gratis artikel

Nummerspoofing: kinderlijk eenvoudig

  • 1 September 2021
  • 2 reacties
  • 619 Bekeken
Nummerspoofing: kinderlijk eenvoudig
Badge +8
  • Moderator
  • 2080 reacties

Veel van ons contact verloopt tegenwoordig telefonisch en via internet. Zeker afgelopen anderhalf jaar had dat veel voordelen, maar deze digitalisering geeft kwaadwillenden ook een voorsprong. Zo kunnen zij eenvoudig, anoniem of met een vervalste identiteit contact met slachtoffers leggen. Dit doen ze via websites. e-mails, WhatsApp, sms of telefonisch. Zo'n e-mailadres of telefoonnummer manipuleren heet spoofing.

Lees meer over spoofing en hoe eenvoudig het om een telefoonnummer te spoofen in dit gratis artikel uit de Consumentengids van september 2021.

Heb jij wel eens te maken gehad met spoofing? Praat mee!


2 reacties

Het is inderdaad heel eenvoudig om dit te doen, uitgaand bellen met een andermans nummer.
Je kunt ook een eigen 020 nummer krijgen als je in Limburg woont.
Bij mijn telefoon provider kan ik ook een buitenlands nummer krijgen, b.v. New York

Email adressen beveiligen gebeurt nu steeds meer.
De gene die verstuurt heeft een zogenaamd SPF record online staan.
Daarin staat, via welke provider/server de mail verzonden wordt.
Met DMARC filtert de ontvanger de mail.
Foute mail kun je weigeren of opslaan in de spambox.
Banken moeten een unieke server hebben, waarvan ze de mail sturen.
Hierdoor zal alle spam automatisch ook in de spambox komen bij iedereen die met DMARC filtert.
Het DANE protocol zorgt er voor een extra beveiliging onderweg.

Reputatie 1
Badge +2

Gisteren telefoontje ontvangen van onze “bank”, afdeling fraude.  Nummer herkenning was uitgezet. Een zogenaamde grote transactie zou gaan plaats vinden. Er zou malware op onze computer staan en met behulp van "bank” medewerker zou die verwijderd gaan worden. Of we maar even de computer wilden opstarten en bij weigering van zijn hulp zouden al ons geld kwijt zijn. Even aan het lijntje gehouden en toen opgehangen. Een berichtje naderhand op onze antwoordband…...KUT OMA! Dat was dus duidelijk geen telefoontje van de bank geweest. Maar de persoon in kwestie had wel onze gegevens, en was duidelijk op zoek naar oudere mensen.

Reageer