Consumentenbond.nl
Oproep

Oproep aan Klarnaklanten: is jouw account ooit misbruikt?

  • 21 februari 2021
  • 11 reacties
  • 458 Bekeken
Oproep aan Klarnaklanten: is jouw account ooit misbruikt?
Reputatie 4
Badge +7

Klarna is een achterafbetaalservice die je in duizenden webwinkels kunt gebruiken. In de uitzending van Kassa van 21 februari vertelden wij dat Klarnaklanten niet goed zijn beschermd tegen bestelfraude. Je leest er ook over in ons nieuwsbericht.

Fraudeurs kunnen namelijk op rekening van Klarnaklanten bestellingen doen en de pakketjes naar een afwijkend adres sturen, bijvoorbeeld dat van henzelf. Bij het betalen met Klarna hoef je geen wachtwoord in te geven. Alleen enkele persoonsgegevens van de Klarnaklant invullen is genoeg.

Steekproef

Bij een steekproef hebben 4 werknemers van de Consumentenbond elkaars persoonsgegevens ingevuld bij het afrekenen met Klarna, om te kijken of ze op kosten van de ander bestellingen konden doen. Met de gegevens van 2 collega’s lukte het om bestellingen te plaatsen en een afwijkend afleveradres op te geven. En dat wel 10 keer achter elkaar. Het hoogste bedrag dat we zo uitgaven was €939 voor een iPhone 12! Dat is een duidelijk signaal dat de beveiliging niet goed genoeg is. 

Inmiddels heeft Klarna, na de uitzending, ‘extra authenticatie’ (verificatie van de gebruiker) beloofd. We zullen dat controleren de komende weken. Het is zaak dat Klarna zijn beveiliging snel op orde brengt. 

Weliswaar belooft Klarna fraudeslachtoffers die zich melden schadeloos te stellen, niemand zit te wachten op al het gedoe en de spanning die samenhangt met een fraude uit jouw naam. 

Oproep

Ondertussen is de vraag aan jou: heb jij wel eens van Klarna een rekening gekregen voor een bestelling die jij helemaal niet hebt gedaan? Laat het hieronder weten in een reactie. 


11 reacties

Goedenavond, van de Alektum group een aanmaning gekregen voor een product van Wish die ik nooit heb ontvangen. Word ik persoonlijk niet heel blij van. Blijf hier graag verschoond van. Mvgr, B. Van Dalsen 

Reputatie 4
Badge +7

Goedenavond, van de Alektum group een aanmaning gekregen voor een product van Wish die ik nooit heb ontvangen. Word ik persoonlijk niet heel blij van. Blijf hier graag verschoond van. Mvgr, B. Van Dalsen 

Dag Bart,

Vervelend, maar had je de bestelling wel zelf gedaan?

Ik heb geen account bij Klarna. Toch kreeg ik een betalingsaanmaning van een aankoop op internet die ik niet gedaan had. Ik heb melding gemaakt bij identiteitsfraude en heb aangifte gedaan. Het kostte veel moeite om Klarna van hun ongelijk te overtuigen. Bovendien is Klarna moeilijk te bereiken omdat het hoofdkantoor in het buitenland zit. Ook wilden ze een kopie van de aangifte, wat niet gebruikelijk is. Het enige dat ze mogen weten is het nummer van de aangifte. 
Uiteindelijk is Klarna overstag gegaan. 

Badge

zowel bij Klarna als bij Afterpay dit meegemaakt.

Bij beide geen account, toch heeft een of andere schurk spullen besteld en niet betaald. De aanmaning gaat dan naar het slachtoffer. In mijn geval gingen Afterpay en een paar weken later Klarna hier soepel mee om, meteen verviel de rekening. Wel was aangifte bij politie een vereiste.

Eerste ervaring met Klarna is een aanmaning in de bus voor spullen die ik niet besteld heb. Bij navraag, bleek dat er een lening op mijn naam is gezet door Klarna op basis van verschillende gegevens waarbij alleen mijn naam en postadres klopten. Ongeloofelijk dat een bank anno nu, dat voor elkaar krijgt en er mee weg komt.

Vervolgens wordt je als slachtoffer het bos ingestuurd omdat je zogenaamd aangifte moet doen en moet bewijzen dat je geen klant van ze bent. Lekker makkelijk om het werk dat ze zelf moeten doen door anderen op laten knappen.

