Consumentenbond.nl

Hoe aangifte te doen tegen Duitse Ebay oplichter?

• 8 januari 2021
  • 1 reactie
  • 137 Bekeken

Enkele weken geleden heb ik via Ebay een koptelefoon gekocht van een verkoper uit Duitsland. Tweedehands, in de advertentie werd vermeld dat deze 100% werkzaam / in orde was. Na ontvangst bleek deze echter doorgebrand / opgeblazen te zijn. Contact opgenomen met de verkoper; hij gaf aan dat de koptelefoon nog gewoon werkte op het moment van verzending. Vreemd, want dan zou tijdens het transport het pakket open gemaakt moeten zijn, de koptelefoon op een versterker moeten zijn aangesloten die daarna veel te hard gezet zou zijn waardoor de koptelefoon *intern* aantoonbaar mankementen vertoond en niet meer bruikbaar is. Als reactie op het laatste kreeg ik nog de response: “Merry Christmas". Ebay zegt hier niets aan te kunnen doen (verkoper maakte geen gebruik van PayPal, betaling geschiedde via bank). Binnen NL is het mogelijk om bij de politie aangifte te doen in dit soort situaties. Weet iemand of het ook mogelijk is om aangifte te doen bij de Duitse politie hiervan (online)? Ik verkeer niet in de veronderstelling dat hier nog iets uitkomt, maar hoe meer aangiftes dit soort personen op hun naam hebben staan, des te eerder er wel zal worden ingegrepen (zie ook Marktplaatsfraude: vanaf 10 aangiftes o.i.d. wordt er in gevallen pas ingegrepen).

1 reactie

Reputatie 5
Badge +4

Het is al een aantal jaren geleden, maar ik heb van Ebay wel een vergoeding gekregen voor een product wat niet volgens advertentie was.
De (Engelse) verkoper gaf niet thuis en ik heb alle info incl mails toen naar Duitsland gestuurd omdat daar het kantoor van Ebay was.
Na aftrek van vaste kosten (iets van 25 euro was dat) kreeg ik de rest vergoed.
De verkoper is geband, maar had (bleek achteraf) behalve mij ook al meer kopers opgelicht.
Mogelijk heeft Ebay sindsdien de regels aangescherpt en is het nu niet meer zo eenvoudig.
Maar klagen over deze verkoper zou ik altijd doen, bij meerdere klachten zullen ze wel maatregelen nemen.

Reageer