nieuws

Bestelfraude via Afterpay

Bestelfraude via Afterpay
Reputatie 4
Badge +7

Online shoppen en de rekening naar iemand anders sturen, blijkt kinderlijk eenvoudig met Afterpay. Dat blijkt uit ons onderzoek toen we de beveiliging van de achterafbetaaldienst onderzochten. We roepen Afterpay op om het lek te dichten.

Het afgelopen jaar kregen honderden consumenten spookfacturen van Afterpay en Klarna, betaaldiensten waarmee consumenten online aankopen pas na ontvangst hoeven te betalen. Het gaat om rekeningen van enkele tientjes tot honderden euro’s. Voor producten die ze nooit hebben gekocht.

Meer weten? Lees dan hier meer over ons onderzoek.

Heb jij wel eens een spookfactuur van Afterpay ontvangen? Praat mee!

27 reacties

Reputatie 5
Badge +5

De CB zou in mei weer gaan testen of ze de zaken beter op orde hebben, ik ben benieuwd.

Maar er ligt ook een taak voor de webshop en niet alleen voor de betaaldienst.
Een nieuwe klant die spullen bestelt en achteraf wil betalen en bovendien de spullen naar een ander adres wil laten sturen dan het factuur adres zou standaard geblokkeerd moeten zijn.

Net dus een factuur op andermans naam in de bus gehad. Ik vermoed dat dit een fraudegeval is, wij hebben zelf nooit iets met afterpay besteld. Ik heb afterpay dit per email gemeld en daarbij ook alvast gezegd geen aangifte te zullen doen. Dat dit gevraagd wordt, is inderdaad de wereld op zijn kop. 

Net dus een factuur op andermans naam in de bus gehad. Ik vermoed dat dit een fraudegeval is, wij hebben zelf nooit iets met afterpay besteld. Ik heb afterpay dit per email gemeld en daarbij ook alvast gezegd geen aangifte te zullen doen. Dat dit gevraagd wordt, is inderdaad de wereld op zijn kop. 

Ik denk ook dat ze u helemaal niets kunnen maken maar ik ben wel héél benieuwd hoe ver Klarna doorzet, dus of ze toch een incasso starten en u eventueel ook zullen dagen.

Reputatie 7
Badge +6

Het is zeker de wereld op zijn kop als wij gedwongen worden om allerlei acties te ondernemen , om niet als wanbetaler te boek te staan met alle vervelende gevolgen . Toch zou ik dat persoonlijk denk ik wel doen om het gelazer en de overlast zo beperkt mogelijk te houden . En intussen maar hopen dat hier snel een oplossing voor komt.

Reputatie 4
Badge +3

Ik zou zou ze altijd ook aangetekend schriftelijk een bericht sturen.

Dan heb je iig het bewijs dat het verstuurd is. Deze combi wordt vaker geadviseerd, maar is ook niet helemaal waterdicht. Email alleen geeft imho meer onzekerheden, komt deze wel aan, komt in de spam mail, ontvanger denkt dat er gespooft is, et cetera.

https://www.wetrecht.nl/juridisch-bewijs-van-verzending-aangetekend-verzenden/

Bedankt voor het advies en eens dat e-mail wellicht minder sterk bewijs is. Maar ik ga hier zo min mogelijk aandacht, tijd en geld aan besteden. Als men mij wil aanmanen of voor het gerecht wil slepen, dan zie ik dat met vertrouwen tegemoet. Dan mogen ze allereerst bewijzen dat zij een vordering op mij hebben en dat ik iets heb besteld, want voorlopig hebben ze enkel een factuuradres aangedragen gekregen. Daarmee ontstaat geen betaal of bewijsplicht voor mij.

Overigens verstuurt Afterpay een ontvangstbevestiging per e-mail dus er is wel iets aangekomen daar en dat heb ik inderdaad netjes geadministreerd.

Eens,  ik snap ook niet waarom je wettig bewijs nodig hebt dat je Klarna een bericht gestuurd hebt. Dat bericht is een service naar Klarna, jullie hebben de verkeerde partij te pakken. Doen ze daar niets mee en ontkennen ze de ontvangst dan ontstaat er nog steeds geen enkele verplichting van TS een rekening te voldoen voor iets dat hij niet heeft besteld.

