samenleving (en ze mogen dus weer niet klagen). Moeilijk oriënterende ouderen, met afnemende kennis en verstand moeten zich dus interesseren in ingewikkelde complexe oplossingen ??? De criminelen lachen zich te barsten. Groet Leo.

Volgens mij wordt het leven juist veel gemakkelijker en onbezorgder naarmate de jaren voortschrijden.

Wij doen toch niet voor niets levenservaring op?

Niet klagen maar dragen is het devies.

Joy to the world!

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Léonz ,

Niet klagen maar dragen is het devies.

Joy to the world!

Waarom is het overvallen van ouderen door criminelen, en door babbeltrucs en andere manieren geld afnemen, gewoon stelen, met soms nog fors geweld, alleen maar klagen van ouderen.  Het al jaren niet indexeren van de pensioenen, veel minder prijscompensatie krijgen via de AOW dan werknemers,  waarom is dat slechts klagen.  En dan nog, waarom mag dat niet?  Groeten Leo.

Hallo Leo,

Ouderen hebben het echt niet moeilijker dan jongeren.

Wat levert het dan op als iedereen maar wat gaat klagen?

Verboden is het niet, maar productief is het ook niet.

Reputatie 5
Badge +4

Leo, dit topic gaat toch niet over indexering pensioen en AOW?

Als ik eens kijk naar Opsporing verzocht en Opgelicht, valt het me op dat veel ouderen erg naïef en te goed van vertrouwen zijn. Mede daarom zijn ze ook een gewillig slachtoffer voor criminelen. En criminelen komen natuurlijk niet alleen na 21 uur aan de deur, ook op klaarlichte dag. Als ik ouderen aan de kassa zie pinnen, is het een makkie om hun pincode af te kijken (als ik dat zou willen). Tassen liggen voor het grijpen in hun rollatormandje. Enz.

Reputatie 7
Badge +7

Dank @Léonz  en @Mazzel . In elk geval altijd prettig een reactie te krijgen. Ook al ben ik het in dit geval niet eens met Léon. Zelf als rechtgeaarde Nederlander klaag ik ook, maar vooral als ik misstanden constateer, onrechtvaardigheden zie, wat ook wel eens genoemd wordt scheve verhoudingen. Afgezien van, wat ik zelf vind, te veel gezondheidsklachten, heb ik persoonlijk niets te klagen, ik kan redelijk goed rondkomen. Maar ik ken mensen die het heel moeilijk hebben en dan ook nog, al is het ‘eigen schuld’    door beoogd tuig benadeeld worden, mogen ze van mij klagen.

Volkomen gelijk Mazzel het gaat over ouderen die makkelijke prooi zijn voor criminelen. Maar door vraag en antwoord is het wel eens nodig iets af te wijken. En omdat de discussie over klagen ging heb ik een aantal punten genoemd die best beklagenswaardig zijn. Zelf breng je het weer terug tot het makkelijke prooi zijn. En dit zijn punten waaraan men zelf schuldig is, heel terecht. Maar is dat dan een vrijbrief voor anderen hier misbruik (en nog veel erger) van te maken? Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

Natuurlijk is dat geen vrijbrief voor criminelen, Leo. En ook zeker geen excuus voor het grove geweld wat daar vaak onnodig mee gepaard gaat. Maar het is nu eenmaal zo dat de wereld niet meer zo veilig is als een halve eeuw geleden. We zullen daar allemaal mee moeten leren omgaan, jong en oud. En zo goed als mogelijk is daartegen maatregelen nemen. 

Vanmorgen weer zo'n triest verhaal in het nieuws https://www.ad.nl/noord-holland/man-64-week-voor-pensioen-doodgestoken-voor-ogen-vrouw-verdachten-nog-voortvluchtig~ae078131/

In Lubach op zondag werd er een beetje de draak mee gestoken, maar ik ben het wel met hem eens dat het wel erg vreemd is om eerst met je pasje cash te halen uit een pinautomaat en dat geld dan weer te gebruiken om je boodschappen mee betalen. Waarom dan niet gewoon pinnen in de winkel? Ik begrijp dat echt niet. En als je dan ook meteen zoveel mogelijk contactloos betaalt, verminder je meteen het risico van afkijken pincode (met het bekende vervolg daarop).

