Consumentenbond.nl
WhatsApp

'Ik heb het mobiele nummer van een WhatsApp-oplichter’

• 11 november 2020
  • 6 reacties
  • 993 Bekeken
'Ik heb het mobiele nummer van een WhatsApp-oplichter’
Reputatie 4
Badge +7

Een lezer van de Digitaalgids vraagt: ‘Een oplichter deed zich in WhatsApp voor als mijn dochter. Ze had zogenaamd een nieuw telefoonnummer. Ook had ze geld nodig. Ik noteerde het mobiele nummer. Kan ik daarmee naar de politie?'

Redacteur-onderzoeker Peter Kulche antwoordt:

WhatsApp-fraude of vriend-in-nood fraude is dit jaar een van de belangrijkste vormen van fraude. Corona lijkt een rol te spelen: mensen zijn extra bereid bekenden en geliefden te helpen. Wie nog niet weet hoe WhatsApp-fraude werkt, check deze video

Als de fraudepoging via WhatsApp loopt is het lastig te achterhalen wie precies de fraudeur is, ook al geeft WhatsApp het nummer van de oplichter weer. De boef kan elke dag een willekeurig nieuw mobiel nummer aanschaffen. Dat doet hij voor minder dan €10 in de vorm van een prepaid simkaart. In Nederland kun je zo’n simkaart kopen zonder je te identificeren (en afrekenen met cash). Zo blijft de WhatsApp-oplichter nagenoeg ontraceerbaar. 

Het heeft dus waarschijnlijk niet zoveel zin het mobiele nummer door te geven bij de politie. Tegen de tijd dat die het nummer checkt is het alweer buiten gebruik. Maar baat het niet dan schaadt het niet: vermeld het toch maar in je aangifte of melding.

Wat wel zin heeft: speel het verhaal mee totdat je het rekeningnummer of linkje krijgt waar je het geld naar moet overboeken. Maak daar meteen een schermafbeelding van - de criminelen verwijderen dit bericht later weer - en stuur dit door naar de politie. Zo kunnen geldezels en uiteindelijk ook de oplichters worden opgespoord.

Heb je zelf een vraag over internetfraude? Stel hem in de forumrubriek Online oplichting. Experts van de Consumentenbond praten mee en beantwoorden de belangrijkste vragen. 

6 reacties

Reputatie 2
Badge +3

@Peter Kulche 

Een crimineel hoeft tegenwoordig geen extra simkaarten meer te gebruiken. Ze kunnen ieder willekeurig nummer gebruiken dmv spoofing. Dat kost ze nog veel minder.

Reputatie 4
Badge +7

@Peter Kulche

Een crimineel hoeft tegenwoordig geen extra simkaarten meer te gebruiken. Ze kunnen ieder willekeurig nummer gebruiken dmv spoofing. Dat kost ze nog veel minder.

Ik denk niet dat dit in de praktijk gaat werken.  WhatsApp koppelt zich alleen aan een 06-mobiel nummer nadat het naar dat nummer een controle-sms heeft gestuurd. Die sms komt bij de echte eigenaar van dat nummer terecht, niet bij de crimineel die dat nummer heeft gespoofed. 

Badge

Op mijn iMac, iPhone en tablet ontvang ik heel veel spam, telkens als ik zo’n mail ontvang kies ik de optie “blokkeren”. Maar helaas blijf ik toch regelmatig van dezelfde verzender spam ontvangen, er staat dan wel bij “van een geblokkeerd e-mailadres” o.i.d. Hoe kan ik het ontvangen van dit soort mails definitief stoppen?

Op mijn iMac, iPhone en tablet ontvang ik heel veel spam, telkens als ik zo’n mail ontvang kies ik de optie “blokkeren”. Maar helaas blijf ik toch regelmatig van dezelfde verzender spam ontvangen, er staat dan wel bij “van een geblokkeerd e-mailadres” o.i.d. Hoe kan ik het ontvangen van dit soort mails definitief stoppen?

Hoogstwaarschijnlijk door afscheid te nemen van uw provider mail (ziggo, kpn etc) en over te schakelen op Gmail of Outlook, die hebben namelijk wel adequate spam filters.

Gmail en Outlook blokkeren ook veel legitieme mail. Veel Nederlandse providers staan ten onrechte op hun zwarte lijst, alleen maar om meer gebruikers te lokken. Beter te veel dan te weinig mail, zou ik denken.

gewoon niet appen, lekker rustig. Niets irritanter dan een telefoon.

Reageer