Opgelicht op Marktplaats?

• 3 August 2017
  • 14 reacties
  • 3460 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Meestal gaat een aankoop via Marktplaats goed, soms niet. Het nieuws staat bol van berichten over internetoplichters die er hun slag slaan.

Hoe kun je oplichting via Marktplaats voorkomen? Bekijk 10 tips in de gratis minigids Veilig Online! Een opgelichte consument vertelt ook hoe zij het heeft aangepakt om haar geld terug te krijgen.

Heb jij wel eens te maken gehad met oplichters op Marktplaats? Deel je ervaring met andere consumenten!

14 reacties

Reputatie 7
Een vriendin zag een leuk tafeltje, antiek. Het kostte een aardig bedrag. De verkoper zou het wel opsturen zodra hij het geld had ontvangen. Dat vond ze geen goed idee, ze zou het wel komen halen. Toen woonde hij plotseling op één van de Waddeneilanden terwijl er iets heel anders bij de advertentie stond. Dat was geen bezwaar voor haar, haar broer woonde daar ook (zogenaamd), hij zou het wel even komen halen. Nooit meer iets gehoord.
Het voorkomen van oplichting heeft volgens mij geen prioriteit bij Marktplaats. Al tientallen keren heb ik advertenties gemeld waarin imitatie-horloges van Rolex en andere merken aangeboden werden. Niet alleen de overduidelijke voor minder dan 500 euro maar ook die met een realistische prijs. Telkens betrof het een imitatie. Maar nooit enige reactie en het gaat maar door. Dit soort producten dus niet via MP kopen tenzij bij een bekende verkoper of men zelf de nodige kennis heeft. En misschien het beste: altijd persoonlijke overdracht op openbaar terrein waar een gedegen controle mogelijk is.
Reputatie 1
Badge +1
Verkopers googlen schiet niet op. Je kunt je naam gemakkelijk veranderen. IP-adres registreren zou al beter zijn. Als de verkoper/koper in gebreken blijft kan het betreffende IP-adres een waarschuwing krijgen. Bij meerdere overtredingen niet weer welkom bij Marktplaats.
Daarnaast zou je net als bij Ebay of Catawiki kunnen werken met beoordelingen. Zowel verkoper als koper beoordelen elkaar. Iemand die te veel negatieve beoordelingen krijgt is een reden om extra voorzichtig te zijn. Reden negatieve/positieve beoordeling moet inzichtelijk zijn voor potentiële (ver)kopers.

Zelf 2 keer slachtoffer geworden van oplichting waarbij Marktplaats mij NIET kon helpen!
Ik kocht bij Tim (s'Gravenhage) achternaam Borgman Rekeningnummer: een eau de toilette van Chanel Platium egoiste 100 ml voor 50 euro op marktplaats.. Hij beloofde me dat het een originele eau de toilette was van de groothandel van Douglas omdat hij daar zo genaamd werkte! Bij aankomst van pakketje bleek de eau de toilette imitatie te zijn met een andere kleur dop en de geur kwam totaal niet overeen met de echte! Tevens klopten de afmetingen niet en echtheidscode's niet aanwezig!

Ik heb contact met hem opgenomen en hij ontkend dat het een imitatie parfum is, tevens ben ik mijn 50 euro kwijt aan een neoparfum van 5 euro.

Deze verkoper heeft meer dan 50 parfums op marktplaats staan. Ga er niet mee in zee want je krijgt fake producten!!

[Ggevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacy]
Reputatie 4
Badge +7
Omdat ik hier reacties lees waarbij het niet goed is gegaan met kopen op Marktplaats, ben ik benieuwd naar ervaringen met de nieuwe betaalde service van Marktplaats die kopers moet beschermen: Gelijk Oversteken. Ga naar mijn nieuwe topic hierover!
Vorig jaar was ik op zoek naar een iPod Classic 160gb. Vond er een paar op Marktplaats, maar deze was het goedkoopst, 100 euro. Ik had een bod gedaan en gehoord dat ik 'm mocht kopen. De woonplaats was ruim 30 km verderop, Nieuwegein geloof ik, maar vrijdag zou ik erlangs komen en wilde komen kijken. Nee vrijdag kon hij niet. Toen zag ik dat iemand een bod van 150 euro had gedaan. Om niet buiten de boot te vallen, vroeg ik hem of hij het kon opsturen. Ja natuurlijk. Ik was blij dat hij integer genoeg was (dacht ik) om niet met de andere bieder in zee te gaan. Hij belde ook nog om het rekeningnummer door te geven en ik kon vragen stellen over de conditie van de iPod. Of ik 100 euro dan wilde overmaken. Ja, plus 5,50 verzending toch, vroeg ik? O ja natuurlijk. Hij zou mij de track and trace code sturen. En dat deed hij. Na een week was de iPod er nog niet. Ik klikte op de PostNL link en er stond verzonden. Zo lang kan dat toch niet duren. Ik belde de verkoper, maar kreeg hem niet aan de lijn, voicemail ingesproken. Later belde hij terug en sprak mijn voicemail in dat hij de iPod vorige week vrijdag had verstuurd. Maar de iPod kwam nooit. En toen snapte ik dat alles erbij hoorde: hij kon niet op vrijdag, en de andere bieder om te zorgen dat ik zonder te kijken toehapte. Waarom hij per se wilde bellen, snap ik niet. Wellicht om zijn rekeningnummer niet op e-mail te hebben. Ik weet zijn naam niet meer, heb al het mailverkeer verwijderd. Wilde er geen energie meer aan geven. Als je op die manier aan je geld moet komen, dan heb je een groot probleem. Ik wil daar geen deel van uitmaken.

Joyce
Reputatie 7
Badge +6
Over spullen die te groot zijn voor verzenden en dus opgehaald moeten worden. Op Marktplaats als mensen een bod doen vraag ik eerst wanneer ze kunnen komen ophalen in plaats van dat ik direct mijn hele hebben en houden geef zoals adres en telefoonnummer. Dikwijls kunnen ze pas een paar dagen later. Ik reserveer dan niet want ik wil geen kopers mislopen die eerder kunnen komen. Dus zeg ik slechts of ze dan eerst willen bellen of het er nog is en geef ze het adres nog niet. Feit is gewoon dat de meerderheid van de mensen die over een paar dagen pas kunnen, uiteindelijk toch niet komen. Een serieuze koper herken je aan de snelheid en graagte van reageren, ze willen blijven engageren. Al die anderen die maar dralen met antwoorden, beloven dat ze woensdag komen maar op woensdag zijn ze het al vergeten, weinig nut om daar energie in te steken. Ik had laatst een mogelijke oplichter, ik wou zijn adres voordat ik mijn bankrekeningnummer gaf. Als ik op het adres Google blijkt het een een maand eerder verhuurde bedrijfsunit te zijn in een nieuwbouwproject. Als ik dan zeg dat ik dat niet bedoel maar zijn woonadres wil hebben antwoord hij niet meer. Aan de kleine subtiele dingen kun je mogelijke oplichting herkennen. Vooral mensen die dralen.;
Reputatie 7
Badge +7
Valse bankapps, doen alsof je afgelegen woont, nagemaakte betaal-websites, oplichters op Marktplaats bedenken steeds nieuwe manieren om je op sluwe wijze geld afhandig te maken. Gelukkig zijn er ook een hoop manieren om de oplichter op tijd te herkennen.

In de nieuwste Digitaalgids delen we zulke tips, en nemen we tevens Marktplaats onder de loep.
@Niels Kamper deelt in zijn nieuwe topic dit artikel gratis, met als bonus ook nog een video over Marktplaats oplichters. Je vindt het topic, gratis gidsartikel en de video hier!

Deze week voor het eerst opgelicht via Marktplaats.
Heb parfum gekocht (misschien niet heel slim), maar verkoper bood aan om dit via de dienst gelijk over steken te doen. Dit gaf mij vertrouwen, immers als het produkt niet goed is krijgt de verkoper niet betaald. Het luchtje kwam binnen en de inhoud was overduidelijk nep. Ik heb meteen gelijk oversteken een berichtje gedaan dat ik niet geleverd had gekregen waarvoor ik had betaald. Ook contact opgenomen met de verkoper die doodleuk zei binnen 7 dagen heb ik mijn geld toch want het pakket is aangekomen. En inderdaad kreeg ik een berichtje van gelijk oversteken dat zei niets doen met de eventuele inhoud en dat het pakket netjes was bezorgt. Gevolg geld werd overgemaakt naar de verkoper.

