phishing bij ING Bank

Ik ben slachtoffer geworden van online bank fraude bij de ING bank. In totaal 15.000 euro buit gemaakt. De bank wil niet vergoeden om onduidelijke redenen. Ik wil in contact komen met mensen die dit ook is overkomen zodat we een collectief kunnen vormen om zo het geld terug te halen bij de ING bank. 

52 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het deugt niet dat de bank mag bepalen of de schade wel of niet vergoed wordt . Dit zou een onafhankelijke partij moeten zijn . Ken zelf ook iemand waarvan ING vond dat het eigen schuld was , terwijl de Politie zei : Mevrouw , hier kon u niets aan doen. Uiteindelijk hebben ze toch maar vergoed na protest . Zijn er op dit gebied eigenlijk wel regels waar alle banken zich aan dienen te houden ? Zo ja , en als die inzichtelijk en leesbaar zijn ,  kunnen we zelf zien of we recht hebben op vergoeding .

Goed argument! Een onafhankelijke partij inderdaad. Ik ga het gebruiken in het verweer. Als iemand anders nog advies heeft hoor ik het graag.. Bedankt voor de reactie!!

Reputatie 4
Badge +3

@ e.t.wiersum.

In een ander topic vraagt u of ik in kabouters geloof. Deze vraag wil.ik u nu stellen. Ts heeft zelf zijn gegevens weg en wordt hierdoor benadeeld.ING gaat dit niet betalen, dit zou ook niet eerlijk zijn tegenover de alerte klanten van de ING.

Reputatie 7
Badge +6

Zonder exact te weten wat er is gebeurt , durf ik niet de conclusie te trekken dat het eigen schuld is , @Gerard. We weten ook dat het geboefte steeds gehaaider wordt . Je conclusie van zelf zijn gegevens weggeven vind ik dan zeer kort door de bocht . Verder is niet iedereen in staat om het te doorzien als het mis dreigt te gaan . We kunnen ons afvragen waar de grens ligt van wel en niet eigen schuld. Nee , ik geloof ook niet in kaboutertjes en een eenmaal genomen beslissing zal een bank zeer zelden op terugkomen. Dat ben ik met je eens. 

Reputatie 7
Badge +4

ik ben wel benieuwd wat er nou gebeurd is

Reputatie 7
Badge +6

Ik ook …...

De ING-app is gekopieerd van een telefoon op een telefoon van een oplichter via een QR-code zegt de bank. Bij het mobiel betalen is dit gebeurd. Er is op mijn telefoon is geen bericht gestuurd en ook geen controle vraag gesteld. De vreemde telefoon heeft direct de volledige controle over je ING app en kan zo overmaken wat ze maar willen. 

Dus de oplichter heeft de gebruikersnaam en het wachtwoord en heeft zijn eigen telefoon(nummer) aan het ING account weten te koppelen. En dat alles is via een QR-code? Dat was dan wel een bijzondere QR-code. Dit is feitelijk alleen een beschrijving van de eindsituatie, de eerste vraag is wat is er dan gebeurd en de tweede vraag wat heeft de TS dan misdaan of nagelaten waardoor dit is gebeurd?

Gebruikersnaam en wachtwoord hebben ze niet kunnen onderscheppen. De app is op straat bij een marktkraam in Eindhoven gekopieerd. Via een QR-code en dat zijn de woorden van de ING bank zelf. 

Reputatie 6
Badge +4

Hoe werkt oplichting via QR codes?

1. Een vreemde of kennis spreekt je aan, vaak op straat of via social media
  2. Deze zal je verleiden om een digitale betaling te doen, bijvoorbeeld in ruil voor contant geld of te beweren dat jij een betaling zult ontvangen
  3. De oplichter zal je vertellen dat dit heel makkelijk kan via een QR Code, je hoeft alleen even je Mobiel Bankieren App te openen
  4. Als je de scanner heb geopend zal de fraudeur een QR code klaar hebben en je vragen deze te scannen
  5. De oplichter heeft echter niet het afgesproken bedrag geselecteerd maar heeft deze verhoogd, of heeft zelfs een QR code geselecteerd waarmee een Mobiel Bankieren App geactiveerd kan worden
  6. De oplichter zal je op dit moment blijven afleiden zodat je geen aandacht geeft aan wat er in het scherm getoond wordt
  7. Zodra je bevestigd hebt met je 5-cijferige pincode zal de oplichter er snel vandoor gaan.

