AVG: pas op voor internetcriminelen

Reputatie 7
Badge +7
Iedereen heeft ze de afgelopen tijd wel mogen ontvangen: de vele e-mails rondom de nieuwe privacywetgeving. Voor internetcriminelen is dit een mooie gelegenheid om hun slag te slaan. Zo worden er nepmails verzonden van bijvoorbeeld de ABN-AMRO die het laat lijken alsof je klikt op een linkje om het nieuwe privacybeleid te accepteren. Het doel lijkt in de meeste van deze gevallen het stelen van je inloggegevens te zijn. Linke boel dus! Een voorbeeld van zo’n nepmail vind je hier.

Ook zijn er oplichters die handelen in zelfbedachte keurmerken. De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor deze praktijken. Een site die claimt ‘AVG goedgekeurd’ te zijn door middel van een keurmerk kan je maar beter gauw weg klikken dus.

Heb je een phisingmail ontvangen, en wil je hem melden? Of ben je juist benieuwd naar de nieuwste nepmails in omloop? Check dan ons ‘Phishingmail topic’.

Benieuwd hoe jouw kennis over phishingmails is? Doe de test! Herken jij ze allemaal?

12 reacties

Reputatie 7
Gelukkig heb ik daar al over nagedacht. Ik heb een man die niet altijd heel goed oplet, daarom heb ik een notitie bij de computer waar precies op staat waar hij op moet letten, zoals aanhef de s achter http, even met de muis over het adres gaan, taalfouten en ook dat hij geen enkele link aanklikt. Nu maar hopen dat het werkt. De test heb ik al gedaan bij de Fraude Helpdesk, zo'n mail moet wel héél geloofwaardig zijn wil ik erin stinken. Bovendien heb ik een heel goede bescherming die vrijwel alles eruit plukt, behalve soms spam of phishing mail die via mijn gmail account binnenkomt, dat gebruik ik dan ook nauwelijks meer. Google zegt goed beveiligd te zijn. Ik zeg van niet.
Dat is best vreemd want ik kan uit ervaring zeggen dat als er nou één partij betrouwbaar de phising eruit pikt dan is het wel Gmail. Welke mail filter gebruikt u dan want dan wil ik die wel leren kennen.
Reputatie 7
G data Deen, die filtert alles eruit, soms iets te enthousiast, dan kan ik plotseling op de PC niet meer in mijn hotmail of gmail of in een mailtje van iemand met wie ik al tig jaar correspondeer, of daar nou een link inzit of niet, Firefox flikt dat ook weleens, ik heb door Firefox regelmatig een probleem met hotmail, ze hebben natuurlijk liever dat ik Thunderbird gebruik.
De consumentenbond heeft al vaker aandacht besteed aan de verschillende keurmerken van webwinkels, maar nu de AVG van kracht is gegaan, zie ik nu ook websites met een AVG logo. Ook een logo met 'Security waarborg' met een jaartal erbij heb ik voorbij zien komen. Maar zoals ook het geval is bij de thuiswinkellogo's, zijn er genoeg websites die zo'n logo plaatsen zonder dat zij gekeurd of aangesloten zijn.

Weet de consumentenbond, of iemand anders in deze community, hier meer over?
Is ergens te controleren of een website daadwerkelijk dat keurmerk heeft 'verdiend'? En is dat keurmerk dan ook van enige waarde?

En wat moet ik eigenlijk doen, als ik er achter kom dat een website niet netjes met mijn gegevens omgaat?
Reputatie 6
Badge +6
Beste @J. van der Meer ,

Van harte welkom op het forum! Prima vragen die je hier stelt. Ik heb jouw vragen doorgezet naar mijn collega's. Wellicht dat zij jou meer kunnen vertellen over het bovenstaande.

Ik weet wel dat de 'autoriteit persoonsgegevens' onlangs nog iets geschreven heeft over bedrijven die zogenaamde AVG-keurmerken verstrekken. Meer info hier

We hebben wel een pagina over keurmerken, maar dit is meer toegespitst op de webwinkel keurmerken.

