Oproep

Oproep aan Klarnaklanten: is jouw account ooit misbruikt?

• 21 February 2021
  • 22 reacties
  • 1348 Bekeken
Oproep aan Klarnaklanten: is jouw account ooit misbruikt?
Reputatie 4
Badge +7

Klarna is een achterafbetaalservice die je in duizenden webwinkels kunt gebruiken. In de uitzending van Kassa van 21 februari vertelden wij dat Klarnaklanten niet goed zijn beschermd tegen bestelfraude. Je leest er ook over in ons nieuwsbericht.

Fraudeurs kunnen namelijk op rekening van Klarnaklanten bestellingen doen en de pakketjes naar een afwijkend adres sturen, bijvoorbeeld dat van henzelf. Bij het betalen met Klarna hoef je geen wachtwoord in te geven. Alleen enkele persoonsgegevens van de Klarnaklant invullen is genoeg.

Steekproef

Bij een steekproef hebben 4 werknemers van de Consumentenbond elkaars persoonsgegevens ingevuld bij het afrekenen met Klarna, om te kijken of ze op kosten van de ander bestellingen konden doen. Met de gegevens van 2 collega’s lukte het om bestellingen te plaatsen en een afwijkend afleveradres op te geven. En dat wel 10 keer achter elkaar. Het hoogste bedrag dat we zo uitgaven was €939 voor een iPhone 12! Dat is een duidelijk signaal dat de beveiliging niet goed genoeg is. 

Inmiddels heeft Klarna, na de uitzending, ‘extra authenticatie’ (verificatie van de gebruiker) beloofd. We zullen dat controleren de komende weken. Het is zaak dat Klarna zijn beveiliging snel op orde brengt. 

Weliswaar belooft Klarna fraudeslachtoffers die zich melden schadeloos te stellen, niemand zit te wachten op al het gedoe en de spanning die samenhangt met een fraude uit jouw naam. 

Oproep

Ondertussen is de vraag aan jou: heb jij wel eens van Klarna een rekening gekregen voor een bestelling die jij helemaal niet hebt gedaan? Laat het hieronder weten in een reactie. 

22 reacties

Goedenavond, van de Alektum group een aanmaning gekregen voor een product van Wish die ik nooit heb ontvangen. Word ik persoonlijk niet heel blij van. Blijf hier graag verschoond van. Mvgr, B. Van Dalsen 

Reputatie 4
Badge +7

Goedenavond, van de Alektum group een aanmaning gekregen voor een product van Wish die ik nooit heb ontvangen. Word ik persoonlijk niet heel blij van. Blijf hier graag verschoond van. Mvgr, B. Van Dalsen 

Dag Bart,

Vervelend, maar had je de bestelling wel zelf gedaan?

Ik heb geen account bij Klarna. Toch kreeg ik een betalingsaanmaning van een aankoop op internet die ik niet gedaan had. Ik heb melding gemaakt bij identiteitsfraude en heb aangifte gedaan. Het kostte veel moeite om Klarna van hun ongelijk te overtuigen. Bovendien is Klarna moeilijk te bereiken omdat het hoofdkantoor in het buitenland zit. Ook wilden ze een kopie van de aangifte, wat niet gebruikelijk is. Het enige dat ze mogen weten is het nummer van de aangifte. 
Uiteindelijk is Klarna overstag gegaan. 

Badge

zowel bij Klarna als bij Afterpay dit meegemaakt.

Bij beide geen account, toch heeft een of andere schurk spullen besteld en niet betaald. De aanmaning gaat dan naar het slachtoffer. In mijn geval gingen Afterpay en een paar weken later Klarna hier soepel mee om, meteen verviel de rekening. Wel was aangifte bij politie een vereiste.

Eerste ervaring met Klarna is een aanmaning in de bus voor spullen die ik niet besteld heb. Bij navraag, bleek dat er een lening op mijn naam is gezet door Klarna op basis van verschillende gegevens waarbij alleen mijn naam en postadres klopten. Ongeloofelijk dat een bank anno nu, dat voor elkaar krijgt en er mee weg komt.

