Consumenten Fonds / Consumentenfonds maakt misbruik van naam Consumentenbond

• 29 November 2021
  • 41 reacties
  • 4577 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 0 reacties

Ik werd net gebeld door De Consumentenfonds. Of ik mee wou doen aan een enquete. Ik was in de veronderstelling dat ik werd gebeld door De ConsumentenBOND maar dat blijkt achteraf dus niet het geval te zijn.

De enquete was online en ik moest ik doen terwijl zij nog met mij aan de telefoon zat. De vragen gingen vooral over energie.

Ze maken naar mijn idee duidelijk misbruik van de naam van de consumentenbond. In de mail staat ook “Naar aanleiding van het prettige telefoongesprek, zend ik u een directe link voor de jaarlijkse volks tevredenheidsonderzoek van de consumenten fonds”. Een bewuste taalfout lijkt mij “de’ consumentenfonds. 

Geen zuivere koffie dus!

Zijn er meer mensen die door deze club gebeld zijn? En wat zou het vervolg hiervan kunnen zijn? 

41 reacties

Volgens mij heeft u het al prima in het snotje en is dit een manier om u een energiecontract aan te proberen te smeren. Ik zou de volgende keer het gesprek direct afbreken en zolang u niets tekent kunnen ze ook niets maken.

Reputatie 3
Badge +4

Weet iemand wat de winst is voor dit soort bedrijven/ronselpraktijken? Een verkoper heeft mij ooit eens verteld, dat hij 15 euro (bruto/netto) verdiende per contract wat hij wist binnen te halen. Ze dringen vaak aan op snel tekenen en/of ergens akkoord mee gaan, ze ‘smeren stroop’, gladde en snelle praters. Ik heb er, voor zover mijn geheugen reikt, nog nooit een betere energiedeal in kunnen ontdekken. Af en toe vind ik het leuk om eens inhoudelijk in te gaan op wat ze aanbieden, gewoon voor de sport. Indien ik nummers niet kan terugbellen en direct iets krijg met ‘klantenservice’, vaag vaag vaag, dan blokkeer ik zo'n nummer. Telemarketing )-:

Weet iemand wat de winst is voor dit soort bedrijven/ronselpraktijken? 

Geen idee, het zal wel lonen maar als iedereen er nou resoluut niet op ingaat houdt het vanzelf op.

Badge +8

Dank voor het melden, @JS. Ik heb het hier intern ook doorgegeven voor het geval we er meer meldingen over krijgen.

Werd zojuist ook gebeld en de bellen klonk al heel raar. Moest blijven hangen om door te geven of het mailtje binnen was gekomen. Dit was gericht aan iemand anders....leek me dus al niet zuiver. Heb de mail verwijderd.

Ook ik werd zojuist gebeld, na drie keer vragen pas duidelijk te verstaan namens welk bedrijf gebeld werd. Gesprek beeindigd en daarna gezocht naar ‘Consumentenfonds’. Hier terecht gekomen...

Zijn er meer mensen die door deze club gebeld zijn?

Yes. Ik heb met enig wantrouwen een e-mailadres gegeven, waarop ik dezelfde mail kreeg opgestuurd. Daarvan heb ik de bron even bekeken, en het blijkt dat ‘de consumenten fonds’ vrij veel van mij weet: naam, adres, geslacht, zelfs mijn telefoonnummer.

Nu heb ik ongetwijfeld ooit eens wat persoonlijke details online gedeeld - zo onvoorzichtig ben ik wel - maar ik kan me niet herinneren dat dat deze partij was. Bovendien klinkt de kreet ‘volledig anoniem onderzoek’ vrij hol als je adres en telefoonnummer in de link naar de enquête staan.

Ik zou aanraden niet op deze link te klikken.

Ik ben vandaag ook gebeld voor een online consumentenonderzoek/enquete (beller zei: door tno of nipo?) in opdracht van consumentenfonds naar hoe tevreden ik was. Raar dat je gebeld wordt voor een online onderzoek. Ook raar: ik heb nog nooit gehoord van consumentenfonds. Dus opgehangen.

Inderdaad moest ik 3 keer vragen voordat ik goed verstond namens wie ik gebeld werd. En toen ik zei dat ik niet meewerkte, kreeg ik de vraag waarom niet, ik antwoordde: "omdat ik consumentenfonds niet ken". Beller bleef aandringen, toen heb ik opgehangen.

