Consumentenbond.nl
ID als borg

'Ik ben bang voor identiteitsfraude. Is dat terecht?'

• 11 november 2020
  • 2 reacties
  • 563 Bekeken
'Ik ben bang voor identiteitsfraude. Is dat terecht?'
Reputatie 4
Badge +6

Een Consumentenbondlid vertelt: ‘Ik wilde een elektrische bakfiets huren. Dit kon alleen als ik zowel een borg van €150 als een geldig identiteitsbewijs (ID) achterliet. Niet een kopie, nee het paspoort of rijbewijs zelf. Ik vond dat niet prettig en besloot van de huur af te zien. Ik ben bang voor identiteitsfraude, omdat ik had gehoord dat mensen met mijn ID in handen allerlei spullen kunnen bestellen op mijn naam. Is die angst terecht?’

Redacteur-onderzoeker Peter Kulche antwoordt:

Je angst is volkomen terecht. Goed dat je niet op het aanbod van de verhuurder bent ingegaan. Zowel de huurder als de verhuurder overtreden de paspoortwet als de een het ID aan de ander in bewaring geeft. 

De verhuurder zal een kluisje hebben om de paspoorten in te bewaren, maar wat als dat wordt gestolen? De gevolgen zijn niet te overzien omdat je met een paspoort of rijbewijs online contracten op naam kunt afsluiten. Zelfs huurcontracten. Elk jaar weer zijn er duizenden mensen slachtoffer van identiteitsfraude, waarvan een flink deel door fraude met ID-kopieën. De schade loopt soms in de duizenden euro’s en gedupeerden kampen jarenlang met ellende.

Eigenlijk moet je het fysieke ID nooit uit handen geven. Je kunt een verhuurder wel je ID even laten checken zodat hij zeker weet wie er voor hem staat. Een complete kopie van je ID maken mogen alleen banken, werkgevers en sommige overheidsinstanties. Zij hebben het fraudegevoelige Burger Service Nummer (BSN) op je ID nodig om hun werk te doen. Maak je voor andere instanties en bedrijven een ID-kopie, doe dit dan op een veiliger manier, met zowel de BSN als je je foto afgedekt. Dat kan het makkelijkst met de kopie-ID-app.

Lees ook onze veelgestelde vragen over de veilige omgang met identiteitsbewijzen.

Heb je zelf een vraag over internetfraude? Stel hem in de forumrubriek Online oplichting. Experts van de Consumentenbond praten mee en beantwoorden de belangrijkste vragen. 

2 reacties

We maken een denkfout over het gebruik van de kopie van de ID kaart.
De waarde van zo'n simpele kopie is gewoon te hoog.
Als ik de bank bel, vragen ze naar mijn geboortedatum en mijn postcode als controle.
Dat zijn ook niet bepaald veilige pincodes.

Mijn ID kaart afgeven doe ik NOOIT.

We moeten de overheid dwingen om een betere oplossing te vinden.
Een kopie van een ID kaart zou in deze tijd geen enkele waarde moeten hebben.
Met de chip kun je aantonen dat je daadwerkelijk met ID kaart aanwezig was.
Met de huidige snelheid zitten we in 2030 nog steeds met het antieke onveilige kopietje.

We maken een denkfout over het gebruik van de kopie van de ID kaart.
De waarde van zo'n simpele kopie is gewoon te hoog.
Als ik de bank bel, vragen ze naar mijn geboortedatum en mijn postcode als controle.
Dat zijn ook niet bepaald veilige pincodes.

Tja en daar zijn meer issues mee: https://krebsonsecurity.com/2018/04/dont-give-away-historic-details-about-yourself/

Social media sites are littered with seemingly innocuous little quizzes, games and surveys urging people to reminisce about specific topics, such as “What was your first job,” or “What was your first car?” The problem with participating in these informal surveys is that in doing so you may be inadvertently giving away the answers to “secret questions” that can be used to unlock access to a host of your online identities and accounts.

I’m willing to bet that a good percentage of regular readers here would never respond — honestly or otherwise — to such questionnaires (except perhaps to chide others for responding). But I thought it was worth mentioning because certain social networks — particularly Facebook — seem positively overrun with these data-harvesting schemes. What’s more, I’m constantly asking friends and family members to stop participating in these quizzes and to stop urging their contacts to do the same.

Reageer