ESR TV- abonnement zonder toestemming

  • 26 July 2021
  • 20 reacties
  • 21080 Bekeken

Vanavond kreeg ik een sms-bericht van ESRTV, dat ik een abonnement bij ze zou hebben tegen € 5,--/wk. met een onbeperkte toegang. In de sms werd hun website vermeld evenals de plek waar je je kon afmelden (payinfo.nl) Dit was voor mij gelijk verdacht. Het bedrijf richt zich op de gaming-entertainment en series. Niet bepaald iets waar ik van hou of mij voor op zou geven. Via de site payinfo heb ik mij afgemeld voor deze dient. Ik denk dat ik die € 5,-- kwijt ben.

De webiste van ESRTV heeft een FAQ -pagina waarop staat dat je op een actiepagina bent gekomen, waar je stappen hebt doorlopen om het abonnement af te sluiten. Dat is in mijn geval absoluut niet het geval geweest. Er is nooit een formulier ingevuld met mijn gegevens en ik heb ook nooit akkoord gegeven voor een abonnement. 

Ik zie dit als Internet oplichting. Maar begrijp dat mij provider T- mobile hier verantwoordelijk voor is. Zij bieden aan derde partijen de mogelijkheid om abonnementen via de factuur van de provider bij jou af te schrijven. Op zich prima, maar dan wel met een duidelijk akkoord en niet met een veeg over een schermpje.

Hebben anderen dit ook meegemaakt en is hier iets tegen te ondernemen?

 

Gr, RJK   


20 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Het kan ook een nep sms zijn.

Heeft u T-Mobile al ingelicht? Dat lijkt me erg belangrijk, maar dat lees ik niet in uw bericht terug.

Het komt ook bij andere providers voor en daar was afmelden en geld terugvragen de oplossing.

Als dat bericht bij u een spoofing bericht was, dus nep,  zou dat helaas niet kunnen helpen/lukken. Dan moet u oppassen dat u niet op een nagemaakte payinfo.nl website bezig was….  Heeft u doorgeklikt of heeft u handmatig toegang naar payinfo.nl een verbinding tot stand gebracht om u af te melden?

 

Badge +5

Hi @Gebruiker1627249843 en welkom op de Community. Heb je deze info misschien al bekeken? Ik weet verder niet of je lid bent van de Consumentenbond, maar als je dit bent bel dan even met ons juridisch team. Ze leggen je graag uit wat je verder nog zou kunnen doen. Uiteraard kunnen andere community leden ook reageren en hun ervaringen te delen! :smile:

Ik ben vandaag achter hetzelfde probleem gekomen, helaas wel veel te laat. Blijkbaar heb ik al zeven weken vijf euro per maand betaald aan deze dienst, terwijl ik nog nooit van die dienst geoord heb. Ik heb ook nooit toestemming gegeven voor wekelijkse betalingen.

Ik baal er vrij behoorlijk van dat er op deze manier 35 euro van mij is ontnomen.  Dit is gewoon onderdeel van mijn T-mobile rekening geweest. Via payinfo heb ik achterhaald om welke dienst het ging. Ik vermoed dat vele honderden Nederlanders hetzelfde is overkomen/ gaat overkomen. Uitkijken dus!

Na een belletje blijkt dat esr tv bereid is het bedrag binnen een dag terug te storten. De klantendienst is vriendelijk en goed bereikbaar.

Mij is het zelfde ovekomen; T-mobile doet een “onderzoek” en bericht me daar dan van in algemene termen. Kan ook niet ’rechtstreeks’ reageren op hun onderzoek bericht. Uit coulance willen ze me de 20 euro terugstorten; evenmin ben ik akkoord gegaan met een ESR TV abonnement. Hoe kan ik aantonen dat ik nooit me daarvoor heb opgegeven ? 

Het is opmerkelijk dat men zich wel kan afmelden voor (kennelijk) alle facturen die via de factuur van T-mobile worden geind. Is er belangenverstrengeling (in dit voorbeeld T-mobile en ESR TV)? 

Heb bij fraudedesk een melding gedaan, ondanks het feit dat ik niet daadwerkelijk gedupeerd lijk te zijn. Het gaat mij allemaal te gemakkelijk, dat geld innen via providerfactuur. 

En Tymen: Weet jij hoe het komt dat je als schuldenaar bent geadministreerd ? Vriendelijkheid mooi maar duidelijkheid over de gang van zaken is beter. 