Heb je een voorbeeld van een pagina met zo'n keurmerk?
Reputatie 4
Badge +4
Goede vragen. Er bestaat nog geen officieel AVG-keurmerk, dus als je die ergens aantreft is dat een knutselwerkje van iemand. De AP waarschuwt zelfs voor misleidende AVG-keurmerken. Er gaan mails rond van bedrijven die zeggen die keurmerken te verkopen.

Als een website niet goed met je gegevens omgaat, kun je dat melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo, spuit elf hier. 🙋🏻

Naar aanleiding van de waarschuwing van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) openden we dit topic om consumenten te waarschuwen voor AVG gerelateerde internetcriminelen. @J. van der Meer, je vraagt je af waar je kunt nagaan of een website een AVG keurmerk echt heeft verdiend. Zoals aangegeven in het topic, en in collega @Vincent zijn reactie bestaat er (nog) geen AVG-keurmerk. Een website die claimt AVG-goedgekeurd te zijn kan je maar beter niet al te serieus nemen dus.

Om het forum overzichtelijk te houden en dezelfde onderwerpen bij elkaar te bundelen, heb ik je vraag en de bijbehorende reacties hiernaartoe verplaatst.
Reputatie 7
[img]https://www.privacykeurmerken.nl/wp-content/uploads/2018/05/logo_400px-1-150x150.jpg[/img]

AVG PRIVACY KEURMERK

Het AVG Privacy Keurmerk helpt de verwerkingsverantwoordelijke, verwerker en vertegenwoordiger om aan te tonen dat de interne bedrijfsprocessen dusdanig aantoonbaar zijn ingericht dat aan de eisen van de AVG kan worden voldaan.
Voortbouwend op het desbetreffend keurmerkschema zijn onderstaande categorieën nader uitgewerkt door middel van aanvullende protocollen.
Dit AVG keurmerk biedt vele voordelen dankzij een helder certificeringsproces bestaande uit een logisch-volgordelijk 10 stappenplan.
CONTACT MET DE CERTIFICERENDE INSTELLING
[img]https://www.privacykeurmerken.nl/wp-content/uploads/2018/05/AVG-PRIVACY-BRANCHE-KEURMERKEN-150x150.png[/img]

AVG PRIVACY BRANCHE KEURMERKEN

Voortbouwend op het keurmerkschema van het AVG Privacy Keurmerk zijn diverse AVG Privacy Keurmerken op maat beschikbaar voor diverse verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers om aan te tonen dat de interne bedrijfsprocessen dusdanig aantoonbaar zijn ingericht dat aan de eisen van de AVG kan worden voldaan. Voor meer informatie, klik hier.
Dit AVG keurmerk biedt vele voordelen dankzij een helder certificeringsproces bestaande uit een logisch-volgordelijk 10 stappenplan.
[img]https://www.privacykeurmerken.nl/wp-content/uploads/2018/05/AVG-PRIVACY-BEROEPENKEURMERKEN-150x150.png[/img]

AVG PRIVACY BEROEPEN KEURMERKEN

Voortbouwend op het keurmerkschema van het AVG Privacy Keurmerk zijn diverse AVG Privacy Keurmerken op maat beschikbaar voor diverse verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers om aan te tonen dat de interne bedrijfsprocessen dusdanig aantoonbaar zijn ingericht dat aan de eisen van de AVG kan worden voldaan. Voor meer informatie, klik hier.
[img]https://www.privacykeurmerken.nl/wp-content/uploads/2018/05/SECTOR-ANBI-150x150.png[/img]

AVG PRIVACY MAAT KEURMERKEN

[img]http://privacykeurmerken.nl/wp-content/uploads/2018/05/logo_400px-1-300x300.jpg[/img][img]http://privacykeurmerken.nl/wp-content/uploads/2018/05/logo-300x300.jpg[/img]

