Klarna is een achterafbetaalservice die je in duizenden webwinkels kunt gebruiken. In de uitzending van Kassa van 21 februari vertelden wij dat Klarnaklanten niet goed zijn beschermd tegen bestelfraude. Je leest er ook over in ons nieuwsbericht.
Fraudeurs kunnen namelijk op rekening van Klarnaklanten bestellingen doen en de pakketjes naar een afwijkend adres sturen, bijvoorbeeld dat van henzelf. Bij het betalen met Klarna hoef je geen wachtwoord in te geven. Alleen enkele persoonsgegevens van de Klarnaklant invullen is genoeg.
Steekproef
Bij een steekproef hebben 4 werknemers van de Consumentenbond elkaars persoonsgegevens ingevuld bij het afrekenen met Klarna, om te kijken of ze op kosten van de ander bestellingen konden doen. Met de gegevens van 2 collega’s lukte het om bestellingen te plaatsen en een afwijkend afleveradres op te geven. En dat wel 10 keer achter elkaar. Het hoogste bedrag dat we zo uitgaven was €939 voor een iPhone 12! Dat is een duidelijk signaal dat de beveiliging niet goed genoeg is.
Inmiddels heeft Klarna, na de uitzending, ‘extra authenticatie’ (verificatie van de gebruiker) beloofd. We zullen dat controleren de komende weken. Het is zaak dat Klarna zijn beveiliging snel op orde brengt.
Weliswaar belooft Klarna fraudeslachtoffers die zich melden schadeloos te stellen, niemand zit te wachten op al het gedoe en de spanning die samenhangt met een fraude uit jouw naam.
Oproep
Ondertussen is de vraag aan jou: heb jij wel eens van Klarna een rekening gekregen voor een bestelling die jij helemaal niet hebt gedaan? Laat het hieronder weten in een reactie.