Vervolgens wordt je als slachtoffer het bos ingestuurd omdat je zogenaamd aangifte moet doen en moet bewijzen dat je geen klant van ze bent. Lekker makkelijk om het werk dat ze zelf moeten doen door anderen op laten knappen.

Eerste ervaring met Klarna is een aanmaning in de bus voor spullen die ik niet besteld heb. Bij navraag, bleek dat er een lening op mijn naam is gezet door Klarna op basis van verschillende gegevens waarbij alleen mijn naam en postadres klopten. Ongeloofelijk dat een bank anno nu, dat voor elkaar krijgt en er mee weg komt.

Vervolgens wordt je als slachtoffer het bos ingestuurd omdat je zogenaamd aangifte moet doen en moet bewijzen dat je geen klant van ze bent. Lekker makkelijk om het werk dat ze zelf moeten doen door anderen op laten knappen.

Ik kan me de irritatie goed voorstellen maar ze kunnen van alles eisen en op namen zetten. Dat wil nog niet zeggen dat je ook gaat betalen. Dat ze je adres kennen, je Sofinummer en zelfs de naam van je moeder is naar mijn overtuiging onvoldoende bewijs van je identiteit als lener.

Bij beide geen account, toch heeft een of andere schurk spullen besteld en niet betaald. De aanmaning gaat dan naar het slachtoffer. In mijn geval gingen Afterpay en een paar weken later Klarna hier soepel mee om, meteen verviel de rekening. Wel was aangifte bij politie een vereiste.

Ik heb een keer iets besteld met AfterPay en de app geïnstalleerd. Je krijgt dan keurig bericht in de app dat je nog niet kunt betalen omdat de bestelling nog niet geleverd is. So far, so good. Maar na enige tijd kreeg ik die melding, zonder dat ik iets besteld had. Als de wiedeweerga gebeld met AfterPay en gewaarschuwd dat er sprake was van fraude. Zij hebben bij de desbetreffende webshop de bestelling tegen kunnen houden. Dus…..installeer de app van AfterPay. Voorkomt een boel ellende.

Naar aanleiding van het artikel over identiteitsfraude wil ik hierbij mijn ervaring met Klarna delen. In november 2020 ontving ik een aanmaning van Klarna in verband met een openstaande factuur. Het zou gaan over een bestelling bij Superwinkel van Gucci eau de toilette voor een bedrag van 77 Euro. Omdat ik niets heb besteld of ontvangen en nooit van Klarna of Superwinkel had gehoord, beschouwde ik deze aanmaning als phishing en legde de brief terzijde. Enige tijd later ontving ik een incassovordering van 103,51 Euro. Ik heb toen contact genomen met Klarna, waaruit bleek dat er een bestelling is gedaan, waarbij mijn naam en adres als factuuradres is gebruikt. Bij de bestelling was een e-mailadres gebruikt, namelijk ronaldwaagenaar@ncyoungliving.com dat zeker niet mijn e-mail adres is. Dit e-mail adres blijkt -zo las ik op internet- een anoniem e-mail adres te zijn, dat gebruikt wordt voor fraude en oplichting. Klarna heeft het verzenden van aanmaningen en incassovorderingen gestopt onder voorwaarde dat ik aangifte bij de politie deed en een kopie van het proces verbaal zou zenden, waarna de beveiligingsafdeling van Klarna een een ander zou onderzoeken.

Badge

Ik heb een keer iets besteld met AfterPay en de app geïnstalleerd. Je krijgt dan keurig bericht in de app dat je nog niet kunt betalen omdat de bestelling nog niet geleverd is. So far, so good. Maar na enige tijd kreeg ik die melding, zonder dat ik iets besteld had. Als de wiedeweerga gebeld met AfterPay en gewaarschuwd dat er sprake was van fraude. Zij hebben bij de desbetreffende webshop de bestelling tegen kunnen houden. Dus…..installeer de app van AfterPay. Voorkomt een boel ellende.