VRIJBLIJVEND AANVRAGEN VAN OFFERTE VOOR UW AVG CERTIFICAAT EN PRIVACY KEURMERK
-------------------------------------------

DEZE HEEFT DE MARKT AL GEVONDEN,
EVEN MET HOOFDLETTERS OM NIET ONDER TE SNEEUWEN NA DEZE SCHREEUWENDE RECLAME.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zag vanavond in RTL Nieuws uitgebreid aandacht voor het op zeer grote schaal achterhalen en zelfs doorverkopen van inloggegevens van verkoopwebsites. Criminelen kopen dan met de mogelijkheid om achteraf te betalen voor duizenden of zelfs tienduizenden Euro's artikelen, laten ze naar een afhaaladres sturen en laten de oorspronkelijke klant voor de nota's opdraaien. 😣
Ook kun je eenvoudig die gegevens kopen om er vervolgens zelf misbruik van te maken en zaken te bestellen op rekening van iemand anders. 😮
Wehkamp gaf aan dagelijks met allerlei uiteenlopende pogingen tot fraude geconfronteerd te worden. Maar zij zeiden ook dat de klant daar bij hen nooit de dupe van wordt, dus dat is dan wel weer mooi.🙂
Hier een uitgebreid artikel en een gedeelte van de uitzending die er aan besteed werd:
https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/van-zalando-tot-bolcom-duizenden-gehackte-webshopaccounts-doorverkocht
Reputatie 7
Dat hoorde ik in het nieuws van 20.00 maar het is zeker niet nieuw. Ik heb een heel goede beveiliging maar die gasten zijn zo'n beveiliging dikwijls een stap voor. Er zijn verschillende sites waarop je je wachtwoorden kunt testen. Er is ook een site waarop je kunt zien hoeveel tijd een hacker nodig heeft om je wachtwoord(en) te achterhalen.. maarof die sites betrouwbaar zijn weet volgens mij niemand. Je kunt maar het best een zin maken en op de plaats waar spaties horen een cijfer of tekentje neerzetten. Zoiets als RoodKapje5Gaat&5Naar20Oma22, als je er een heleboel hebt op deze manier is het een hele kunst om ze zelf te onthouden maar de kans dat iemand in je computer komt maak je op deze mamier wel heel klein.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ken dit niet maar een site waar je je wachtwoorden kunt laten testen kan ook zo maar van criminelen zijn die zich als deskundige voordoen om de onkundige burger gratis te "helpen".🤔
Ik zou er geen vertrouwen in hebben.
Reputatie 7
Dat is heel goed mogelijk Ekokok, daar heb ik ook aan gedacht toen ik het probeerde, ik heb mijn wachtwoorden bij het checken aangepast en dan zo dat ze in feite identiek waren aan de echte. Als ik bijvoorbeeld "1De2Kat$krabt6DeKrullen0van3de%Trap" zou gebruiken, gebruikte ik om het te controleren evenveel letters, hoofdletters, tekentjes en cijfers in een iets andere volgorde, dan krijg je toch een indicatie. Eén van die sites geeft ook aan hoeveel pogingen iemand moet wagen om dat wachtwoord te kraken, dat waren er voor een aantal wachtwoorden aardig wat, in ieder geval meer dan mogelijk in een mensenleven.
Je kunt het op deze sites testen: (ik heb de punten vervangen door komma's dan kan niemand er al dan niet per ongeluk op klikken wat ik weet ook niet of ze betrouwbaar zijn.

www,wachtwoordtesten,nl

https:/ /nl, express. ,live (die zegt hoeveel pogingen er nodig zijn je wachtwoord tevoorschijn te halen.)

ik heb er komma's tussen gezet om onbedoeld aanklikken te voorkomen, bij de tweede werkt dat niet, die heb ik uit elkaar getrokken,.

Reageer