Ik ben door ESR TV voor € 40 opgelicht. Zojuist kwam ik erachter dat ze al 8 weken €5,-/week incasseren. Nooit van ESR TV gehoord, laat staan een abonnement voor €5,- per week afgesloten.  Ik hoop dat ze hier onderzoek naar doen en uitzoeken hoe deze scam werkt. T-mobile gaf aan dat ik ooit ergens toestemming voor hebben moeten gegeven, maar ik heb echt geen flauw idee hoe, wat, waar en wanneer.
 

Reputatie 5
Badge +4

Helaas bestaat er software/tooltjes die je sommige mensen nodig menen te hebben, die bevatten sneaky koopschermen tijdens  het installeren. 

Hoe gaat dat?

Je download zo een tool die je wel handig lijkt…. je installeert hem maar je moet nu eenmaal door een aantal schermen heen….. o.a. het scherm van die tool die je OK vindt, vaak wordt er nog wel om een email adres of zelfs nog meer info gevraagd en soms kun je niet verder als je dat niet invult….  en je klikt op akkoord voor de voorwaarden van deze tool die je hebben wilt.  

Maar nu komt het…. meestal volgt dan het scherm voor het installeren zelf waarbij je soms ook nog wat instellingen kunt aanpassen (aan/ uitvinken, de installatie locatie op de schijf, etc. ), maar…

juist bij de tools die deze troep bevatten komt er net voor het installatie een sneaky ander scherm waar je op uitgenodigd wordt om voor akkoord te gaan….  huh???  we waren toch akkoord gegaan, maar als je dan heel goed z een scherm leest dan blijkt het vaak om een koopdienst te gaan waar je met een extra klik  toch voor “akkoord” dreigt te klikken.  Maar als je dat tussenscherm nog eens extra goed bekijkt staat er vaak rechts onder een hele kleine button “Verder” of “Next” en als je die neemt sla je dus dat vreemde tussenscherm dus over….  

Maar heb je wel op voor “Akkoord’ op dat tussenscherm geklikt, dan ben je dus akkoord gegaan met en bestelling… heel sneaky. Leek het tussen scherm op een registratie van het tooltje dat je wel wil hebben en heb je alle persoonlijk gegevens  ook nog ingevuld… dan komt dat circus dat je ergens wat besteld hebt op gang.

Er zijn andere opties, maar dit is er een waar een aantal mensen instinken. Ik heb hem al diverse keren gezien, vroeger had de gratis Zonealarm firewall software ook zo’n scherm (nog steeds?).

 

In mijn auto werd mij gezegd dat mijn abonnement binnenkort zal aflopen.

Ik gaf toestemming te verlengen en 1 euro extra te gaan betalen ( 15,00 eu nu).

Echter werd er prompt 35 eu afgeschreven. Ik naar de T mobile winkel ( Alkmaar, Payglop 7)) waar zij .

Abonnementen waar ik nooit toestemming voor heb gegeven konden wegklikken. Tevens gaven zij mij het telefoonnummer van esr 08000226831 en een email  helpNL@esrtv.com waar ik verhaal kon houden.

Ik heb mijn 70 eu terug ( zelf gestorneerd waarvoor later toestemming ) maar ESRTV speelt volgens mij onder 1 hoedje met T mobile. Zij hebben via hun call centrum mij geprobeerd zonder toestemming 20 eu extra te laten betalen maar verschuilen zich door te zeggen dat zij geen weet hebben wie dit abonnement mij heeft aangesmeerd.

( zgn wet privacy)

Nooit meer een abonnement per auto maar zelf regelenb.v. lokale mobileshop .

gr. Adrian

 

Heel vervelend dus

Opeens een abbonement van ESR TV op mijn kpn factuur. Kpn hierover gebeld, hun konden mij niet verder helpen.

Via consumentenbond het nummer van ESR TV gevonden deze is: 08000226831 

Via dit nummer kan je je abbonement stopzetten en je geld terug vragen. 

 

Ze zijn nog steeds actief. Vandaag had ik eenzelfde soort sms ontvangen. Ik zou zo gezegd een abonnement hebben afgesloten van 10 euro per maand terwijl ik op dat moment gewoon op mijn fiets zat richting kantoor.

Via www.payinfo.nl zag ik inderdaad het abonnement actief staan. Uiteraard gelijk stop gezet en een blokkade gezet op alle toekomstige financiële diensten / abonnementen.

Nu moet ik alleen nog mijn maand bedrag in de gaten houden of er niet al 10 euro afgeschreven is

Ik ben op zoek naar iets, kom per ongeluk op site ESR TV, wil er uit maar druk per ongeluk op een link en ontvang direct sms dat ik abonnement ESR TV heb afgesloten. € 10.00 per maand wordt er van mijn KPN rekening afgeschreven. Ik weet niet eens wat ESR TV is, laat staan dat ik een abonnement wil afsluiten. Via die SMS kon ik mij afmelden maar zie dat ik al mijn gegevens moet invullen en dat wil ik niet. KPN winkel Beverwijk heeft voor mij geannuleerd maar wel € 10.00 kwijt. Vijf euro is nu dus tien euro geworden! 

