Consumentenbond.nl
nieuw!

Online Oplichting: voor al je vragen over online oplichting

• 11 november 2020
  • 31 reacties
  • 1390 Bekeken
Online Oplichting: voor al je vragen over online oplichting
Badge +8
  • Moderator
  • 1788 reacties

Er staat een nieuw subforum live: Online oplichting.

Onze experts @Peter Kulche en @Ronald K. beantwoorden in dit subforum de belangrijkste vragen over onder andere spoofing, WhatsApp- en identiteitsfraude. Ook vertellen ze hoe je je ertegen kunt beschermen. 

Heb jij een vraag over online oplichting, open dan een topic!

31 reacties

Badge

Mijn indruk is, dat het aantal pogingen tot digitale oplichting de laatste paar

jaren verdubbeld. is. Ik vraag me af, of ons systeem van digitaal bankieren e.d.

op termijn wel te handhaven is bij een doorgaande toename van dit probleem.

Ik ontving een paar maanden geleden een e-mail, perfect van vorm en in perfect 

Nederlands, van ‘mijn’ bank; Rabobank Leudal.  Alleen in het E-mailadres van

de afzender kon ik met veel moeite herkennen, dat de afzender niet klopte…

Ik bleef zelfs in twijfel met mijn oordeel zitten..

Succes! Dank. Vriendelijke groet,

Mathieu Raemaekers (elektro ingenieur; en digitaal bedreven; webshop; 77).*

*[Gegevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie]

Reputatie 7
Badge +6

De mens is doorgaans de zwakste schakel bij internet-oplichting . Eigen schuld is een belachelijk standpunt van de banken . Niemand laat zich beroven als hij of zij dat kan voorkomen . Daarom zou indien technisch mogelijk , dat hele internet op de schop moeten en veel veiliger moeten worden dan het nu is . Intussen manieren bedenken om die boeven veel vaker te vangen en het geld terug te krijgen . En veel strenger straffen . Ooit werd de klant door de bank gebeld als er een of meerdere ongebruikelijke transacties waren . Doen ze dat niet meer ? Eerst blokkeren en dan bellen en vragen of het oke is , zou nog beter zijn .

Reputatie 7
Badge +7

Ik kon helaas het nieuwe subforum onlangs niet vinden en heb toen een vraag gesteld op de topic stel vragen over phising, valse mails e.d. Wel een topic van 4 jaar geleden, van Ronald K.

Er is door leden op gereageerd, dit was de vraag:

De vraag is, is dit ook vals. Norton security heeft de mail gestopt.

Kreeg onlangs, vandaag, dit bericht: 

De energietarieven worden verlaagd vanaf 1 december.

Regionale Dienst Energiescan ism<xhujsdfejvgf@your.kingcounty.gov>

Als de virusscanner het al stopt, ga ik ervanuit dat het vals is.

Reputatie 7
Badge +7

De laatste weken krijg ik ook mails dat er geld voor mij gestort is

We hebben € 190.932,30 aan uw account toegevoegd, bevestig uw gegevens_____ydmz

leoderuiter gyfmggzx@wnieqvec.drivefact.org via 96660------------------pjk3s57.ni.net.tr 

Iedere week is het bedrag anders. Ook dit open ik niet en reageer ook niet. Is het ook vals, en waarom doen ze dit.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb nog een vraag aan on line oplichting. Ik krijg mails over geldstortingen o.a. 

We hebben € 190.932,30 aan uw account toegevoegd, bevestig uw gegevens_____ydmz  en  

leoderuiter gyfmggzx@wnieqvec.drivefact.org via 96660------------------pjk3s57.ni

Ook vals en waarom doet men dat?

Reputatie 7
Badge +7

Dit is nog een vraag aan online oplichting. Maar kan hem niet stellen. Waarom niet

Reputatie 7
Badge +7

De vraag gaat over mails o.a.:

We hebben € 190.932,30 aan uw account toegevoegd, bevestig uw gegevens_____ydmz

OOk vals natuurlijk, maar waarom?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Leo, ik denk dat de mail zelf nog niet vals is, maar ze lokken je om op een link te klikken en zodra je dat doet worden er valse dingen uitgevoerd en uiteindelijk ben je geld kwijt.

Badge

Ik krijg de laatste tijd nogal veel spam. Nu is verreweg de meeste spam te herkennen aan een onsamenhangend e-mailadres. Maar ik zie ook spam met een de domeinnaam die overeen met de domeinnaam van een bedrijf. (@experet.nl, @amazon.nl) of i.p.v. van het e-mailadres staat er de naam van een organisatie of bedrijf (ING noreply). Het zijn juist dit soort spam dat moeilijk te onderscheiden is van legale e-mail.