Nee inderdaad en dat heb ik ook in mijn e-mail geschreven: ze mogen blij zijn dat ik dit meld. Wat mij betreft is het contact daar ook mee beëindigd. Zij kunnen hun fraude-onderzoek beginnen en ik kan ze daar toch niet bij helpen. 

Reputatie 4
Badge +3

Mooi dat je van “Afterpay een ontvangstbevestiging per e-mail “ kreeg, dat is bepaald niet standaard.

De keuze om wel te berichten en de manier waarop is aan de verstuurder, aan niemand anders. 
Imho heeft het versturen van zo een bericht zeker de juiste toon gezet wordt, dat ze van de verstuurder verder niks hoeven te verwachten. Op het moment dat dit niet gebeurt en een of ander agressief incassobureau op je afkomt vermoed ik dat je veel meer werk hebt, vooral als ze vasthoudend zijn. Bij de bureaus zit nog al wat kaf onder het koren, waar ook intimidatie schijnt voor te komen. 

Daar is het versturen van een aangetekend briefje in verhouding een erg simpele actie als het daarmee lukt dat soort gasten in hun domicilie te houden... 

Werk? Tot de eventuele zitting hoef je niets te doen.

Wordt ook interessant wie ze dan zouden gaan dagen. Mijn adres? Mijn persoonsgegevens hebben ze geeneens. Ook niet via de e-mail die ik ze heb gestuurd (alleen voornaam). Facturen en aanmaningen kun je naar elk adres sturen en iedereen kan alles als adres invullen. Dat maakt nog niet de persoon die wel op een adres woont verantwoordelijk voor het betalen ervan. Risico van hun vak om mensen online te laten bestellen en het bestelde te laten leveren op een ander adres dan het factuuradres. 

Risico van hun vak om mensen online te laten bestellen en het bestelde te laten leveren op een ander adres dan het factuuradres. 

Er is ook wel kritiek zeker van de bond dat ze ook wel heel makkelijk bestellingen accepteren en dat ze echt wel meer zouden kunnen doen om de identiteit van de besteller vast te stellen. Alleen ben ik met u eens dat in een normaal functinerende wereld je als niet-besteller feitelijk geen risico zou moeten lopen en dus ben ik heel benieuwd wat voor stappen Klarna nou gaat zetten als u verder niet meewerkt.

Reputatie 5
Badge +5

Wordt ook interessant wie ze dan zouden gaan dagen. Mijn adres? Mijn persoonsgegevens hebben ze geeneens. Ook niet via de e-mail die ik ze heb gestuurd (alleen voornaam). Facturen en aanmaningen kun je naar elk adres sturen en iedereen kan alles als adres invullen. Dat maakt nog niet de persoon die wel op een adres woont verantwoordelijk voor het betalen ervan. Risico van hun vak om mensen online te laten bestellen en het bestelde te laten leveren op een ander adres dan het factuuradres. 

Ze hebben natuurlijk ook het adres waar de goederen heen zijn gestuurd, daar zit dan de fraudeur.
misschien moeten ze daar de politie maar een bezoekje laten brengen.

Ze hebben natuurlijk ook het adres waar de goederen heen zijn gestuurd, daar zit dan de fraudeur.
misschien moeten ze daar de politie maar een bezoekje laten brengen.

Was het maar zo makkelijk, ook dat kan weer een adres zijn van iemand anders of afhalen van het postkantoor en als laatste is er nog de zogenaamde katvanger waar ook niets te halen valt.  Reken er niet op dat je op dat adres de oplichter aantreft.

Reputatie 7
Badge +6

En dan nog , Politie ? Grote kans dat hier ze geen tijd hier aan kwijt willen . Er zijn nog zoveel wachtenden voor u ……. Je mag online aangifte doen en daar blijft het meestal bij . Tenzij het met een heleboel andere zaken te koppelen is en iemand even niks te doen heeft . 

Vooralsnog is mijn melding aan Afterpay adequaat opgepakt. Ze zeggen het facturatieproces stop te hebben gezet en de gegevens te hebben geblokkeerd om misbruik te voorkomen. Als ik in de toekomst van Afterpay gebruik wil maken en dat niet lukt, kan ik contact met hen opnemen. Met die opmerking vermoed ik dat mijn adres op hun zwarte lijst is gezet. Dat lijkt mij een prima bescherming tegen dit soort gedoe aangezien ik toch nooit wat bestel op afbetaling. Nu afwachten of hun administratie op orde is en er geen post meer komt.

