Pas op voor afwiijkende letters in weblinkjes

• 23 August 2018
  • 10 reacties
  • 5418 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Wéér een bericht over online oplichting? Toch is dit echt een bijzonder geval. Oplichters maken namelijk gebruik van een slimme truc, genaamd ‘punycode’, waardoor ze een linkje naar een vage website laten lijken op een linkje naar een betrouwbare website, zoals klm.com. Dit ziet er zo uit:

De Ḳ in KLM is niet de K uit ons alfabet, maar een letter uit een ander schrift: het streepje onder de K wordt onderbroken voor een klein puntje. Andere voorbeelden zijn starɓucks.com (let op de gekke b) en googĺe.com (accent op de l). Als je niet heel scherp oplet en erop klikt, en je gegevens achterlaat op de nepsite, worden je gegevens doorverkocht aan andere bedrijven.

Gelukkig is dit trucje in de nieuwste versies browserversies niet meer toepasbaar. Wil je nagaan of je browser deze vorm van oplichting herkent, klik dan op deze (veilige) link (ook al is het een gek webadres). Verandert het adres in de adresbalk in Apple.com, dan is je browser verouderd, en moet je hem updaten.

Let op! Bij Firefox is dit gat nog niet gedicht, en loop je dus nog steeds gevaar. Wil meer lezen over deze manier van oplichting, of weten hoe je je kunt beschermen wanneer je gebruik maakt van Firefox, check dan deze pagina.

Ben jij deze manier van oplichting al tegengekomen? Wat was het webadres en wat deed je toen? En is jouw browser veilig, of moet je toch snel updaten?

10 reacties

Reputatie 7
Het is wel slim bedacht. Nog even en geen mens vertrouwt nog een link. Met linkjes ben ik heel voorzichtig, eerst even met de muis kijken zonder te klikken en dan nog even controleren op de site, kost wat tijd maar dat geeft niet. Ik heb wel een keer een paar nijdige mailtjes (inbox) gekregen toen een grapjas mijn naam (XY1 - fictief) misbruikte op een forum om zich daarna meteen af te melden zodat er geen berichten in haar inbox konden komen Ze had het cijfer 1 vervangen door een l, dat valt ook niet snel op maar taalgebruik is herkenbaar.
Ik gebruik Firefox en Chrome, firefox heb ik een dag of drie geleden bijgewerkt. Ik ga er in ieder geval nog veel beter op letten. Chrome moet ik even grondig bestuderen.
Reputatie 7
Badge +6
Ha ha, Vincent heeft een test ingebouwd om te kijken of het de goede opletters opvalt. Dus wie ziet 'm ook? Niet verklappen hoor!
Reputatie 6
Badge +5
This site is obviously not affiliated with Apple.
Ik was bang dat ik door het Apple virus was geinfecteerd en alleen Apple ging kopen 😮
Hij ging niet naar Apple.com maar naar apple.com. Goed of slecht teken?

@Jan
Volgens mij ben ik scheel want ik vindt niks 🤔
Ik denk dat ik nu 30 minuten gezocht.

Sindswanneer kan je een punt achter .com zetten? dus inplaats .com/ .com.
Reputatie 7
Badge +7
Ha ha, Vincent heeft een test ingebouwd om te kijken of het de goede opletters opvalt. Dus wie ziet 'm ook? Niet verklappen hoor!
Scherp, @Jan 😉
Reputatie 7
Badge +7
This site is obviously not affiliated with Apple.
Ik was bang dat ik door het Apple virus was geinfecteerd en alleen Apple ging kopen 😮

Hij ging niet naar Apple.com maar naar apple.com. Goed of slecht teken?

@Jan
Volgens mij ben ik scheel want ik vindt niks 🤔

Ik denk dat ik nu 30 minuten gezocht.

Sindswanneer kan je een punt achter .com zetten? dus inplaats .com/ .com.

Slecht teken @TijsZonderH! Snel updaten dus. 😉
Reputatie 7
It is very possible that your browser isn't affected.

Bij "check dan deze pagina" kom ik niet bij Firefox.
Reputatie 7
Badge +7
@Mevrouw Jones, onder het kopje 'Browser op de computer' vind je de uitleg over wat te doen wanneer je gebruik maakt van Firefox. (onderaan de pagina) 🙂 De grote letters heb ik voor je aangepast.
Reputatie 5
Badge +5
Standaard procedure als je twijfelt over de echtheid van een link is om er even met de muis boven te hangen (niet klikken!): je ziet dan waar de link werkelijk naar toe verwijst en als dit ineens een heel andere, onbekende website is, weet je genoeg...
Reputatie 7
@Mevrouw Jones, onder het kopje 'Browser op de computer' vind je de uitleg over wat te doen wanneer je gebruik maakt van Firefox. (onderaan de pagina) 🙂 De grote letters heb ik voor je aangepast.

Bedankt voor het aanpassen, ik gebruik de laatste tijd chrome, met firefox heb ik een beetje ruzie.
Reputatie 7

Je ziet hem al in de index.

Reageer