Consumentenbond.nl
Spoofing

‘Ik ben gebeld door mijn bank dat mijn rekening is gehackt; kan dat?’

• 11 november 2020
  • 9 reacties
  • 1014 Bekeken
‘Ik ben gebeld door mijn bank dat mijn rekening is gehackt; kan dat?’
Reputatie 4
Badge +4

Een Consumentenbond-lid geeft aan dat zijn bank hem belde omdat zijn bankrekening in gevaar zou zijn. ‘Er stond in mijn telefoonschermpje dat ik werd gebeld door het noodnummer van mijn bank. Toch vertrouwde ik het niet. Wat moet ik nu doen?’

Redacteur-onderzoeker Ronald Kamp antwoordt:

Bij zogenoemde ‘bank spoofing’ word je gebeld door criminelen die zich voordoen als medewerkers van een bank. Het telefoonnummer van de binnenkomende oproep kan zelfs echt van je bank zijn. De technische term hiervoor is spoofing, dat een andere identiteit aannemen betekent.

De nepmedewerkers vragen je heel geraffineerd geld veilig te stellen, omdat je bankrekening in gevaar is of gehackt zou zijn. Soms wordt ook er “aangeboden” je doorgeknipte pinpas af te geven, omdat die ook vervangen zou moeten worden. In 2020 hebben zich al honderden slachtoffers gemeld, die vaak meer dan 10.000 euro kwijt zijn.

Ga er niet op als een “bank” je opbelt en je vraagt geld over te boeken, iets met je pinpas te doen of je pincode te geven. Twijfel je toch? Hang dan op en bel zelf de bank. Dan krijg je in ieder geval een echte medewerker aan de lijn en die kan je verder helpen.

Praat over dit soort oplichting met bekenden waarvan je vermoed dat die waarschuwingen niet altijd meekrijgt. Tot slot; banken vergoeden schade vaak niet. De Consumentenbond maakt zich er hard voor dat dit wel gaat gebeuren.

Heb je zelf een vraag over internetfraude? Stel hem in de forumrubriek Online oplichting. Experts van de Consumentenbond praten mee en beantwoorden de belangrijkste vragen.

:arrow_right: Meer weten over bankspoofing? Lees dan dit gratis artikel uit de Consumentengids van januari 2021.

9 reacties

Ik krijg de laatste tijd nepberichten van de Ing. De mail ziet er net niet vertrouwd uit. Berichten van de Ing krijg je alleen in je brievenbus van je rekening. De mails stuur ik door naar valse-email@ van kpn, de fraudehelpdesk en Ing. Ik krijg dan bericht van ontvangst.

Reputatie 7
Badge +7

De diverse mails van zgn. banken, verzekering bedrijven, de ANWB, de nutsbedrijven enz. zijn inmiddels wel bekend, of wel je kunt de valse er gauw uithalen. En anders kun je naar de CB online oplichting. Echter ik kreeg ook van Google bericht dat een aantal wachtwoorden is gehackt. Mijn PC en Software leverancier zegt dat ik me daar niet veel van moet aantrekken. Klopt dat?

Badge +8

:arrow_right: Goed nieuws! De Consumentenbond is blij met de overweldigende steun in de Tweede Kamer voor het vergoeden van schade door bankspoofing. De SP, gesteund door PvdA, VVD, CDA, GroenLinks, CU en D66, riep de minister in een motie op de banken te bewegen deze vorm van bankfraude te vergoeden. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.

Badge

Ik krijg de laatste tijd nepberichten van de Ing. De mail ziet er net niet vertrouwd uit. Berichten van de Ing krijg je alleen in je brievenbus van je rekening. De mails stuur ik door naar valse-email@ van kpn, de fraudehelpdesk en Ing. Ik krijg dan bericht van ontvangst.

Ik krijg ook veel nep berichten via de SMS de laatste tijd, bijna niet van echte berichten te onderscheiden. Kijk daarmee ook uit dus. In ieder geval goed dat u de mails doorstuurt naar de valse mail afdeling van de verschillende platformen. Ik hoop dat dit soort spoofing snel ophoud

Badge +8

:arrow_right: Nog meer goed nieuws! Banken gaan slachtoffers van spoofing tóch compenseren. Dat hebben de vier grootbanken met minister Hoekstra afgesproken. Wij zijn blij met de toezegging, maar hopen tegelijkertijd op een toekomstbestendige regeling, ook voor nieuwe oplichtingstrucs. Ook moeten nog veel details worden uitgewerkt. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Badge +8

:point_right: Lees hier het gratis artikel uit de Consumentengids van januari 2021 over bankspoofing.

Het lek waardoor spoofing mogelijk is zit niet bij de banken maar bij de telefoonmaatschappijen. Waarom worden die niet aansprakelijk gesteld?

@A. Plantema 
Heb je van de telefoonmaatschappij de garantie dat de nummerinformatie 100% klopt.
Of is het slechts ter info?

Als de nummerinformatie niet klopt als het er op aan komt heb je er niets aan. Banktelefoonnummers heb ik trouwens niet in mijn contactlijst.

Reageer