Reputatie 7
Badge +6

Fijn dat ze daar meteen induiken en maatregelen nemen , @areyouben  . Ik vermoed ook een zwarte lijst , waar je handmatig af moet als je ooit Afterpay wil gebruiken . Zo niet , dan heb je er ook geen last van. 

Jaren geleden kregen wij een factuur van Afterpay dat we €80 moesten betalen voor rozen en chocola die ergens anders waren afgeleverd. Contact met Afterpay leverde op dat wij niet mochten weten waar de cadeaus waren afgeleverd in verband met privacy. Onbegrijpelijk dat je niet mag weten waar de spullen die jij betaald hebt worden afgeleverd. Nu zou je weigeren.

Reputatie 7
Badge +6

Nooit betalen voor iets wat een ander besteld heeft en geleverd heeft gekregen . Uiteraard wel melden om niet als wanbetaler te boek te staat met de bekende gevolgen.

Nooit betalen voor iets wat een ander besteld heeft en geleverd heeft gekregen . Uiteraard wel melden om niet als wanbetaler te boek te staat met de bekende gevolgen.

Nou ja, als je zeg maar iemand je portemonnee geeft en die er dan boodschappen mee doet moet je ook niet klagen. Dus zonder relevante informatie zou ik dat niet zó stellig poneren.

Reputatie 7
Badge +6

Tja , teksten zijn helaas vaak niet helemaal helder . Hij heeft in ieder geval iets betaald wat hij niet ontvangen heeft. 

Reputatie 1
Badge +1

volgens mij werkt afterpay niet met zwarte lijsten gebaseerd op adres, ze hebben van elke betaling gewoon een hoop digitale vingerprints, daar zit een hele waslijst van (Machine Learning) algoritmes achter voordat je niet kan kopen. 

als dat tracken ergens goed voor is, zijn het wel dit soort dingen, al is het misschien verstandig om 1 cent bank verificatie te doen, maar dat maakt achteraf betalen weer onnodig ingewikkeld.

op termijn zullen ze vast gebruik gaan maken van hardware tracking zoals de NFC secure element chip die nu al in veel betaalpassen en mobiele simkaarten zit.  

Denk dat het meer in het systeem zit.  Het wordt gewoon geaccepteerd dat je een rekening betaald zonder dat de verkoper de produkten meldt….

Dat overkomt mìj ook.  Kan me niet voorstellen dat niemand dat ooit gehad heeft…. (net zoals met dating).   Het wordt gewoon algemeen geaccepteerd door de rechtse burger in Nederland (zo precies kijkt men niet), dat is inmiddels wel duidelijk. Want het gaat gewoon héél makkelijk want liberaal is vrijheid op àlle gebied, ook de handel. En dat vind men wel fijn, eigenlijk.

Reputatie 5
Badge +5

Jaren geleden kregen wij een factuur van Afterpay dat we €80 moesten betalen voor rozen en chocola die ergens anders waren afgeleverd. Contact met Afterpay leverde op dat wij niet mochten weten waar de cadeaus waren afgeleverd in verband met privacy. Onbegrijpelijk dat je niet mag weten waar de spullen die jij betaald hebt worden afgeleverd. Nu zou je weigeren.

Dat kom je steeds meer tegen: misbruik van privacy regels.
Die regels zijn bedoelt om te voorkomen dat vreemden met jou gegevens aan de haal gaan.
Maar ze zijn niet bedoeld om jou gegevens van je zelf te weigeren.
Ook mijn ziekten kosten verzekering maakt hier misbruikt van, ik krijg alleen nota nr en bedrag te zien, maar niet waarvoor.
Dat is volgens de verzekeraar privacy gevoelig.
Klopt voor vreemden, maar niet voor mij zelf, ik het recht op inzage op al mijn medische gegevens.
Ik log in met DigiD, dus een ander krijgt ze sowieso nooit te zien.
Het bijzondere is wel dat een willekeurige helpdesk medewerker wel in mijn dossier kan kijken en zeggen wat de nota's inhouden.
Hoezo privacy.

Reputatie 7
Badge +4

rare verzekeraar…. ik krijg mijn nota's gespecificeerd tot op item niveau en dat gaat soms om dubbeltjes per item. 

overstappen?

Reageer