Is bij dit soort spam het e.mailadres niet op een eenvoudige manier te achterhalen zodat direct duidelijk is dat je met spam te maken hebt?

Reputatie 7
Badge +7

Hallo leden lezers en ook Jan dank voor de reactie.

Het is me redelijk bekend wat vals is en wat ze willen, dus meestal gegevens van je verkrijgen.

Maar hieronder wat voorbeelden, toch te gek.

Over valse mails gesproken. Hieronder wat alleen al vanmorgen gekomen is. En zo iedere dag. Het gaat meteen naar de Spam. Ik open niets. Maar wat is dit nou eigenlijk en kom ik er nog af.

The Bitcoin Era ACQCOOBCFYXIONLGTM...@cbykhebqizgogtadkppr.us via plkhotosj---------.static.196.158.9.176.clients.your-server.de 

vr 27 nov. 15:44 (19 uur geleden)

Betaling niet goedgekeurd VOBTKYIPYGTLUXVTA...@pmlkzwgqbewiiaqfmkqsg.fr via lonnxvtqcs0qp5f3dd----------------.62-210-215-92.rev.cloudlinkd.com 

vr 27 nov. 16:02 (18 uur geleden)

Betaling Controleren yj2F5Qy@yj2f5qy.org via 9f65e---9f65e----hawk874.dedicatedpanel.com 

vr 27 nov. 16:05 (18 uur geleden)

Uitbetaling-verificatie <gmvgsabbk@ybutznqnjg04va4bl7.iysvnhmyv.drivefact.org>

vr 27 nov. 22:27 (12 uur geleden)

leoderuiter Bitcoin@wzg7ac2iz909lbkpy28hkpaj8hawlefw.drivefact.org via gmuydzw5lohjqw0hp7.static-ip-62-138-2-11.inaddr.ip-pool.com 

00:12 (10 uur geleden)

leoderuiter ajfqkhic@dvnnnqix.drivefact.org via gpkcernyvlltglc--------------.static.101.53.181.135.clients.your-server.de 

09:33 (1 uur geleden)

Weet iemand of de CB wat dit is en wat moet ik ermee, het gaat wel over tig berichten per dag.bevestiging nodig WJESKLSQMQQUZPDBA...@jbxwmabxdjhxttkcfjkbk.us via gafnqdvyjx5viamv7j----------------.-46odxkxw.ni.net.tr 

10:49 (9 minuten geleden)

Reputatie 7
Badge +7

Ja ik geef wat voorbeelden  van wat ik over de mail krijg. Voor deze rubriek vragen over oplichting.  Prima als men dit nog na wil kijken, maar wat gebeurt er nu mee?

Badge +8

Dit is nog een vraag aan online oplichting. Maar kan hem niet stellen. Waarom niet

Hi @L.J.F. de Ruiter, als je een specifieke vraag wilt stellen kun je een topic openen in het subforum Online Oplichting. Meldingen en vragen over phishingmails mogen inderdaad gedeeld worden in het oudere topic hierover. 

Prima als men dit nog na wil kijken, maar wat gebeurt er nu mee?

Collega's @Peter Kulche en @Ronald K. lezen mee, en zullen antwoord geven op vragen.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @Imke , het was me allemaal niet duidelijk. Maar dat zal geheel aan mij liggen. Ik kon het hele subforum niet vinden, nu kan ik op de link klikken.. Ik heb de vraag inderdaad maar gesteld op het oude topic. Ik krijg immers dagelijks, meermalen per dag…… dat er bedragen op mijn rekening, een bitcoinrekening (die ik niet heb) gestort worden. Het gaat over tonnen. Ik begrijp dat het vals en onzin is en doe er niets mee. Ik wilde alleen weten, wie zoiets doen en waarom, en of ook andere leden er last van hebben.  Eén keertje is al niet leuk, maar 3x per dag is echt hinderlijk. Dank en groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Indien mogelijk voeg ik hier nog even toe de dagopbrengst, alleen vandaag, aan valse mails over geldstortingen. Dit per dag is toch niet leuk meer.

We have added € 91.723,59 to your account

Je betaling is klaar. We hebben €18.850,50 op je rekening gestort

Uw rekening is betaald voor een bedrag van € 190.932,30, bevestig uw gegevens.

Leoderuiter - Je hebt ontvangen ???? ? (€ 26,332.14) in uw account ?? ?? (Bitcoin) Verzamel nu

We_hebben_€ 270,008,99_toegevoegd_aan_uw_account_____sb2pn

We have added _ €190,637.80 _to your account_Payout Verification_____________mnkv

🔔-Kennisgeving: (Leoderuiter), ️Bevestig vandaag en u kunt vandaag direct € 110.932,30

💳 PLEASE CHECK YOUR ACCOUNT 📨 "WE HAVE ADDED TO YOUR ACCOUNT" PAYOUT VERIFICATION

@L.J.F. de Ruiter je gebruikt toch Gmail? Dan komt dit soort spul toch alleen in je spam box waar het hoort?