Reputatie 7
Badge +7

Dank @Mazzel voor het artikel. Ik had het al gelezen. Ik heb zelf ook het AD en de Telegraaf, dat is al meer dan zat, meer een beroepsdeformatie.

Je hebt volkomen gelijk, de wereld is niet meer die van 50 jaar terug, hoewel uitwassen natuurlijk altijd bestaan hebben.

Ik ben en wil ook niet de pleitbezorger zijn van ouderen.  Ook is het soms moeilijk kiezen, zoals uit je voorbeeld blijkt. Bij overvallen, of zelfs steekpartijen en moord hoor je ook vaak het slachtoffer liep om 03.00 uur van het café naar huis, o.i.d. , dan denk ik ook wie gaat er nou in godsnaam in deze tijd 's nachts om 3 uur over straat. En 10 uur is al te laat. Natuurlijk gebeuren die dingen ook overdag, maar ik denk toch zoek het niet op.

Het is echter totaal verkeerd van het slachtoffer, hoe naïef ook, een dader te maken. Informatie een waarschuwen is op z'n plaats, maar ook dan blijven mensen naïef . Al het criminele tuig van de straat, maar ook dat is een naïeve gedachte, een utopie. Groet Leo.

@L.J.F. de Ruiter 
De wereld is niet meer wat hij 50 jaar geleden was.
De grote verandering die ik zie, is de media.
Als er dan iemand in een stad iets ergs aangedaan is, gaat de pers zoeken.
Je wordt overspoeld met met berichten uit de hele wereld met soortgelijke gevallen.
Dat is er nog sociale media die er dan ook nog eens een schepje bovenop doen.
50 jaar geleden wisten we nauwelijks wat er gebeurde aan de andere kant van het land.
We hadden alleen het 8 uur journaal en de krant.
Om 3 uur uit een café komen is heel normaal.
In sommige kroegen begint de band pas on 11 uur te spelen.

Reputatie 7
Badge +6

Criminelen zoeken meestal de makkelijkste manieren om aan geld te komen . Het beter beveiligen of weghalen van flappentappen gaat gegarandeerd meer overvallen met geweld en soms dodelijke afloop opleveren . Dus ook zoals nu in het nieuws : Overval met dodelijke afloop bij een flappentap. Wat er ook bedacht wordt en hoe voorzichtig we ook zijn , we zullen altijd risico lopen . En dat geldt niet alleen voor ouderen . Die zijn alleen eerder de klos omdat ze een makkelijker prooi zijn . Jongeren die dan eigen schuld roepen mogen zich gaan schamen. Of schamen die zich pas over dergelijke kortzichtige uitlatingen als ze zelf oud zijn en beroofd worden ? 

Reputatie 7
Badge +7

Voor zowel @Wortelstamper  als @E.T. Wiersum : Amen.

Heren, heren, niet zo defaitistisch Het gaat mij niet om een “eigen schuld, dikke bult” opvatting wat ouderen en criminaliteit aangaat want jongeren zijn m.i. op veel groter schaal slachtoffer van hun eigen argeloosheid dan ouderen. En van "niet klagen, maar dragen” ben ik ook geen voorstander tenzij dat echt de enig nog overgebleven mogelijkheid is. Je kunt juist als oudere met door schade en schande gewonnen inzicht nog veel aan de maatschappij bijdragen en daarvoor breek ik een lans. Want allerlei op de toekomst genomen maatregelen worden nu gedicteerd door een leeftijdsgroep die nog volop in het beroepsleven staat en daar spelen belangen mee die niet noodzakelijkerwijze die van de samenleving als geheel betreffen. Het door mij genoemde boek "Het seniorenbrein” attendeert daarop en dat is geen door geleerden omstreden terrein maar wel een nieuw inzicht dat een mogelijke belofte inhoudt voor de rol van ouderen in de maatschappij. Dat klachten daarbij in onze huidige omstandigheden op geen enkele sympathie kunnen rekenen zou toch voor elke oudere duidelijk moeten zijn. Makkelijker zal het voor deze leeftijdsgroep niet worden, interessanter wel. Met als bijkomend voordeel, dat alles wat aan energie en belangstelling voor hedendaagse problemen wordt opgebracht een afglijden in de vergetelheid van de dementie vertraagt en de daarmee gepaard gaande lasten en kosten voor de samenleving zo lang mogelijk op afstand houdt. 

