Aandeel ING klanten aan bankspoofing

• 25 February 2021
  • 4 reacties
  • 67 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Ik was altijd verbaasd hoe weinig aandacht wordt gegeven aan te extreem hoge percentage Van ING-klanten die slachtoffer van bankspoofing zijn geworden. Mij is niet opgevallen dat ooit na een verklaring gezocht werd. Het verschil tussen ING en andere banken (speciaal Rabobank) is zo groot dat het eigenlijk niet toevallig kan zijn. Was er een mol in het spel? Zijn de klantbestanden gehackt en in het Darknet verkocht? Begunstigt de werkwijze en kwaliteit van hun internetbankieren bankspoofing?

Eigenlijk zou dat moeten worden onderzocht. Van ING zelf is hier natuurlijk geen openheid van zaken te verwachten.

4 reacties

Ik was altijd verbaasd hoe weinig aandacht wordt gegeven aan te extreem hoge percentage Van ING-klanten die slachtoffer van bankspoofing zijn geworden. Mij is niet opgevallen dat ooit na een verklaring gezocht werd. Het verschil tussen ING en andere banken (speciaal Rabobank) is zo groot dat het eigenlijk niet toevallig kan zijn. Was er een mol in het spel? Zijn de klantbestanden gehackt en in het Darknet verkocht? Begunstigt de werkwijze en kwaliteit van hun internetbankieren bankspoofing?

Eigenlijk zou dat moeten worden onderzocht. Van ING zelf is hier natuurlijk geen openheid van zaken te verwachten.

Dat of de hele zwendel is gewoon extra succesvol bij een deel van de Nederlandse bevolking dat met de Postbank mee zwaar oververtegenwoordigd is bij de ING. 

Reputatie 1
Badge +1

Dat of de hele zwendel is gewoon extra succesvol bij een deel van de Nederlandse bevolking dat met de Postbank mee zwaar oververtegenwoordigd is bij de ING. 

Als ik dat een beetje toegespitst weergeef betekent het: bij de Rabobank zitten allemaal hoogopgeleiden en bij de ING maar laaggeletterden. Dat kan zeker niet een zinvolle uitleg zijn.

Als ik dat een beetje toegespitst weergeef betekent het: bij de Rabobank zitten allemaal hoogopgeleiden en bij de ING maar laaggeletterden. Dat kan zeker niet een zinvolle uitleg zijn.

Dat is natuurlijk veel te stellig maar afhankelijk van het systeem dat je doorrekent heb je soms aan middelmatige afwijkingen in de a priori kansen genoeg om een flinke vertekening in de uitkomsten te krijgen. We gaan het hier niet oplossen want we hebben die cijfers niet maar ik bedoelde vooral dat je dat het als (mede) oorzaak zeker niet uit moet sluiten.

Reputatie 4
Badge +3

Het is een beetje gevaarlijk te zeggen, maar vanuit historisch perspectief zal ING een ander klantenbestand hebben. Het was eerst staatsbank Postbank. Die heeft het langst de bankrekeningen gratis of het goedkoopst gehad. Ook hebben ze heel lang met tan codes gewerkt. In principe een veel goedkoper maar fraudegevoeliger systeem. Dat systeem hebben ze nu niet meer.

De boefjes die via phissing en spammen zich vooral op ING richten doen dat nog steeds. Waarom zou je van een succesvolle methode afwijken.

Ik geloof niet in complottheorieën van de topic starter. De ING heeft misschien net iets te weinig hun klanten gewaarschuwd voor deze praktijken.

Reageer