Het lijkt mij de omgekeerde wereld als een niet-gebruiker van de services van Klarna en Afterpay hun app moet installeren om problemen te voorkomen. Deze bedrijven bieden een service aan die overduidelijk niet voldoet aan basale beveiligings- en privacynormen. Dat is het echte probleem. Het is goed dat de consumentenbond hier werk van maakt. Het helpt ook als gedupeerden een klacht neerleggen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Er wordt misbruik gemaakt van jullie persoonsgegevens en deze twee bedrijven werken duidelijk niet conform de AVG. De beveiligingsmaatregelen die elk moet nemen als ze werken met persoonsgegevens zijn niet op orde.

Badge

Eind Januari krijg ik via de PostNL app een bericht dat er een pakket van About You voor mij verstuurd word. Kort daarna via de app een melding dat de zending naar een Karwei verstuurd wordt. Dit naar een lokatie die meer dan 100km van mij vandaan is. Op zich toen niet veel aandacht aan gegeven aangezien het wel vaker in de PostNL misgaat.

Begin februari liggen er 4 facturen van Klarna in de brievenbus. In totaal voor € 520 aan kleding. Direct melding gemaakt bij About You. Daar werd al aangegeven dat het account waarmee de bestelling was gedaan als onbetrouwbaar was aangemerkt. Overigens ben ik nooit klant bij About You geweest. Direct is er een controle gedaan en een aantal gegevens (geboortedatum en e-mailadres) kwamen niet overeen. About You gaf aan dit account direct te blokkeren. Maar aangezien ze de rekening aan Klarna hadden overgedragen zouden zij geen schade leiden. Advies was om melding te maken bij Klarna en de politie. 

Aangezien de pakketjes nog niet waren opgehaald bij de Karwei heb ik via de PostNL app de spullen laten terugsturen. Dit is uiteindelijk ook gelukt.

Direct heb ik ook melding gemaakt bij Klarna. Daar gesproken met de fraude afdeling. Ik had inmiddels ook een mail van About You met de melding. Deze heb ik ook met Klarna gedeeld. Ik ben er toen achter gekomen dat het emailadres wat gebruikt is een verbastering van mijn naam is en heeft bij gmail een account gemaakt. Volgens de fraude afdeling doen zij een Credit Check (Know You Customer) via Experian (experian.nl). Ze wisten alleen niet op basis van welke gegevens de check wordt gedaan. Omdat het emailadres al was geblokkeerd is de factuur direct naar mij thuis gestuurd. Anders was het pas duidelijk geworden bij de eerste aanmaning. Het lijkt er op dat het nogal klungelig is aangepakt door de misbruiker. Klarna heeft nu wel mijn naam/adres geblokkeerd. Dus ik kan geen gebruik meer van hun diensten maken totdat ik verzoek om deblokkering. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van Klarna en had dus ook geen account daar. 

Daarna ook melding gemaakt bij de politie. Deze gaf aan dat omdat niemand nu financieel gedupeerd is er geen aangifte van te maken. Ze krijgen dagelijks veel te veel meldingen om dit te kunnen oppakken. Melding gaat wel mee voor de statistieken.

Nu lijkt het verder geen vervolg meer te krijgen. Ik moet wel zeggen dat zowel About You als Klarna goed mee werkte. Wat misschien hielp is dat ik vanuit mijn beroep ervaring heb met Cyber Security en dus goed met de fraude medewerker kon praten (en zo ook privacy gevoelige data heb weten los te krijgen….). Wel twijfel ik zeer aan Klarna over de manier waarop zijn hun KYC proces hebben ingeregeld (of juist niet) waardoor het zo makkelijk is om misbruik te maken. Aangezien Klarna AB (Zweden) een bank is en dus mogelijk een bank licentie in Nederland heeft ben ik benieuwd hoe de DNB als toezichthouder hier over denkt?

Maar het geeft wederom het negatieve gevoel dat we de grip op de online wereld en de daarmee gemoeide fraude aan het verliezen zijn. Met veel gedupeerde, zowel particulieren/consumenten als ondernemers.

