Afterpay en Klarna: gegevens verwijderen

• 28 April 2021
  • 7 reacties
  • 272 Bekeken

Hallo,

Ik heb ooit online artikelen gekocht en achteraf betaald, zowel bij Afterpay als bij Klarna.

Nu zijn mijn gegevens daar dus bekend. hoe kom ik daar vanaf.

Ik bedoel ik wil dat mijn gegevens gewist worden, hoe doe ik dat?

Heeft iemand daar ervaring mee?

Johan

7 reacties

Als je daadwerkelijk zaken met ze hebt gedaan hebben zij ook verplichtingen en is het nog niet zo zeker dat ze alles van je mogen verwijderen  Verder kun je ze gewoon een verzoek sturen je gegevens te verwijderen en dan hoor je gegarandeerd wat mogelijk is of niet.

Reputatie 5
Badge +5

Volgens een artikel in de CB gids kun je ook slachtoffer worden van oplichting bij Klarna en Afterpay als je nog nooit iets via die clubs betaald hebt en nooit klant bent geweest.
Het ligt gewoon aan de volstrekt onvoldoende beveiliging bij deze betaaldiensten.
Het meest schunnige vind ik nog wel dat je zelf aangifte bij de politie moet doen om te bewijzen dat je slachtoffer van oplichting bent geworden, terwijl het echte probleem bij de betaaldiensten zelf ligt.
Ik zou ze in ieder geval veel succes wensen, ik ben nog altijd onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Naar de politie lopen om hún probleem op te lossen ga in dat geval niet doen.

@Free Spirit Natuurlijk is er geen enkele verplichting aangifte te doen, Klarna meent een vordering te hebben en ik denk dat dat soort vorderingen zullen falen als ze voor de rechter aan moeten te tonen dat u die spullen heeft besteld. Dat geldt volgens mij voor vrijwel alle identiteit fraude, dat ze je adres of telefoonnummer of zelfs BSN hebben is an sich geen bewijs dat jij dat bent. Ik denk alleen dat de meeste mensen het er niet op aan laten komen. Kwestie van nu aangifte doen of later bij de kantonrechter de vordering betwisten. 

Reputatie 5
Badge +5

Ik denk ook niet dat Klarna of Afterpay het op een rechtszaak aan laten komen waarvan ze wel zeker weten dat ze die gaan verliezen.
Dat is dan een patstelling.

Reputatie 7
Badge +6

Bij oplichting , al dan niet door identiteitsfraude zou ik ik altijd aangifte doen . Dat is echter niet het topic . TS wil zijn gegevens verwijderd hebben . Geen idee wat de wet hier over zegt . Zou wel fijn zijn als klantgegevens verplicht verwijderd moeten worden als de klant dat wil . Maar wie controleert dan of dat ook gebeurt ? Los van dit alles zou ik het gewoon vragen als ik dat graag wil .

Reputatie 5
Badge +5

Bij oplichting , al dan niet door identiteitsfraude zou ik ik altijd aangifte doen . Dat is echter niet het topic . TS wil zijn gegevens verwijderd hebben . Geen idee wat de wet hier over zegt .

Even met google gevonden:
“In de AVG / GDPR is in Artikel 17 een belangrijk nieuw recht voor betrokkenen opgenomen: het recht op vergetelheid. Dit geeft betrokkenen het recht op verwijdering van al zijn of haar persoonsgegevens. Dit is een van de manieren waarop de EU haar burgers meer controle en zeggenschap wil geven over hun privacygevoelige data.”

De topic starter wil zijn gegevens verwijderd hebben omdat hij bang is voor fraude met zijn gegevens.
Ik heb daar aan toegevoegd dat de fraude ook kan ontstaan zonder ooit iets betaalt te hebben via deze betaaldiensten.
Verwijderen van de gegevens zal dus niks uitmaken.

Bij oplichting , al dan niet door identiteitsfraude zou ik ik altijd aangifte doen . Dat is echter niet het topic . TS wil zijn gegevens verwijderd hebben . Geen idee wat de wet hier over zegt .

Verwijderen van de gegevens zal dus niks uitmaken.

Des al niet te min heb je er recht op, behoudens dingen die leveranciers weer moeten bewaren juist omdat ze leverancier zijn zoals facturen.

Reageer