Ik werd ook gebeld met hetzelfde verhaal.

Als je de URL die in de link in de mail zit bekijkt. wordt je geleid naar statistieken.consumentenfonds.nl met de door gebruiker Voorlopig (zie hierboven) genoemde gegevens.

De pagina www.consumentenfonds.nl (daar waar ook het mailtje vandaan komt) bevat een “gratis tariefcheck” Dus lijkt inderdaad ‘gewoon’ weer op spam rondom energiecontracten.

Ik ben al twee keer gebeld met hetzelfde verhaal, consumenten bond gebeld eerste keer, maar kreeg lauwe respons. Ik had ook niet gehoord dat het fonds was. Op het moment dat ze over samen enquete doen begon heb ik gezegd dat ze e-mail konden opsturen en gesprek beeindigd, daarna niets meer gehoord totdat ik vandaag weer ben gebeld met zelfde verhaal. Door vragen bleek dat het om Consumentenfonds ging, wordt heel onduidelijk gezegd. Vandaar dat je niet hoort wat ze zeggen en je hersenen bond invullen.

Lijkt mij verstandig als de consumentenbond dit in de media meldt en aangifte doet bij de instanties.

Reputatie 7
Badge +4

het is veel verstandiger om dat soort gesprekken gewoon direct af te kappen, dergelijke louche figuren hebben slechts een vingerkootje nodig om je hele arm te pakken. Het feit dat ze een mail mochten sturen is voor hun al 'beet!’

Badge

Dank voor het melden, @JS. Ik heb het hier intern ook doorgegeven voor het geval we er meer meldingen over krijgen.

Hier ook zo. Ik vroeg hoe ze aan mijn telefoonnummer kwamen. “Uit het volksregister”. Toen ik vragen stelde hing de beller op. Waarschijnlijk ingeschat dat er geen geld met mij te verdienen viel… Ik ben heeel benieuwd of ze gebruik maken van een gekochte database met namen en telefoonnummers die bij elkaar geschraapt zijn.  
@Imke, voor je collega’s: de website wordt gehost door een Turks internetbureau in Izmir, medabka.com. Ze hosten op hetzelfde IP adres meerdere .nl websites. Met namen die klinken alsof er vaker dit soort scam/spam-praktijken mee worden ondernomen, zoals gemeentebespaarchecker.nl, nationaleadvieskantoor.nl, overstappenonderbewindvoering.nl, etc. Maar goed, dat is slechts een aanname. Dat kunnen ook gewoon bonafide bedrijven zijn die toevallig van dezelfde websitebouwers gebruik maken.

Badge +5

Bedankt voor het delen van alle berichten! Imke heeft dit eerder doorgegeven, maar we zien toch meerdere melding. We hebben dit daarom opnieuw onder de aandacht gebracht! 

Ook ik ben zojuist gebeld (Anoniem) door Jeroen. Jeroen was redelijk onverstaanbaar dus dacht ik idd consumentenbond. Op de vraag of hij mij een mail mocht sturen met de link naar de enquête gingen er wat alarmbellen af. Ik heb gezegd dat het prima was en dat mijn e-mailadres wel bekend zou zijn. Tot mijn verbazing wist hij mijn e-mailadres inderdaad op te noemen. Toen hij bleef aandringen om aan de lijn te blijven om te controleren of de e-mail binnen was heb ik opgehangen.

Hoe consumenten fonds aan deze gegevens komt is mij onduidelijk. Ik heb ze niet aan deze partij verstrekt.

Ik ben ook gebeld door consumentenFONDS. Inderdaad moeilijk verstandbaar waardoor ik het niet goed heb begrepen en ging vanuit dat het om consumentenbond gaat... Heb mailtje gekregen en ging meteen naar zoeken. Bijzonder is dat ze wel mijn mailadres wisten. 

Badge

Heel gewiekst. In de privacyverklaring staan vier linkjes naar consumentenbond.nl. Dat mag natuurlijk, maar het versterkt bij sommige bezoekers van deze website wellicht de indruk dat het hier echt de consumentenbond betreft.

Ook ik ben gebeld door het zogenaamde Consumentenfonds. Men vroeg mij mijn mailadres om eenmalig een enquête in te vullen. Een enquête omdat alles zo duur geworden was, waarop ik zei dat als ze dat al weten er ook geen enquête over gehouden hoeft te worden. Heb mijn mailadres dus niet gegeven.