Ja ook een ervaring mee gehad, kreeg een aanmaning van Klarna, stond nog een rekening open van bijna 700 Euro. Ik wist van niks. Iemand had blijkbaar ergens gegevens van mij vandaan gehaald, en een email adres aangemaakt onder mijn naam. Je schrikt er wel van, dit moet niet kunnen. Aangifte gedaan bij de politie, op verzoek van Klarna. Kost een hoop tijd en energie en vooral ergernis en het zet je weer op scherp

Ik krijg ook een factuur van incassoburo van een bestelling op wish via klarna. Het was een bedrag van 5 euro. Uit principe heb ik deze niet betaald. Ik had aangetoond dat ik op mijn Wish account geen bestelling geplaatst. Ik heb van  incassoburo stukken ontvangen met dreigement dat ze escaleren naar de rechter. Slechte zaak klarna!!

Badge

Ik ben helemaal klaar met Klarna. Enige tijd geleden iets bij Wish gekocht ( nooit doen ) en ik wou deze atrtikelen terug sturen maar ze maken het zo moeilijk dat je het bijna niet kunt, of opgeeft. Ze voegen  geen retouradres toe, ik moest foto's van de producten en labels maken enz enz. Toen ik nog met deze lange handeling bezig was kreeg ik een aanmaning van Klarna. Het zou de tweede zijn geweest maar ik heb daarvoor nooit iets van hun ontvangen. Daarop heb ik gelijk naar Klarna gebeld hoe het zat. Ze hadden daar niets mee te maken ik zou het maar uitzoeken met Wish. Ik was het er niet mee eens omdat ik nog bezig was met Wish om het terug te sturen en ik niet wilde betalen om dat het een retour was. Maar de man die ik aan de telefoon had werd ronduit onbeschoft ik mocht niets vragen en helemaal niet uitpraten. Toen ben ik, boos geworden om zoveel onbeschoftheid en heb ik de telefoon uitgedaan. Ik heb toen maar € 91,09 betaald om er vanaf te zijn. En hoop nu maar dat alles terug gestuurd kan worden ik mijn geld terug krijg. Groot was mijn verbazing dat ik gelijk die dag er op wederom een aanmaning nu van de Alektum groep kreeg met een met daar bovenop buitengerechtelijke kosten van € 26.50 en ze dreigden mij als ik niet de  betaalde ze een incassoprocedure gingen starten. en als ik niet betaalde ze naar de rechter zouden gaan.

Tot op heden heb ik ook nog niets terug gehoord van Wish. Het is allemaal zo onduidelijk dat willen ze volgens mij alleen maar om geld te kunnen incasseren. Van service hebben beide nooit gehoord       en voor mij nooit geen contact meer met Klarna en Wish.  

Badge

Hoi! Ik betaal altijd met Klarna en mijn account is gelukkig nog nooit misbruikt. :pray_tone2:

Begin deze week ontving ik een brief van Afterpay met opschrift Vertrouwelijk. Ik heb nog nooit iets betaald via Afterpay. De achternaam, mijn adres en postcode klopte alleen mijn voorletter niet.

Het betrof een laatste herinnering voor de betaling aan Confirm.nl betreffende de aankoop van een schoudertas “Humero - smooth” voor de prijs van € 279,95 minus € 55,99 discount. Ik heb nog nooit van Confirm gehoord, geen schoudertas besteld, niets voor mij en zeker niet voor dat bedrag. Het bedrag werd nog verhoogd met € 15,00 voor de 1e aanmaning en € 25,00 voor de 2e aanmaning. Per e-mail zouden al diverse herinneringen zijn gestuurd die ik echter niet heb gezien in mijn mailbox of spambox. Ik kon ook bellen naar een telefoonnummer in Amsterdam, mailen of bellen naar Confirm. Er staat ook een bankrekeningnummer bij dat volgens de website van Afterpay zou zijn. Ik heb nog nergens op gereageerd.

Reputatie 4
Badge +7

Begin deze week ontving ik een brief van Afterpay met opschrift Vertrouwelijk. Ik heb nog nooit iets betaald via Afterpay. De achternaam, mijn adres en postcode klopte alleen mijn voorletter niet.

