Microsoft Helpdesk oplichting: gebeld vanaf een binnenlands nummer

Vandaag gebeld door een Engels sprekende dame die aangaf van Microsoft te zijn... Bijzonder aan dit telefoontje was dat niet vanaf een anoniem nummer of met een buitenlands nummer werd gebeld maar gewoon vanaf een Nederlands nummer mét nummerherkenning dus. Het telefoonnummer dat daarbij gebruikt werd, is: 0884360407. Pas dus op als je via dit nummer wordt gebeld. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

54 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Dag @T.F.C.J. van Eijndhoven ,
Dit onderwerp is al verscheidene malen ter sprake geweest.
Misschien had u voordat u deze topic plaatste even kunnen zoeken op zoekbalk.
Daarna eventueel via een reactie uw ervaring kunnen plaatsen.
Ik zelf heb ook deze ervaring. Soms wel twee keer op een dag.
Leuk dat u de moeite heeft genomen om elkaar te waarschuwen.
@GdR
Inderdaad, goede tip voor nieuwkomers op dit forum.

@T.F.C.J. van Eijndhoven
Tip 1:
Neem nooit de telefoon op, als u een onbekend nummer ziet op het schermpje.
Neemt u toch de telefoon op, en het gesprek begint meteen met de mededeling, dat hij of zij van Microsoft is. Gooi dan daarna meteen de haak erop. Meer dan 10 jaar geleden, had ik dit ook al. Ik zei dan in het Engels terug dat hij / zij een leugenaar was. En gooide dan de haak er daarna op. Consequent hield ik dit vol. En het stopte vanzelf. Gaat u met zo iemand in discussie, dan blijven ze maar terug bellen. Dat kan soms weken lang duren.
U bent gewaarschuwd. Microsoft belt nooit mensen uit zichzelf op. En als ze al bellen met u, dan heeft u eerst met hun contact gezocht.
Tip 2:
Leg lijstjes aan van verdachte nummers, nummers die met u belde. En schrijf erbij welke datum, en tijd. Dan kunt u daar vaste patronen mogelijk in gaan ontdekken. Dan hoeft u de telefoon helemaal niet meer op te nemen, als u zo'n verdacht nummer weer ziet terugkomen. En leg lijstjes aan van nummers van firma's, bedrijven etc. waar u wel contact mee heeft. Die telefoontjes kunt u dan meteen gewoon opnemen.
Tip 3:
Scan eens grondig uw computer. Misschien zit er een virus op. Het hoeft niet, maar het kan zomaar. En schoon uw computer eens wat op, op allerlei overbodige cookies etc. Misschien is men door een spionnetje, op uw computer, aan uw telefoonnummer gekomen, uit bijvoorbeeld uw adresboek. Of uit de gegevens van uzelf, die u heeft opgeslagen in bijvoorbeeld een of ander account. Het hoeft niet, maar het kan zomaar.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @Eamb en ook @T.F.C.J. van Eijndhoven ,
Even een opmerking t.a.v. Tip 1,
Een onbekend nummer hoeft niet altijd in te houden dat men deze niet moet opnemen.
Hoeft ook niet altijd in uw telefoonlijst opgeslagen te zijn.
Zodra er een telefonische verbinding plaats vindt, hoort men een soort van onderbreking met een doorschakeling.
Hierna weet men dat er een telefonische verbinding plaats gaat vinden.
Ik zelf geef na hun reactie aan dat ik geen computer heb of een Mac.
Moet zelf wel even alert zijn om deze in het Engels te "beantwoorden"
Meestal wordt daarna de verbinding verbroken. Helaas geeft deze reactie niet altijd een blokkade.
Via een soort van "automaat" worden er connecties gemaakt.
Ook wordt er gebruik gemaakt van tijdelijke toegekende telefoonnummers.
Vooral nummers beginnende met 088
Helaas heb ik op dit moment geen link om u verder te helpen.
Dus wellicht een verwijzing van een ander lid?
@GdR
Ja, dat kan wel zo zijn, maar ik heb meer dan 10 jaar geleden erg veel last gehad, van dit soort telefoonterreur, van mensen die zich voordeden als werknemer van Microsoft. Een maand lang, een à twee keer per dag !
Sindsdien neem ik nooit meer een mij onbekend telefoonnummer aan.
Goedwillende mensen, bellen altijd wel nog een keer terug. En dan heb ik allang het nummer opgezocht. Of uitgezocht wie mij belde. Of als iemand toch goede bedoelingen heeft, maar mij niet te pakken kreeg, stuurden ze vaak een e-mailtje naar mij.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @Eamb ,
Om te voorkomen dat er telkens weer een discussie tussen ons ontstaat, de volgende opmerking:
Niet iedereen heeft een toestel met weergavenummer.
Stel dat ik @T.F.C.J. van Eijndhoven telefonisch wil benaderen (uiteraard via een openbaar telefoonnumer), moet zij deze dan niet opnemen?
Men kan nooit van te voren weten of er sprake is van een "normaal" telefonisch contact.
P.S. zal verder geen reactie meer plaatsen tenzij @T.F.C.J. van Eijndhoven zelf aangeeft het op prijs te stellen met eventuele aanwijzingen.
@GdR
U schreef:
"Om te voorkomen dat er telkens weer een discussie tussen ons ontstaat... ...".

