Moeten banken frauderende webwinkels weren?

• 6 November 2018
  • 8 reacties
  • 257 Bekeken

Hebben de banken geen zorgplicht door frauderende webwinkels met een bankrekening te weren resp. mee te werken aan juridische vervolging?

8 reacties

Nee, banken hebben een zorgplicht maar die gaat niet zover dat ze zich gaan bemoeien met wie u al dan niet zaken doet. Ik zie anderzijds niet waarom een bank niet zou meewerken aan een vervolging indien er sprake is van oplichting. Wat weigerde de bank te doen?
Geen ervaring maar ik dacht dat de banken in samenwerking met de fraudehelpdesk wellicht wat pro-actiever zouden kunnen optreden zonder dat ik als consument eerst een kostbare procedure moet volgen om een veroordeling voor oplichting zou kunnen krijgen.
Een rol voor de Consumentenbond?
Zijn oplichters dan bekend bij de fraudehelpdesk? Ik kan niets vinden op de site.
Reputatie 7
Badge +5
Consumentenbond laat 850 foute webwinkels offline halen
Consumentenbond laat 850 foute webwinkels offline halen

Mooi, maar welke je de rol van een bank zie je daar dan bij?
Alle Banken iedere verbinding met malafide websites verbreken!! Simpel toch?
Alle Banken iedere verbinding met malafide websites verbreken!! Simpel toch?

Zonder een veroordeling? Ik heb geen rechten gedaan maar ik denk dat de wet dat niet toestaat.
Reputatie 7
Badge +5
Als iemand een bedrijf begint en betaald alles in eerste instantie prima, heeft geen schulden en is niet bekend bij de BKR, dan heb je een schoon verleden kun je een bedrijf en/of webwinkel starten en zaken doen.

Nepwebsite eigenaren beginnen vaak met een schoon iemand een webwinkel.
Als er dan klachten komen en aangiften bij de Politie en Fraudehelpdesk, dan zijn de eigenaren gevlogen en is de katvanger de klos.

Een katvanger is iemand die in naam eigenaar of houder van een voertuig, bedrijf, bankrekening of iets dergelijks is, met als doel om de werkelijke eigenaar of houder buiten bereik van de justitiële autoriteiten te houden.

En dat kun je niet makkelijk voor zijn.

Dat kan mogelijk alleen als van iedereen alles bekend is in één database en dat gaat niet samen met de privacy regels.

Reageer