Wat kan je doen: Lees goed!

QR codes komen steeds meer voor in ons straat beeld, niet gek dus dat je deze weleens zult scannen. Wees echter altijd bedacht op de volgende punten:

• Ken ik de persoon/organisatie die mij deze QR code laat scannen?
  • Is het logisch dat ik nu deze QR code ga scannen?
  • Word ik onder druk gezet om de QR code te scannen?

Maar het belangrijkste is:

• Lees goed! In de Mobiel Bankieren App wordt altijd getoond waar je akkoord op geeft. Kijk dus goed of het om het juiste bedrag gaat of dat er een extra Mobiel Bankieren App wordt geactiveerd.

https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/belangrijke-mededelingen/oplichting-via-qr-codes-pas-op-wat-je-scant.html

Gebruikersnaam en wachtwoord hebben ze niet kunnen onderscheppen. De app is op straat bij een marktkraam in Eindhoven gekopieerd. Via een QR-code en dat zijn de woorden van de ING bank zelf. 

Sorry, en het kan aan mij liggen, maar ik snap er helemaal niets van. Hebt u al een officiële afwijzing gehad van uw claim want dan ben ik toch heel benieuwd naar de schriftelijke tekst?

@Mazzel thanks, dat verhaal begrijp ik, je maakt het geld letterlijk zelf over. Ik moet ook echt nog eens nadenken of ik nou vind dat de bank dit moet vergoeden. Hoewel het natuurlijk heel zuur is hebben mensen toch ook een eigen verantwoordelijkheid. 

Reputatie 7
Badge +4

ik denk in dit geval de andere optie waarbij het toestel van boef geregistreerd wordt op jou rekening en die boef kan vervolgens doen wat ie wil. 

en eens met de uitspraak dat je altijd alert moet zijn

Reputatie 6
Badge +4

@A. Deen Ik ben van mening dat een bank dit niet hoeft te vergoeden, want het kan naar mijn mening niet zo zijn dat alle verantwoordelijkheid om dergelijke ellende te voorkomen (en ja het is natuurlijk verschrikkelijk, zeker gezien het fikse bedrag), alleen bij de bank wordt gelegd.

Omdat het ook mij ooit zou kunnen gebeuren dat ik in een minder alerte bui een stomme fout maak, heb ik bijv. mijn spaargeld bij een heel andere bank gestald. Op mijn lopende betaalrekening staat ook altijd maar net voldoende voor vaste lasten en de boodschappen. Verder heb ik de bedragen geminimaliseerd die cash maximaal per dag kunnen worden opgenomen of gebruikt bij aankopen.

Ook check ik online zo'n beetje dagelijks wat voor nieuwe trucs de dames en heren oplichters nu weer hebben bedacht. Beetje werk kan veel ellende voorkomen.

Reputatie 4
Badge +3

Voor nu ben je afhankelijk van de bank of hij je dit wel of niet wil vergoeden… Maar ik vind wel dat er wetgeving moet komen die dit soort situaties moet voorkomen. Een bankrekening is wel een consumenten product en moet veilig zijn in gebruik… eg als je een waterkoker verkoopt met 5 knopen waarvan 1 knop ontploffen is zal dit niet worden toegelaten… Deze QR autorisatie functie moet niet in de app zitten. Eigenlijk zou je naar een bankkantoor met paspoort moeten om een telefoon te activeren voor een rekening. maar ja …. daar zitten ze niet op te wachten. 