Het betrof een laatste herinnering voor de betaling aan Confirm.nl betreffende de aankoop van een schoudertas “Humero - smooth” voor de prijs van € 279,95 minus € 55,99 discount. Ik heb nog nooit van Confirm gehoord, geen schoudertas besteld, niets voor mij en zeker niet voor dat bedrag. Het bedrag werd nog verhoogd met € 15,00 voor de 1e aanmaning en € 25,00 voor de 2e aanmaning. Per e-mail zouden al diverse herinneringen zijn gestuurd die ik echter niet heb gezien in mijn mailbox of spambox. Ik kon ook bellen naar een telefoonnummer in Amsterdam, mailen of bellen naar Confirm. Er staat ook een bankrekeningnummer bij dat volgens de website van Afterpay zou zijn. Ik heb nog nergens op gereageerd.

Dag @Duikertje, Dat je geen mail hebt gehad, kan als de oplichter in kwestie een eigen mailadres gebruikte. Ik zou even met Afterpay contact leggen en vraag dan naar de veiligheidsafdeling, ivm fraude. Afterpay 's telefoonnummer is 020 - 7 230 270. Zou je ons willen laten hoe ze het oppakken? Eisen ze bijv een politie-aangifte?   

Badge

About You en Klarna 'flikkeren’ hun sores bij jou over de schutting !

Ik kreeg een pakket thuis geleverd van About You inhoudende een niet door mij bestelde jas ad 299 Euro. Bleek een geval van bestelfraude met betaling achteraf te zijn. Mijn voornaam, achternaam en adres waren gebruikt en er was een (niet door mij) aangemaakt e-mailadres. Direct gebeld, account laten blokkeren en jas weer ingepakt retour. Maar dan begint de lol.

About You:

...‘ Aangezien de vordering die voortvloeit uit uw bestelling is overgedragen aan onze betalingsdienstaanbieder, Klarna Bank AB (publ), Klarna BV Rokin 69, 1012 KL Amsterdam, (hierna "Klarna") en Klarna als eigenaar van de vordering dus als enige verantwoordelijk is voor alle vragen met betrekking tot de vordering, verzoeken wij u rechtstreeks contact op te nemen met Klarna.
U kunt dit telefonisch doen via 020-8082852, of via de website https://www.klarna.com/nl/contact-klantenservice/.
Dit is de enige manier waarop Klarna uw aanvraag kan behandelen. We sturen geen bericht naar Klarna.’…

Los van het feit dat IK GEEN BESTELLING HAD GEPLAATST, meteen ook maar gebeld naar Klarna. Eerst naar klantenservice en vervolgens naar de fraudeafdeling. Dan meldt je bij de fraudeafdeling een geval van bestelfraude en is de eerste vraag die gesteld wordt: “mag ik uw e-mailadres en telefoonnummer?” Ik maakte een opmerking dat ik niet weet hoe Klarna met die info omgaat (via hun dienst ben ik ten slotte al in een fraude zaak beland), maar ik kon alleen van de vordering afkomen als ik de info toch verstrekte. Dus toch maar gedaan, want er zouden best nog meer fraudezaken op mijn naam bij Klarna kunnen lopen.

Van About You heb ik in ieder geval nog een mail gekregen met daarin hun wijze van afhandeling. Van Klarna heb ik niets meer gehoord. Ik heb nog wel aangifte van bestelfraude gedaan.

Moraal van deze casus: About You en Klarna hebben hun focus alleen op snelle omzet en dat maakt hen blind voor fraude in hun bestelroutine met gevolgen bij derden en hun proces van herstellen van fraude deugt niet. Mijn advies: hun administratie en bestelproces deugen niet, niks meer bij kopen dus!