Deze week opnieuw € 10.00 afgeschreven omdat medewerker KPN Beverwijk de SMS betaalfunctie niet heeft stopgezet. Gisteren KPN Zaandam is dat wel gelukt. 

ACM ConsuWijzer heeft op zijn website formulieren staan die je ingevuld naar ESR TV kunt sturen om je geld terug te ontvangen.

Het is verstandig altijd melding bij ConsuWijzer te doen, hoe meer meldingen zij ontvangen des te beter.

Reputatie 7
Badge +5

je kunt betalen via kpn ook gewoon helemaal uitzetten: Payinfo: betaalde sms-diensten blokkeren en stoppen | KPN

Is via KPN gebeurd, de medewerker in Beverwijk wist waarschijnlijk niet wat hij moest doen en heeft de SMS betaalfunctie niet uitgezet terwijl hij mij meldde dat dit niet weer kon gebeuren. Gisteren dus weer € 10 afgeschreven hetgeen medewerker Zaandam nu wel op juiste wijze gestopt heeft.

ConsuWijzer hoopt dat iedereen zo’n gebeuren ook bij hen meldt.

ESR zojuist gebeld en mw. beloofde € 20.00 terug te storten via KPN.

Reputatie 7
Badge +6

Even niet opletten ,en we zitten ongevraagd en ongewild ergens aan vast en wordt ons geld afgepakt . Hier weer vanaf komen is doorgaans het andere uiterste . Hoog tijd dat hier wettelijke regels voor komen die gehandhaafd worden met flinke boetes , anders is het nog steeds nutteloos . Is dacht ik eerder gezien te hebben ook ongeveer het standpunt van de Consumentenbond . Bij aanmelden zou verplicht een melding :  “ Weet u het zeker ? “ een idee kunnen zijn en afmelden zou minstens net zo simpel moeten kunnen als aanmelden . 

Reputatie 7
Badge +5

als we alles waar we even niet bij opletten in wetten en regels moeten gaan afvangen, krijgt de politiek het druk 🤔 Ik zou eerder pleiten voor wel opletten als we online zitten te klikken, voorkomt een hoop narigheid.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind dat de politiek veel te weinig voor consumenten wil doen terwijl ze doorgaans wel prima opkomen voor de belangen van het bedrijfsleven . Als die zelf niet het fatsoen hebben om zich netjes tegen hun klanten te gedragen , dan zit er weinig anders op dan dwang toepassen . Ik zie ook het liefst zo weinig mogelijk wetten . En wetten die niet of vrijwel niet gehandhaafd worden , hebben weinig nut . 

KPN vertelde dat dit soort gevallen veelvuldig bij kinderen voor komt.

Ouders doen er goed aan mogelijke betalingen  te blokkeren. 

Ik blijf er bij dat het idioot is wanneer je een site, waar je per ongeluk op bent belandt, verlaat en bij het verlaten een zin aanraakt er meteen automatisch geld wordt geind.

Reputatie 7
Badge +6

Volledig mee eens , @C. Kievith . 

 

Voor een niet goed Nederlandstalig sprekende man, die al jaren een abonnement heeft bij T-mobile maar een totale digibeet ontdekte ik dat hij door de een te hoge telefoonrekening hij ook door ESRTV opgelicht is.

Hij heeft nooit ergens toestemming voor gegeven en ook niet aan T-Mobile om betaaldiensten toe te staan. Ik heb alle mogelijkheden via Ipay.nl stopgezet bij T-Mobile alles geblokkeerd. De man had geen eens een T-Mobile account. Hij is vanaf januari 2022 opgelicht door deze dienst. Ik vind dat er stappen moeten worden ondernomen tegen dit bedrijf. Er is inmiddels Euro 80,00 van de rekening van deze meneer met AOW en geen pensioen afgeboekt. Schande is het.

Hetzelfde is mijn moeder ook overkomen. Kpn doet er precies niks aan. Het lijkt erop dat het heel veel voorkomt bij kpn/t-mobile. Overstappen naar een andere provider zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +5

heeft niks met kpn zelf te maken, zodra je kpn mobiel als betaalmiddel hebt, kan dat gebruikt worden. wat kpn wel zou kunnen doen is dit standaard uit zetten

Reageer