Reputatie 7
Badge +4

het probleem is niet dat er een knop ontploffen is, maar we worden afgeleid op slinkse manier. Want er komt dus netjes in de app te staan dat je een nieuwe smartphone koppelt maar als het dievengilde ons afleid dan zien we dat niet. Daar zit het probleem, de app is prima, alleen wij zelf niet :wink:

Reputatie 4
Badge +3

het probleem is niet dat er een knop ontploffen is, maar we worden afgeleid op slinkse manier. Want er komt dus netjes in de app te staan dat je een nieuwe smartphone koppelt maar als het dievengilde ons afleid dan zien we dat niet. Daar zit het probleem, de app is prima, alleen wij zelf niet :wink:

Dat is exact wat ik bedoel voor een consumenten product zou die functie er niet in moeten zitten(te gevaarlijk). net zo als een knop ontploffen voor een waterkoker. Koud en warm water mag je ook niet omdraaien als loodgieter ondanks de blauw/rood indicator. 

Reputatie 7
Badge +4

dan is onlinebankieren niet meer mogelijk en vele andere online financiele zaken. 

we mogen echt ook zelf wel wat verantwoordelijkheid naar ons tie trekken, en is een bankieren app te complex of voel je je er niet gerust op, gebruik ‘m dan niet. 

ik installeer ook geen verwarmingen, geen idee van dat rood en blauw

Reputatie 6
Badge +4

De overeenkomst bij deze oplichtingszaken is dat onbekenden met smoesjes een qr-code met de telefoons van de slachtoffers scannen. Later blijkt dat de oplichters de volledige toegangen kregen tot de bankrekeningen van de slachtoffers, zowel betaal- als spaarrekeningen", aldus de politie, die waarschuwt om nooit qr-codes van onbekenden te scannen.

Bij fraude met qr-codes proberen criminelen ING-klanten een qr-code te laten scannen, waardoor de telefoon van de crimineel aan de rekening van het slachtoffer wordt toegevoegd. Vervolgens kan de crimineel geld van de rekening halen. Eerder liet ING nog weten dat gebruikers zelf op akkoord klikken voor het toevoegen van het tweede toestel.

Volledig artikel   https://www.security.nl/posting/646715/Politie+waarschuwt+voor+scannen+van+qr-codes+van+onbekenden

Sorry, en het kan aan mij liggen, maar ik snap er helemaal niets van. Hebt u al een officiële afwijzing gehad van uw claim want dan ben ik toch heel benieuwd naar de schriftelijke tekst?

Nee Ing wil ook op mijn verzoek niets op papier zetten. De zaak werd telefonisch afgedaan.

@Mazzel thanks, dat verhaal begrijp ik, je maakt het geld letterlijk zelf over. Ik moet ook echt nog eens nadenken of ik nou vind dat de bank dit moet vergoeden. Hoewel het natuurlijk heel zuur is hebben mensen toch ook een eigen verantwoordelijkheid. 

Nee, je maakt het niet zelf over. Dit doen de oplichters. Ze hebben de controle over je rekening.

Ik heb 100% zeker geen melding gekregen op mijn telefoon. Ik ben ook niet afgeleid: Ik was op vakantie 1000 km verder. Een persoon die gemachtigd was op mijn rekening heeft de QR-code gescand. Hij zegt ook geen melding gekregen te hebben.

Nog een artikel https://www.ad.nl/tech/nietsvermoedende-zeeuwen-voor-honderden-euro-s-opgelicht-door-qr-code-truc~a4b0a9d8/ 

Reputatie 7
Badge +4

het zou niet in me opkomen om op straat geld te wisselen op die manier, daar begint het probleem

Nee, je maakt het niet zelf over. Dit doen de oplichters. Ze hebben de controle over je rekening.

Dat is een ander verhaal dan het ING verhaal van hierboven. Mag ik vragen of het antwoord van de ING was dat uw verhaal technisch helemaal niet mogelijk is?

Mag ik ook vragen of u een particuliere of een zakelijke rekening gebruikt?

Reageer