Badge

Ik heb gisteren (16 april 2021) via de PostNL app een melding ontvangen dat er post onderweg was naar mij. Je kunt via deze app ook een foto van de betreffende poststuk zien inclusief adreslabel. Het gekke is dat de naam van de geadresseerde niet ikzelf ben, die naam zegt mij überhaupt niets laat staan dat ik een persoon ken die aan de criteria voldoet. Deze (fictieve) persoon heeft een aankoop gedaan ten laste van mijn woonadres, product betreft Apple Watch gekocht bij YoureMacStore, bedrag € 250,- en betaling loopt via Klarna. De brief van Klarna betreft een aanmaning aankoop is verricht begin maart 2021. Poststuk is opgehaald via een PostNL afhaalpunt, hoe was het anders te verwachten. Ik heb zelf nooit wat gekocht bij deze store.

Uiteraard heb ik Klarna gebeld (klantenservice) daar kreeg ik te horen dat ik over 2 dagen wordt gebeld door de fraudeafdeling, ik wacht af, anders bel ik er naar toe nummer is 020-808 20 65.

Gisteren ben ik naar het politiebureau gegaan, ik mag woensdag 21 april aangifte komen doen, als voorwerk moest ik alvast een fotoscan maken van de klarna aanmaningsbrief, een schermafdruk van de PostNL app en een fotoscan klarna enveloppe naar de politie mailen, dit heb ik gedaan. Het is van de zotte dat als ik wil, een aankoop kan doen op een zelf verzonnen naam en maar een willekeurig adres kan ingeven en als bezorgadres wat anders ingeef? Er is kennelijk totaal geen controle, verificatie proces of wat dan ook actief. Kennelijk calculeert men dit in en neemt men de geleden schade voor lief. Klarna jullie beleidsmakers maken er een potje van, zorg voor een beter beveiliging en controleer, verifieer, bouw triggers in die dit soort gevallen er uit filteren en waarop jullie actie moeten ondernemen. 

Badge

Zoals reeds eerder door mij gesteld, in de drang naar omzet ‘flikkert’ vooral Klarna alles over de schutting van mensen die ad random in fraude worden betrokken. Het kost je een dag werken om aan te bewijzen dat jij geen fraudeur bent, het pakket terug te sturen (in mijn geval), contact met Klarna én het doen van aangifte. 
Consumentenbond, u heeft mij al een keer in de steek gelaten door een energieleverancier aan te reiken die kort daarop failliet ging waardoor ik grote schade opliep.. U kunt iets goedmaken door actie op Klarna te organiseren. Anders stelt u mij voor een tweede keer teleur, nu als melder van fraude in uw community

Beste consumentenbond,

Ook ik ben slachtoffer van bestelfraude. Deze vorm van fraude is simpel te voorkomen. Het moet wettelijk geregeld worden .  Als je later wilt betalen dan mag je geen ander adres invoeren dan het factuuradres. Het bedrijf waar je koopt kan het nu namelijk niet schelen wat je invoert, want Klarna zorgt er toch wel voor dat ze hun geld krijgen. 

Ik kreeg ook een rekening op naam van Grace Lammers. Na heel veel heen en weer getelefoneer, heb ik een boze brief geschreven aan Klarna. Ik vind het ongehoord dat bedrijven door de wet beschermd worden om onschuldige burgers aan te klagen terwijl ze zelf een fraudegevoelig systeem in het leven hebben geroepen. 

Reputatie 7
Badge +6

Dan zouden we kunnen beginnen om niet meer te stemmen op degenen die verantwoordelijk zijn voor de vele misstanden , waardoor veel burgers de overheid als een vijand zijn gaan zien in plaats van een helper in de nood . Er moet echt iets veranderen in Den Haag en beloften van degenen die al zo veel gelogen of geheim gehouden hebben , zijn totaal niets waard . Maar in hoeverre Klarna door wetten beschermd wordt , is de vraag . Indien ja , dan moet daar met spoed iets veranderen . Hoe dan ook , nooit betalen voor iets wat je niet besteld hebt . Anders werk je zelf mee aan deze vorm van fraude .

Reputatie 5
Badge +5

Dan zouden we kunnen beginnen om niet meer te stemmen op degenen die verantwoordelijk zijn voor de vele misstanden , waardoor veel burgers de overheid als een vijand zijn gaan zien in plaats van een helper in de nood .

Dat zou dan neer komen om niet meer naar de stembus te gaan.

Reageer