Malware, phishing en fraude – hoe bescherm jij je?

• 13 November 2018
  • 9 reacties
  • 2296 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Iedereen wil het internet zo veilig mogelijk gebruiken. Maar hoe voorkom je dat je in phishingmails trapt of al je bestanden worden gegijzeld? Internetcriminelen worden immers steeds gehaaider. Nepmails én de nepwebsites waar ze naartoe leiden, vallen steeds moeilijker te onderscheiden en nieuwe gevaren als cryptojacking liggen op de loer.

In de video geef ik je tips hoe je je kunt beschermen tegen malware, phishing en identiteitsfraude.
Hoe bescherm jij je tegen criminaliteit op het internet? Praat mee.

9 reacties

Als alert mens voel ik mij altijd 100% veilig.

Alleen wat problemen gehad toen ik nog maar net een laptop had (7½ jaar geleden).
Na pensionering realiseerde ik me al snel, dat ik wat beveiliging betreft niet op kon tegen de 10-koppige ict-afdeling in mijn laatste baan. Voor mijn huidige beveiliging zorgt, behalve Microrsoft, mijn provider (KPN) en het uitschakelen van internet op het modem zodra ik klaar ben met de pc Aan bekenden die links, leuke verhalen enz. doorzenden heb ik gemeld dat ik daar niet van gediend ben en bij volharding gaat hun communicatie naar ongewenste mail. Ik koop zelden online en in elk geval niets waarvoor je een account moet aanmaken. Liever bestel ik dan telefonisch. Voor alles waarvoor je een "app" nodig hebt meld ik daar niet aan te doen en bijna altijd blijkt er een mouw aan te passen.

Communicatie van leveranciers (zoals energie) sla ik ongelezen op en alleen jaarafrekeningen print ik uit om een adres en evt. telefoonnr. bij de hand te hebben. Van curieuze mails ben ik tot nu toe verschoond gebleven.en mijn zoekgedrag op internet levert hoogstens in de marge advertenties op waar ik niets aan heb en waarvan adverteerders, vroeger of later, ook tot dezelfde conclusie moeten komen.

Verder print ik alles wat in de toekomst van belang kan zijn uit en berg dat op in ordners. Aan het digitaal opslaan van foto's hecht ik geen waarde, maar ik mis wel een beetje het bekijken van foto's in een zelf aangelegd fotoalbum. Een onderzoekje van de CB naar de leveranciers van zuke foto's zou wat mij betrreft welkom zijn.

Kortom, ik maak bewust geen backups en bij de evt. installering van "malware" mag wat mij betrerft alles op mijn pc verloren gaan. Hetzelfde doet zich trouwrens voor wanneer je pc (zoals mijn vorige) het onverwachts begeeft.
.
Er is tenslotte, denk ik, te weinig besef van het feit, dat wij in Nederland aan de top van een mondiale welstandspyramide zitten waarop minder bedeelden ook ethisch gerechtvaardigd een aanval doen met gebruikmaking van veel meer kennis van ict-technologie dan de argeloze internetgebruiker hier te lande. Wij verkeren hier m.i. .in een staat van "belegering" en zolang de overheid, zoals in China, daartegen geen maatregelen treft blijft niets anders over dan het gebruik van deze technologie tot het hoogst nodige te beperken.

.
Er is tenslotte, denk ik, te weinig besef van het feit, dat wij in Nederland aan de top van een mondiale welstandspyramide zitten waarop minder bedeelden ook ethisch gerechtvaardigd een aanval doen met gebruikmaking van veel meer kennis van ict-technologie dan de argeloze internetgebruiker hier te lande. Wij verkeren hier m.i. .in een staat van "belegering" en zolang de overheid, zoals in China, daartegen geen maatregelen treft blijft niets anders over dan het gebruik van deze technologie tot het hoogst nodige te beperken..
Mooi gezegd!
Badge
Koop een chromebook... dan kan er geen virus of ransomware worden geïnstalleerd. En.. gratis gebruik van geweldige online software.
Reputatie 7
Badge +5
@Kluizelaar Helaas bestaat 100% veiligheid niet en zijn de eerste spyware programma's al op Chromebook gevonden.

Spyware op een Chromebook!? Zo kom je er vanaf.

Op de Google site: Recover from a malicious site attack.
Badge
@Bert , nee geen 100%, maar met ChromeOS zeker beter, goedkoper en langduriger beveiligd dan met de software van de concurrenten. Uiteraard alleen downloaden vanuit de webstore.. ook extensies. En toch verkeerd geklikt.. een powerwash is een paar tellen werk. Nogal wat anders dan een virus op een Windows machine...
Reputatie 7
Badge +5
@Kluizelaar schreef: " langduriger beveiligd dan met de software van de concurrenten"

Ik gebruik mpcmdrun.exe (o.a. Microsoft Forefront, Security Essentials en Defender) al 12 jaar als Antivirus en die werkt uitstekend, geen problemen gehad in de laatse 12 jaar, daarvoor wel met allerlei andere AV.

Maar dat ChromeOS handiger is met een aantal zaken, onderschrijf ik zeker.
Badge
@Bert Dankjewel. Bijna voor het eerst een positieve opmerking over Chromebooks/Google binnen de consumentenbond. Deze week heb ik mijn lidmaatschap opgezegd omdat ik, juist ook bij de consumentenbond, voortdurend een lobby bemerk voor Microsoft en Apple en tegen Google. Steeds wordt bij Google de negatieve kant belicht.. 'ze weten alles van je..' en ondertussen werk ik met onze school in een prachtige omgeving met 200 chromebooks. Waar we alleen de aanschaf van Chromebooks hoeven te rekenen en ondertussen met de adminconsole van Google Suite een prachtige beheertool hebben. Ook privé geniet ik van alle gemakken van Google. Kies ik ervoor om mezelf niet te verstoppen, .. je kunt zelf natuurlijk instellen dat je veel minder zichtbaar bent. Nederland wordt wel heel langzaam warm voor de mooie kanten van Google... m.i. wegens de negatieve lobby.
Reputatie 7
Badge +5
Het was een feit dat Google niet correct omging met de privacy en het open hebben van zijn software voor anderen, ook met de veiligheid en makkelijk via apps besmet te raken was nog niet op orde.

Daar was Google nog niet beter dan Microsoft en heeft een berg boetes gehad en aangezegde boetes, als zij niets veranderde in hun beleid.

Maar daar lijkt de laatste jaren hard aan gewerkt te zijn en kan het interessant worden als alternatief.
Ben nog wel benieuwd hoe lang en hoe vaak updates uitgebracht worden om kwetsbaarheden te tackelen.

Veel succes ermee gewenst in ieder geval.☺️

Reageer