Is dat erg. We hebben toch geen ruzie? U heeft uw visie, en ik de mijne. Het verschilt wat, maar niet veel. Erg? Wel, nee toch. Niet zo lang geleden hadden we toch een goede discussie met elkaar, in een ander topic.
@T.F.C.J. van Eijndhoven
Mag ik u nog een tip geven. Laat uw telefoonnummer, bij uw telefoonmaatschappij, uit de openbare nummerregisters halen. Zo voorkomt u ook heel veel telefoonterreur. Dat heb ik zelf zo ondervonden.
Succes, met het e.e.a.
Reputatie 7
Badge +6
Mijn nummers staan in geen enkel register en wij strooien er ook niet mee rond . Alleen met een hele goede reden krijgt iemand een nummer van ons. Toch hebben ook wij een periode last gehad van deze terreur . Iemand vertelde dat het niet uitmaakt of je wel of niet in een register staat omdat ze de computer gewoon alle nummers af laten gaan die denkbaar zijn met de gedachte dat het vroeg op laat vanzelf raak is met mensen die er in trappen. De eerste keren nam ik nietsvermoedend op . Als ik een Engelse stem hoorde wist ik al wel genoeg. Haak er op . Heb nummerherkenning en sindsdien onbekende nummers nooit meer opgenomen. Toch is het nog heel lang doorgegaan. Het laatste jaar nog maar zelden .
Reputatie 5
Badge +6
Dag leden,
Heb bovenstaande reacties gelezen.
Waarschijnlijk heb ik alle bovenstaande reacties niet goed begrepen.
Mijn telefoonnumer is normaal gesproken voor iedereen toegankelijk.
Heeft dit te maken met de topic?
Sorry, maar ik kan deze reacties niet meer volgen 🤔 .
Dit heeft niets te maken met het forum maar het onderwerp zelf.
Ik zelf heb mij al vele jaren geleden uit de toen nog papieren telefoongids laten halen. Ik heb er nooit spijt van gehad. En ja, @E.T. Wiersum zo werken die computers van dat soort lui. Die computers pakken een willekeurig netnummer van een of andere woonplaats, en lopen alle nummers af. Wordt er niet opgenomen, of bestaat het telefoonnummer niet, dan pakt de computer het volgende nummer. En zo gaat dat, nummer na nummer, door. Ik zelf heb er na diverse maatregelen, eerder beschreven in dit topic, zelden last meer van. En ja, je zal je familie, vrienden, kennissen, en overige contacten, wel je nummer moeten vertellen, willen ze jouw nog kunnen bereiken. Ook aan diverse bedrijven en firma's waarmee je contact hebt, of iets vanaf neemt.