Na vele jaren "mazzel", deze week toch een gevalletje oplichting. Geen dramatische bedragen, maar toch. Bijna alle voorzorgsmaatregelen genomen (behalve gelijk oversteken....volgende keer dus wel).

Geld overgeboekt, verkoper reageert niet meer.
Aangifte gedaan, maar politie is niet zo snel in verwerken (ok, ik snap dat ik niet bovenaan sta)
Marktplaats ingelicht, maar die wachten op de aangifte van de politie.
Ik heb Marktplaats gevraagd of ik een "ervaring" aan de verkoper kan toevoegen (ik heb genoeg marktplaats-chat bewijs meegestuurd dat ik een overeenkomst heb, en dat ik betaald heb), maar Marktplaats weigert dat; onder het mom dat automatisch wordt aangeboden, en de helpdesk kan dat niet aanzetten...
Resultaat is dat de verkoper nog ~10 advertenties heeft staan, mogelijk worden anderen opgelicht.

Hebben jullie nog tips? Ik ga de bank van de verkoper nog benaderen, maar verwacht daar niet te veel van.

Groet
Hans
Badge +8
Hi @Hans66, wat ontzettend vervelend! Ik heb je topic naar dit bestaande verzameltopic verplaatst. Wie weet staan hier nog goede tips en ervaringen tussen die je verder kunnen helpen. Sterkte!

Hallo, ik heb ook paar keer zo'n snuiters gehad die me probeerden op te lichten. Nu vraag ik altijd om telefonisch contact te hebben en/of ze op Social Media zitten zodat ik hun identiteit kan checken.

Via Whatsapp wordt ook vaak wat gevraagd of aangeboden, 1x bijna gelukt. Wat ik nu werkelijk raar vind om dat dit makkelijk is te voorkomen: ze hebben een 06 nummer. Koppel toch gewoon elk mobiel nr aan je identiteit. Dan wordt het voor die gasten al een stuk lastiger gemaakt en veel mensen minder lastiggevallen.

gr Theo 

Deze week voor het eerst opgelicht via Marktplaats.
Heb parfum gekocht (misschien niet heel slim), maar verkoper bood aan om dit via de dienst gelijk over steken te doen. Dit gaf mij vertrouwen, immers als het produkt niet goed is krijgt de verkoper niet betaald. Het luchtje kwam binnen en de inhoud was overduidelijk nep. Ik heb meteen gelijk oversteken een berichtje gedaan dat ik niet geleverd had gekregen waarvoor ik had betaald. Ook contact opgenomen met de verkoper die doodleuk zei binnen 7 dagen heb ik mijn geld toch want het pakket is aangekomen. En inderdaad kreeg ik een berichtje van gelijk oversteken dat zei niets doen met de eventuele inhoud en dat het pakket netjes was bezorgt. Gevolg geld werd overgemaakt naar de verkoper.

Daarom ALTIJD checken: bellen met de persoon en zijn/haar identiteit checken op social media. Als ze dat eerste al niet doen ben ik klaar, simpel!

Na vele jaren "mazzel", deze week toch een gevalletje oplichting. Geen dramatische bedragen, maar toch. Bijna alle voorzorgsmaatregelen genomen (behalve gelijk oversteken....volgende keer dus wel).

Geld overgeboekt, verkoper reageert niet meer.
Aangifte gedaan, maar politie is niet zo snel in verwerken (ok, ik snap dat ik niet bovenaan sta)
Marktplaats ingelicht, maar die wachten op de aangifte van de politie.
Ik heb Marktplaats gevraagd of ik een "ervaring" aan de verkoper kan toevoegen (ik heb genoeg marktplaats-chat bewijs meegestuurd dat ik een overeenkomst heb, en dat ik betaald heb), maar Marktplaats weigert dat; onder het mom dat automatisch wordt aangeboden, en de helpdesk kan dat niet aanzetten...
Resultaat is dat de verkoper nog ~10 advertenties heeft staan, mogelijk worden anderen opgelicht.

Hebben jullie nog tips? Ik ga de bank van de verkoper nog benaderen, maar verwacht daar niet te veel van.

Groet
Hans

Ik vind echt dat marktplaats hier DE belangrijke rol is speelt: ze verdienen er genoeg aan en moet gewoon hen WETTELIJK VERPLICHT worden.

Reageer