Eerste ervaring met Klarna is een aanmaning in de bus voor spullen die ik niet besteld heb. Bij navraag, bleek dat er een lening op mijn naam is gezet door Klarna op basis van verschillende gegevens waarbij alleen mijn naam en postadres klopten. Ongeloofelijk dat een bank anno nu, dat voor elkaar krijgt en er mee weg komt.

Vervolgens wordt je als slachtoffer het bos ingestuurd omdat je zogenaamd aangifte moet doen en moet bewijzen dat je geen klant van ze bent. Lekker makkelijk om het werk dat ze zelf moeten doen door anderen op laten knappen.

Ik kan me de irritatie goed voorstellen maar ze kunnen van alles eisen en op namen zetten. Dat wil nog niet zeggen dat je ook gaat betalen. Dat ze je adres kennen, je Sofinummer en zelfs de naam van je moeder is naar mijn overtuiging onvoldoende bewijs van je identiteit als lener.

zowel bij Klarna als bij Afterpay dit meegemaakt.

Bij beide geen account, toch heeft een of andere schurk spullen besteld en niet betaald. De aanmaning gaat dan naar het slachtoffer. In mijn geval gingen Afterpay en een paar weken later Klarna hier soepel mee om, meteen verviel de rekening. Wel was aangifte bij politie een vereiste.

Ik heb een keer iets besteld met AfterPay en de app geïnstalleerd. Je krijgt dan keurig bericht in de app dat je nog niet kunt betalen omdat de bestelling nog niet geleverd is. So far, so good. Maar na enige tijd kreeg ik die melding, zonder dat ik iets besteld had. Als de wiedeweerga gebeld met AfterPay en gewaarschuwd dat er sprake was van fraude. Zij hebben bij de desbetreffende webshop de bestelling tegen kunnen houden. Dus…..installeer de app van AfterPay. Voorkomt een boel ellende.

Naar aanleiding van het artikel over identiteitsfraude wil ik hierbij mijn ervaring met Klarna delen. In november 2020 ontving ik een aanmaning van Klarna in verband met een openstaande factuur. Het zou gaan over een bestelling bij Superwinkel van Gucci eau de toilette voor een bedrag van 77 Euro. Omdat ik niets heb besteld of ontvangen en nooit van Klarna of Superwinkel had gehoord, beschouwde ik deze aanmaning als phishing en legde de brief terzijde. Enige tijd later ontving ik een incassovordering van 103,51 Euro. Ik heb toen contact genomen met Klarna, waaruit bleek dat er een bestelling is gedaan, waarbij mijn naam en adres als factuuradres is gebruikt. Bij de bestelling was een e-mailadres gebruikt, namelijk ronaldwaagenaar@ncyoungliving.com dat zeker niet mijn e-mail adres is. Dit e-mail adres blijkt -zo las ik op internet- een anoniem e-mail adres te zijn, dat gebruikt wordt voor fraude en oplichting. Klarna heeft het verzenden van aanmaningen en incassovorderingen gestopt onder voorwaarde dat ik aangifte bij de politie deed en een kopie van het proces verbaal zou zenden, waarna de beveiligingsafdeling van Klarna een een ander zou onderzoeken.

Badge

zowel bij Klarna als bij Afterpay dit meegemaakt.

Bij beide geen account, toch heeft een of andere schurk spullen besteld en niet betaald. De aanmaning gaat dan naar het slachtoffer. In mijn geval gingen Afterpay en een paar weken later Klarna hier soepel mee om, meteen verviel de rekening. Wel was aangifte bij politie een vereiste.

Ik heb een keer iets besteld met AfterPay en de app geïnstalleerd. Je krijgt dan keurig bericht in de app dat je nog niet kunt betalen omdat de bestelling nog niet geleverd is. So far, so good. Maar na enige tijd kreeg ik die melding, zonder dat ik iets besteld had. Als de wiedeweerga gebeld met AfterPay en gewaarschuwd dat er sprake was van fraude. Zij hebben bij de desbetreffende webshop de bestelling tegen kunnen houden. Dus…..installeer de app van AfterPay. Voorkomt een boel ellende.