De man sprak op een rare metalige monotone manier alsof hij een geautomatiseerd antwoordapparaat was. Was niet vriendelijk. Dat het om een consumentenfonds  i.p.v. -bond ging was me duidelijk omdat ik bij onbekende bellers inmiddels de gewoonte heb om eerst heel vasthoudend door te vragen wie mij belt. Ik vertrouwde het voor geen cent en heb het gesprek beëindigd.

Toen hij doorkreeg dat hij niet beet had, zei hij op een valse toon dat ik maar lekker moest gaan koffiedrinken!

Nare foute gewiekste lieden.  Zoveel mogelijk melding van maken!!!!     

Reputatie 3
Badge +4

omdat ik bij onbekende bellers inmiddels de gewoonte heb om eerst heel vasthoudend door te vragen wie mij belt.   

Beste tip ever (-: Bespaard een hoop ellende en met gevoel voor humor ook nog wel een leuke bezigheid om  dat uit te vragen. Wanneer de beller minder aardig reageert, weet je dat je goed zat (-:

Ik noem tegenwoordig aan te telefoon alleen mijn voornaam. En als er dan gevraagd wordt of ze met dhr. of mevr. (...)  spreken bevestig ik dat niet, maar vraag waar het over gaat. Afgelopen week ook weer een telefoontje van iemand die wilde voorkomen dat ik teveel aan energiekosten moest betalen. ;-)

Meestal ligt de hoorn er al op voor ze uitgesproken zijn.

Ik ben ook zojuist gebeld door een oudere meneer, met de vraag of ik enquête wilde invullen om hen te steunen in onderzoek naar 'de pandemie waar we over de hele wereld last van hebben weet je wel' - dat vond ik al vreemd, maar toen ik vroeg hoe hij aan mijn gegevens kwam, en zonder blikken of blozen mijn email, woonadres en geboortedatum opnoemde en zei dat hij dit uit het bevolkingsregister had verkregen was ik stomverbaasd.

Ook vertelde meneer dat het hele bel-me-niet-register onzin is, niks meer privé is tegenwoordig en iedereen dus alles van je weet. 

Email met link naar enquête ontvangen omdat ik benieuwd was naar de afzender, maar hier niet op geklikt. Lijkt alsof zij gegevens hebben gekocht of onzuivere manier hebben verkregen. URL bevat trouwens al mijn privé gegevens, en domein statistieken.consumentenfonds.nl

Overigens vertelde meneer onlangs met de auto in Turkije en Bulgarije te zijn geweest, en hij zag dat mensen daar geen mondkapjes dragen en niet gevaccineerd zijn, dat het echt vreselijk is en ze daarom mijn steun hard nodig hebben. Heel vreemd verhaal. 

Ook ik ben vandaag gebeld door iemand van consumenten fonds.

Wilde dat ik een bepaalde mail van hen opende.

Toen ik dat na veel aandringen toch niet deed, werd het gesprek beeindigd.

Ik ben vandaag, uiteraard anoniem, gebeld door een opdringerig type die zich voorstelde als iemand van de Consumentenbond, althans dat dacht ik te verstaan, hij verifieerde mijn mailadres, helaas niet gevraagd hoe hij hier aan kwam, en vroeg mij nu direct de mail te openen, ik vertelde hem dat ik nu niet in de buurt van mijn laptop was waarop er werd gevraagd waar ik op dat moment was,heb hem gezegd dat hem dat niet aanging en hierop heb ik direct opgehangen. 

heb net wel een mail binnen gekregen waar ik uiteraard niets mee doe

Reputatie 7
Badge +4

hoe opdringerig ze ook zijn, aan de telefoon na 0,1 sec antwoorden: 'Geen interesse’ en ophangen. 

Ook ik werd gebeld door een buitenlander (ik zeg gewoon wat ik hoor) die in moeilijk nederlands hetzelfde probeerde als alle reageerders aangeven.  Ik gaf aan dat de consumentenbond mijn emailadres heeft en dat dus niet aan anderen geef die namens de consumentenbond erom vragen. Toen ik expliciet zei dat ik dus niet mee doe aan die aktie werd mij een goede middag toegewenst.

Reageer