Reputatie 7
Badge +4

ik krijg nooit zoveel geld aangeboden….. wat moet je daarvoor doen ? 😉

ik krijg nooit zoveel geld aangeboden….. wat moet je daarvoor doen ? 😉

Kijk eens in je spam box, je wordt dagelijks rijk.

Reputatie 7
Badge +4

helaas, die is leeg….. laatste dagen hooguit een te opdringerige black friday verkoper. 

ik voel me wel een beetje gediscrimineerd....

Reputatie 7
Badge +7

Het aanbieden van veel geld, en dan nog aan mij, waarbij dat ook nooit gebeurt, is al een bewijs dat dit allemaal vals is en wellicht dient om andere gegevens van je te weten te komen.  Gelukkig wordt het meteen in de spam box gezet, dus erg veel last heb ik er niet van. Maar ik kijk toch regelmatig in die box of er niet iets zinnigs in verdwijnt, en aldus kwam ik het redelijk grote aantal geldstortingen tegen. En dacht wellicht weten de deskundigen van de CB meer van dit specifieke verschijnsel. Groet Leo.

Reputatie 4
Badge +4

Ik kon helaas het nieuwe subforum onlangs niet vinden en heb toen een vraag gesteld op de topic stel vragen over phising, valse mails e.d. Wel een topic van 4 jaar geleden, van Ronald K.

Er is door leden op gereageerd, dit was de vraag:

De vraag is, is dit ook vals. Norton security heeft de mail gestopt.

Kreeg onlangs, vandaag, dit bericht: 

De energietarieven worden verlaagd vanaf 1 december.

Regionale Dienst Energiescan ism<xhujsdfejvgf@your.kingcounty.gov>

Als de virusscanner het al stopt, ga ik ervanuit dat het vals is.

Het vreemde afzenderadres is hier al een indicatie dat er in ieder geval iets niet in de haak is. Of het gaat om oplichting of iets anders is aan de hand van een afzender meestal niet te zeggen. Door de ingevoerde naam van de afzender “Regionale Dienst Energiescan” lijkt het er in ieder geval om te gaan dat de ontvanger van de mail een website moet bezoeken en daar waarschijnlijk gegevens in moet vullen.

Die gegevens kunnen voor allerlei doeleinden worden gebruikt. Van het contact opnemen om producten aan te smeren tot het voorbereiden van een gerichte oplichtingspoging, zoals WhatsApp-fraude/vriend-in-noodfraude.

Dat Norton de mail blokkeert lijkt vrijwel zeker dus een juiste actie.

Reputatie 4
Badge +4

Ik krijg de laatste tijd nogal veel spam. Nu is verreweg de meeste spam te herkennen aan een onsamenhangend e-mailadres. Maar ik zie ook spam met een de domeinnaam die overeen met de domeinnaam van een bedrijf. (@experet.nl, @amazon.nl) of i.p.v. van het e-mailadres staat er de naam van een organisatie of bedrijf (ING noreply). Het zijn juist dit soort spam dat moeilijk te onderscheiden is van legale e-mail.

Is bij dit soort spam het e.mailadres niet op een eenvoudige manier te achterhalen zodat direct duidelijk is dat je met spam te maken hebt?

Bedoel je of niet makkelijk de echte afzender te achterhalen is?

In ieder geval: het afzenderadres bij e-mails kon tot een aantal jaren terug altijd heel makkelijk worden vervalst (gespooft). Ofwel, een kwaadwillende kon een mail sturen uit naam van iemand anders, zodat het e-mailadres 100% overeen kwam met een echte mail van deze persoon. Tegenwoordig zijn er technische om dat aan te pakken, maar niet alle bedrijven en organisaties hebben die geïmplementeerd of op de juiste wijze. Het kan dus nog steeds voorkomen dat je een email krijgt die van een betrouwbare/bekende partij lijkt te komen, terwijl dat niet zo is.

Als het niet lukt zie je soms gelijkende adressen (iets als rabo@bank-info-nl.com bijvoorbeeld) of afwijkende e-mailadressen waar een bekende naam naast staat, omdat niet iedereen het e-mailadres checkt.

Hoe dan ook is het controleren van de afzender goed om mee te beginnen bij het inschatten van de echtheid van een email, maar het geeft niet altijd uitsluitsel. Alleen als er iets niet in orde is met het e-mailadres kun je concluderen dat het een foute mail. Klopt het afzenderadres wel, dan kan de mail nog steeds niet in orde zijn.

In de meeste gevallen word je in malafide mails verleid om op een link te klikken. Aan deze link kun je in principe altijd zien of de mail echt is of nep. Door met je muiscursor over de link te zweven of op je mobiel de link lang ingedrukt te houden, zie je waar hij naartoe leidt.