Reputatie 5
Badge +4

Criminelen zoeken meestal de makkelijkste manieren om aan geld te komen . Het beter beveiligen of weghalen van flappentappen gaat gegarandeerd meer overvallen met geweld en soms dodelijke afloop opleveren . Dus ook zoals nu in het nieuws : Overval met dodelijke afloop bij een flappentap. Wat er ook bedacht wordt en hoe voorzichtig we ook zijn , we zullen altijd risico lopen . En dat geldt niet alleen voor ouderen . Die zijn alleen eerder de klos omdat ze een makkelijker prooi zijn . Jongeren die dan eigen schuld roepen mogen zich gaan schamen. Of schamen die zich pas over dergelijke kortzichtige uitlatingen als ze zelf oud zijn en beroofd worden ? 

Ik heb werkelijk nog nooit een jongere horen roepen dat het de eigen schuld van ouderen is. Iedereen loopt trouwens risico, jong en oud. Alleen is doorgaans de jongere beter in staat zich fysiek te verweren (en rennen kunnen ze zeker sneller) dan een oudere, zo simpel is dat. Neemt niet weg dat je ook als jongere in je uppie geen enkele kans maakt tegen een groepje. 

Als ik om 3-4 uur 's nachts door de stad fiets, weet ik dat ik meer risico loop dan overdag en ben dan ook alerter. En als ik rond 5.30 's morgens ga joggen in het bos, idem dito.

Cash pinnen doe ik al een jaar of 10 niet, nergens voor nodig.

Reputatie 7
Badge +6

Nou , mijn beste @mazzel . Ik heb dat soort opmerkingen WEL gehoord en gelezen . Ook is bekend dat de lafbekken liever een doelwit uitkiezen dat naar hun inschatting fysiek EN mentaal minder weerbaar is. De meeste ouderen zullen wel steeds minder flappen tappen , temeer omdat de groep die niet met andere vormen van betalen  kan of wil werken steeds kleiner wordt. Dat het daar veiliger van wordt is afwachten omdat het geboefte steeds bijdehand genoeg is gebleken om zich  aan te passen aan veranderingen in het betalingsverkeer. 

Nou , mijn beste @mazzel . Ik heb dat soort opmerkingen WEL gehoord en gelezen . 

Gehoord én gelezen nog wel, je vraagt je af wat voor plekken u frequenteert. Dat ouderen nogal snel op hun teentjes getrapt zijn is daarentegen een open deur. Het Boomer mannetje doet niet onder voor de 17 jarige hangjongere als het om het constateren van een gebrek aan respect gaat.

En dan noemt u alleen nog maar “het Boomer mannetje en de 17-jarige hangjongere”, heer Deen...

Reputatie 7
Badge +6

Geen kwestie van op teentjes getrapt zijn , beste Deen . Alleen kwestie van een mening . Jammer dat je vaak zo onvriendelijk op afwijkende meningen reageert . Dat is nu juist gebrek aan respect waar je de mond zo van vol hebt . Hier laat ik het maar bij om het niet echt ongezellig te laten worden.

Reputatie 5
Badge +4

Nou mijn beste @Wiersum zo vriendelijk en respectvol reageerde je anders ook niet op mijn afwijkende mening / reactie. Zelfreflectie is het toverwoord. Hier laat ik het verder bij.

Badge +8

Allen, zullen we de reacties hier constructief houden? :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Imke, constructief, meer respect en vriendelijk en gezellig. Ik heb met dit topic de actualiteit naar het forum trachten te halen en erover te discussiëren en zo mogelijk tips uit te wisselen wat je er tegen kan doen. En natuurlijk worden ook jongeren slachtoffer van geweld. En dat komt ook in de actualiteit, in dit weekend nog. En ook klagen ouderen wellicht meer dan anderen, ook wel bekend. Maar de topic gaat om het makkelijk slachtoffer zijn, door allerlei babbeltrucs, afkijken van pincodes, makkelijk binnen komen in huis bij ouderen, de goedgelovigheid enz.  Groet Leo.

Reageer