Het lijkt mij de omgekeerde wereld als een niet-gebruiker van de services van Klarna en Afterpay hun app moet installeren om problemen te voorkomen. Deze bedrijven bieden een service aan die overduidelijk niet voldoet aan basale beveiligings- en privacynormen. Dat is het echte probleem. Het is goed dat de consumentenbond hier werk van maakt. Het helpt ook als gedupeerden een klacht neerleggen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Er wordt misbruik gemaakt van jullie persoonsgegevens en deze twee bedrijven werken duidelijk niet conform de AVG. De beveiligingsmaatregelen die elk moet nemen als ze werken met persoonsgegevens zijn niet op orde.

Badge

Eind Januari krijg ik via de PostNL app een bericht dat er een pakket van About You voor mij verstuurd word. Kort daarna via de app een melding dat de zending naar een Karwei verstuurd wordt. Dit naar een lokatie die meer dan 100km van mij vandaan is. Op zich toen niet veel aandacht aan gegeven aangezien het wel vaker in de PostNL misgaat.

Begin februari liggen er 4 facturen van Klarna in de brievenbus. In totaal voor € 520 aan kleding. Direct melding gemaakt bij About You. Daar werd al aangegeven dat het account waarmee de bestelling was gedaan als onbetrouwbaar was aangemerkt. Overigens ben ik nooit klant bij About You geweest. Direct is er een controle gedaan en een aantal gegevens (geboortedatum en e-mailadres) kwamen niet overeen. About You gaf aan dit account direct te blokkeren. Maar aangezien ze de rekening aan Klarna hadden overgedragen zouden zij geen schade leiden. Advies was om melding te maken bij Klarna en de politie. 

 

Aangezien de pakketjes nog niet waren opgehaald bij de Karwei heb ik via de PostNL app de spullen laten terugsturen. Dit is uiteindelijk ook gelukt.

 

Direct heb ik ook melding gemaakt bij Klarna. Daar gesproken met de fraude afdeling. Ik had inmiddels ook een mail van About You met de melding. Deze heb ik ook met Klarna gedeeld. Ik ben er toen achter gekomen dat het emailadres wat gebruikt is een verbastering van mijn naam is en heeft bij gmail een account gemaakt. Volgens de fraude afdeling doen zij een Credit Check (Know You Customer) via Experian (experian.nl). Ze wisten alleen niet op basis van welke gegevens de check wordt gedaan. Omdat het emailadres al was geblokkeerd is de factuur direct naar mij thuis gestuurd. Anders was het pas duidelijk geworden bij de eerste aanmaning. Het lijkt er op dat het nogal klungelig is aangepakt door de misbruiker. Klarna heeft nu wel mijn naam/adres geblokkeerd. Dus ik kan geen gebruik meer van hun diensten maken totdat ik verzoek om deblokkering. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van Klarna en had dus ook geen account daar. 

Daarna ook melding gemaakt bij de politie. Deze gaf aan dat omdat niemand nu financieel gedupeerd is er geen aangifte van te maken. Ze krijgen dagelijks veel te veel meldingen om dit te kunnen oppakken. Melding gaat wel mee voor de statistieken.

 

Nu lijkt het verder geen vervolg meer te krijgen. Ik moet wel zeggen dat zowel About You als Klarna goed mee werkte. Wat misschien hielp is dat ik vanuit mijn beroep ervaring heb met Cyber Security en dus goed met de fraude medewerker kon praten (en zo ook privacy gevoelige data heb weten los te krijgen….). Wel twijfel ik zeer aan Klarna over de manier waarop zijn hun KYC proces hebben ingeregeld (of juist niet) waardoor het zo makkelijk is om misbruik te maken. Aangezien Klarna AB (Zweden) een bank is en dus mogelijk een bank licentie in Nederland heeft ben ik benieuwd hoe de DNB als toezichthouder hier over denkt?

Maar het geeft wederom het negatieve gevoel dat we de grip op de online wereld en de daarmee gemoeide fraude aan het verliezen zijn. Met veel gedupeerde, zowel particulieren/consumenten als ondernemers.

Ja ook een ervaring mee gehad, kreeg een aanmaning van Klarna, stond nog een rekening open van bijna 700 Euro. Ik wist van niks. Iemand had blijkbaar ergens gegevens van mij vandaan gehaald, en een email adres aangemaakt onder mijn naam. Je schrikt er wel van, dit moet niet kunnen. Aangifte gedaan bij de politie, op verzoek van Klarna. Kost een hoop tijd en energie en vooral ergernis en het zet je weer op scherp

Reageer