Bij verkorte linkjes (zoals die van bit.ly-dienst) kun je het niet zien waar ze naartoe gaan. Die linkjes kun je eventueel in een website als https://checkjelinkje.nl/ plakken en checken. Weet in ieder geval dat banken nooit verkorte linkjes sturen.
Banken zouden in principe helemaal geen linkjes moeten sturen als het om iets gaat waarbij je moet inloggen en/of moet betalen. Dan zouden ze moeten zeggen – en de meeste doen dat ook - dat je zelf naar de bankomgeving op de website moet gaan (zonder op een link te klikken in de mal) of de app moet openen en daar je berichtenbox moet lezen.

Reputatie 7
Badge +4

Banken zouden in principe helemaal geen linkjes moeten sturen als het om iets gaat waarbij je moet inloggen en/of moet betalen. 

dat doen ze al lang niet meer, en nog veel meer tips: Phishing: alles wat u moet weten | Veilig bankieren

als we dat gewoon opvolgen is er niks aan de hand 

Reputatie 4
Badge +4

Banken zouden in principe helemaal geen linkjes moeten sturen als het om iets gaat waarbij je moet inloggen en/of moet betalen. 

dat doen ze al lang niet meer, en nog veel meer tips: Phishing: alles wat u moet weten | Veilig bankieren

als we dat gewoon opvolgen is er niks aan de hand 

Helaas wijst de praktijk soms anders uit. Ik heb meerdere rekeningen en bij sommige banken ontvang ik nog wel eens een mailtje met een link waarna je moet inloggen. Gelukkig wel steeds minder.

Voorbeeld: een mailtje van PayPal met een link achter de tekst “wijzig uw wachtwoord”.

Onafhankelijk van wat banken en bedrijven doen: bij zaken waar inlog- of betaalgegevens aan te pas komen is het verstandiger zelf naar de pagina (of app) te gaan, in plaats van op een linkje te klikken in een mail.

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees vaker de berichten over fraude of oplichting op internet en ik vind zelf ook dat de mensen op zijn minst goede voorlichting en waarschuwingen moeten krijgen wat er allemaal verkeerd kan gaan. Daarvoor alle lof. Deze berichten zijn dan dikwijls gericht aan iedereen dus ik vat dat op dat ik ook tot de doelgroep behoor. Ik ga dan denken dat die dingen je toch kunnen overkomen ook al ben je heel alert en heb je dertig jaar lang alle consumentengidsen gelezen. 

Nou was gisteravond in Kassa het onderwerp spoofing op tv dat de banken in overleg met de regering hebben besloten al die mensen te compenseren. Dat is iets geweldigs natuurlijk, allemaal blije mensen voor de camera. Maar de presentatrice hamerde ook op de randgevallen, niet bij grove nalatigheid, niet meer dan een keer, niet de mensen uit 2019 en zo meer. 

Maar het bleek dat er maar iets van 756 slachtoffers waren, veel mensen van het type die hulp nodig hebben om een bankapp te installeren en zo. Maar niet die mensen die al dertig jaar de consumentengids lezen. Wat ik daarom graag zou willen zien bij al die waarschuwingen tegen fraude op internet is ook een idee in de orde van grootte van het aantal gevallen in een jaar en welk soort groepen mensen het overkomt, senioren, tieners, gamers, chatters, fotoboys enz. Er wordt ook niet gewaarschuwd dat auto rijden gevaarlijk is omdat er 756 mensen omkomen in het verkeer.

Tot nu toe heb ik al die waarschuwingen opgevat als zijnde  ook aan mij gericht. Ik zie mezelf als een doorsnee medelander (met als extra veel lekker Surinaams eten gegeten en extra weinig frites met mayo) die genoten heeft van het uitstekende onderwijs dat je kan krijgen in Nederland en dat daarna toepast op zichzelf in de maatschappij. Moeten we ons bij al die berichten ook zorgen maken dat het ons kan overkomen terwijl we de doelgroep niet zijn? Ik keek echt op gisteravond van Kassa, jeetje als het er maar zo weinig zijn met een aantal van die slachtoffers in beeld, dat viel toch reuze mee, een heel stuk angst viel van me af, heel erge gevallen allemaal maar eerder in de categorie van het risico dat je loopt als je de straat oversteekt. 

Reputatie 7
Badge +6

Criminelen blijven voortdurend zoeken naar nieuwe en nog slimmere vormen van oplichting , @Jan . In de toekomst kunnen dan  mogelijk grotere groepen slachtoffer worden . Klanten schadeloos stellen is fijn  , maar lost het probleem niet op . Extra erg voor degenen die NIET schadeloos gesteld worden .

Reageer