Ook in dit verband noem ik het Bel-me-niet register, om geen last te hebben van telefonische colporteurs, en enquêteurs.
Zie de website: https://www.bel-me-niet.nl/
Al vele jaren sta ik daar geregistreerd. En ik heb ook daar nooit meer last van gehad.
Even terzijde:
Er bestaat ook zo iets voor ongevraagde post, zoals op naam gestelde drukwerkjes.
Van allerlei loterijen etc.
Wil je dat soort post niet meer hebben in jouw brievenbus, zie de website:

https://www.postfilter.nl/
@GdR
Ja, u heeft het goed begrepen.
U kiest ervoor, dat uw nummer openbaar is.
En u loopt het risico dat u door "god" en iedereen wordt lastig gevallen.
Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan zomaar.
Ik, en ook anderen, hebben er voor gekozen om allerlei ongewenste telefoontjes bijvoorbaat al te voorkomen.
Het scheelt mij, en anderen ook, heel veel irritaties, en het ophouden van iets waarmee je op dat moment bezig was.
Je wordt door dat soort telefoontjes vaak uit je concentratie, en aandacht aan iets, gehaald.

En sorry, is helemaal niet nodig voor mij.
Ik leg, een en ander, graag (nogmaals) uit.
Dat heb ik, als oud leraar, mijn hele leven al gedaan.
Reputatie 5
Badge +6
Voor zover ik begrepen heb, heeft iedereen normaal gesproken een openbaar telefoonnummer.
Dit heeft naar ik weet niets te maken met het afschaffen van een telefoonboek per post.
Misschien halen we verschillende begrippen door elkaar.
Bedankt voor jullie reacties.
P.S. Via bepaalde sites is het mogelijk om via een naam en adres een openbaar telefoonnummer op te zoeken en te laten bellen. Uiteraard niet doen, i.v.m. kosten,.
@GdR
Mijn telefoonnummer staat niet in digitale registers. Niet bij de KPN, nergens. En is dus niet openbaar.
Als men op de website van:
https://www.detelefoongids.nl/
naar mijn telefoonnummer gaat zoeken, dan ben ik onvindbaar.
U zult met uw naam en woonplaats, uw nummer daar op die website wel vinden.
Dat is het verschil, in openbaar, en niet openbaar.
Mogelijk is mijn nummer nog wel opvraagbaar via de telefonische inlichtingendienst.
Maar dan moet je veel dingen al weten, zoals, achternaam, voorletters, straatnaam met huisnummer en woonplaats.
Maar als je een of meerdere van die gegevens niet hebt, wordt het al veel lastiger, voor die dienst
Maar ik weet niet of mijn nummer daar nog beschikbaar is.
Ik heb namelijk nooit mijn eigen nummer hoeven op te vragen.
Zo verstrooid ben ik (nog) niet.
Iets heel anders is een geheimnummer.
Dat heb ik niet.
Dat is een nummer wat helemaal nergens te vinden is.
Zo'n nummer is ook nooit op te vragen bij de telefonische inlichtingendienst.

Maar genoeg hierover, anders dwalen we erg af van het topic onderwerp.
Weer een tip van mij:
Via mijnnummervermelding.nl kunt u inzien of uw gegevens door uw telecomaanbieder worden verstrekt aan (digitale-) telefoongidsen, en nummerinformatiediensten. Ook kunt u uw voorkeuren voor vermelding wijzigen. Daarnaast is het mogelijk om uw gegevens via uw telecomaanbieder aan te passen, of te verwijderen. Op mijnnummervermelding.nl vindt u tevens de contactgegevens van aangesloten telecomaanbieders.

Zie de website: https://mijnnummervermelding.nl/

U typt op de website uw telefoonnummer in.
U wordt op dat nummer meteen gebeld.
U hoort de 4-cijferige code.
Die typt u in.
Daarna ziet u bij welke telecom firma u zit, en welke keuzes u kan maken.
Maak uw keuze(s) en sla het op.
Klaar is kees !
Reputatie 7
Badge +6
@GdR je vroeg wat de antwoorden met het topic te maken hebben . Weinig inderdaad . TS wou alleen waarschuwen ivm het genoemde telnr. Klopt ook dat deze telefoonterreur al eens uitgebreid aan de orde is geweest . Toch is het prima om de aandacht er nog een keer op te vestigen vind ik . Het gebeurt nog steeds blijkbaar . Dom kun je zeggen , maar als mensen er in trappen is het te makkelijk om te zeggen : Eigen schuld , dikke bult. We zijn niet allemaal even slim en alert . En het geteisem maakt daar misbruik van .
Er ontstond gisteren enige verwarring in de omschrijvingen van openbaar telefoonnummer, en niet (geheel) openbaar telefoonnummer. De laatste groep is weer onder te verdelen in een afgeschermd nummer, en geheimnummer. Ik hoop dat het zo e.e.a. duidelijk is.
Als nieuweling op een forum als dit, ben ik wel een beetje verrast door het enthousiasme van alle deelnemers en de afslagen die hier en daar binnen zo'n discussie worden genomen... Op het gevaar af dat er een nieuw "stormpje" opsteekt, toch nog een aanvulling mijnerzijds omdat ik de indruk heb dat de kern van mijn waarschuwing wordt gemist: in het advies van de Consumentenbond over dit soort oplichtingspraktijken wordt tot nu toe steeds gesproken over buitenlandse telefoonnummers of anonieme (afgeschermde) nummers. Het wezenlijk nieuwe aan deze situatie is dat vanaf een gewoon binnenlands nummer wordt gebeld!

@GdR: Uiteraard had ik vooraf gezocht op het forum of het telefoonnummer waar vanaf ik ben gebeld. Dit nummer (0884360407) is op het forum onbekend. Ook Google levert op dit nummer niets bruikbaars op. Dat leek mij voldoende reden om een specifieke waarschuwing op te stellen in een nieuw topic.

Telefoonnummers met 088 als netnummers worden door veel betrouwbare bedrijven in Nederland gebruikt en kan dus niet als gegeven gebruikt worden om niet op te nemen.
@T.F.C.J. van Eijndhoven
Ja, ik had u heel goed begrepen, en heel fijn dat u alle forum leden er op wijst.
Dit is inderdaad een nieuwe ontwikkeling, waar tegen je je moet "wapenen".
Vandaar dat het best weer eens onder de aandacht van alle leden gebracht mag worden.
Alle eerder genoemde tips, en adviezen, van mij, en ook anderen, kunnen daarbij helpen.
De afgelopen jaren had ik er nooit last meer van.
Maar of de duvel er mee speelt, werd ik vanmorgen door een mij geheel onbekend nummer uit Indonesië gebeld. Ik schrok ervan, dat ik toch had opgenomen, het leek teveel op een mij bekend Nederland netnummer, waarmee het nummer begon, en natuurlijk heb ik de verbinding gauw verbroken.
Ik was er niet meer erg alert op.
Reputatie 7
Badge +6
Duidelijk @T.F.C.J. van Eijndhoven en dank voor de moeite en waarschuwing.
Reputatie 6
Badge +5
Indien een privé nummer beld kan je via de provider het nummer blokkeren, misschien handig als je word terug gebeld.
Reputatie 7
088 wordt door bedrijven gebruikt maar bedriegers zullen er ook wel gebruik van kunnen maken.Dan lijkt het betrouwbaar,
@MrsJones
Dus blijf ik bij al mijn tips, die ik eerder in dit topic schreef.
Bekijk eerst het telefoonnummer.
En als u dat niet kent, niet opnemen.
Een goedwillende belt wel terug.
En intussen heeft u uitgezocht, via Googlen, wie er achter dat nummer zit.
Tja, lastig wordt het als, men nog een oud toestel heeft, met een draaischijf.
Dan luid mijn advies: Wordt het niet eens tijd voor een mooi, en moderner toestel, met een nummerdisplay erop ?!?
Ik vind het idee dat je eerst nummers gaat controleren voordat je opneemt compleet overbodig. Als ik de telefoon opneemt en het is "Microsoft" aan de lijn dan kan ik mijn lachen al nauwelijks bedwingen en wens ik de man een fijne dag waarna ik neerleg. Het idee dat ik lijsten van nummers bij zou gaan houden en controleren is bespottelijk en een heel slechte tijdsbesteding.
Niet alles wat andere mensen bedacht hebben, tegen deze telefoonterreur, is meteen onzin.
En wat bij de een werkt, hoeft bij de ander nog niet te werken.
Het aantal lijstjes wat ik bijhoud is twee. De "goede" nummers, die ik maar niet kan onthouden. Die ik wel uit mijn hoofd weet staan daar niet op. En natuurlijk de "kwade". En dat zijn er na allerlei, door mij genomen, maatregelen niet veel. Een paar maar. En het staat op een tweetal gele zelfklevende memo briefjes, opgehangen vlak bij mijn telefoon.
Dus, wat is er op tegen ??

Reageer