Phishing: geen hulp van Ziggo

• 3 March 2021
  • 20 reacties
  • 190 Bekeken

Ik heb verschillende email-accounts waaronder Gmail. Echter via Ziggo komen er voortdurend zeer echt lijkende mails binnen van banken, Visa, en nu voor het eerst ook een echt lijkende Digid mail. Bij hotmail en gmail heb ik dat probleem niet.

Wil ik de valse mail doorsturen naar de fraudehelpdesk dan weigert Ziggo deze door te sturen en krijg ik hem weer terug. Ik word er onderhand ziek van (netjes uitgedrukt) Er is geen klachtenformulier dat ik kan vinden en telefonisch kom je na een keuzemenu ook niet verder. Hoe kom ik van deze mailterror af?

20 reacties

Ik zeg het al jaren maar de boodschap wil er (hier) bij de doelgroep maar niet in. De kwaliteit van Spam-filtering door Google en Microsoft is vele malen beter dan wat onze lokale providers als Ziggo en KPN technisch kunnen bieden en dat zal naar mijn verwachting (voorlopig) ook zo blijven.

Mag ik vragen waarom u het idee heeft dat zo'n individuele order naar Ziggo sturen zin heeft?

Als je eenmaal op een lijst staat, blijf je dit soort mailtjes ontvangen.
Klagen moet je doen bij de abuse afdeling van de provider van de verzender van deze berichten.
Hiervoor moet je de header doorpluizen en dan via een whois het abuse adres van de provider opzoeken.
Op de website van Ziggo staat, dat ze deze service voor je aanbieden.
Onbegonnen werk om dat met de hand te doen.
Andere providers hebben het geautomatiseerd, je hoeft het alleen maar in de spam map te slepen.

Reputatie 4
Badge +3

Ziggo herkent die mail die u wilt doorsturen inmiddels zelf als spam en Weigert deze gewoon 

Doorsturen naar Gnailn zou een optie kunnen zijn.

Dus al uw Ziggo mail stuurt u automatisch door naar een Gmail account, dan filtert Gmail de troep er wel uit.

Ben zelf Ziggo gebruiker maar kom niet verder al 3 tot 5 spamberichten per maand.

Ben wel erg zuinig op verspreiden van dit mailadres.

Daarnaast een Gmail voor alle gangbare zaken zoals 2FA , Shopping, verzekeringen enz.

Spam doorsturen naar je Gmail account, veroorzaakt dat je zelf als spammer aangemerkt zult worden.
En dan gaat Ziggo jouw uitgaande mail blokkeren, als je dit vaker gaat doen.

Reputatie 4
Badge +3

@A. Deen 

Compleet niet met jou eens. Er zit verschil tussen gmail/hotmail en Ziggo mail. Bij Ziggo krijg je meer spam binnen, maar wel alle berichten wel of niet in de spam. Bij gmail/hotmail mis je gewoon het een en ander.

Als verzender van mail die echt moet overkomen is voor mij gmail en hotmail waardeloos.

Wil je spam melden bij Ziggo zul je het wel naar een speciaal adres mailen en de oude mail in een bijlage te doen. Dan komt het wel over.

@A. Deen

Compleet niet met jou eens. Er zit verschil tussen gmail/hotmail en Ziggo mail. Bij Ziggo krijg je meer spam binnen, maar wel alle berichten wel of niet in de spam. Bij gmail/hotmail mis je gewoon het een en ander.

Serieus, u heeft berichten die Google niet als spam markeert maar zelfs direct weggooit die géén spam waren?  Dat is een use case die ik nog nooit ben tegengekomen. Ik durf het nauwelijks te vragen maar wat voor soort mail is dat dan?

Reputatie 4
Badge +3

Dat zijn rekeningen voor leden van een vereniging. De rekening als bijlage in PDF.

Erg lastig als ze niet aankomen. En als dat nou 1 procent is, zou ik er nog mee kunnen leven. Helaas zijn het er veel meer.

Het klinkt alsof men bij het versturen niet de benodigde moderne regels voor bulkmailen in acht neemt. Dat kan ik me van één vereniging goed voorstellen, het zijn vaak amateurs, maar een hele trits verenigingen is wel raar, vooral ook omdat niemand dat soort mail zelf als spam zal markeren neem ik aan. 

Reputatie 3
Badge +3

Het klinkt alsof men bij het versturen niet de benodigde moderne regels voor bulkmailen in acht neemt. Dat kan ik me van één vereniging goed voorstellen, het zijn vaak amateurs, maar een hele trits verenigingen is wel raar, vooral ook omdat niemand dat soort mail zelf als spam zal markeren neem ik aan. 

Dat denk ik ook. Zaken zoals SPF, DMARC, DKIM dienen op orde te zijn en het gebruik van newsletter software zoals MailChimp geniet de voorkeur. Indien er teveel in een te korte tijd vanaf een bepaald IP-adres of via een onjuist geconfigureerde mailserver bulk mail wordt verstuurd zal de reputatie van deze server afnemen en mail minder vaak worden afgeleverd, omdat de mailservers waar geadresseerden gebruik van maken dan vermoeden dat het om spam gaat. E-mail komt dan helemaal niet aan, zelfs niet in de spambox. (Error 550, blocked / rejected).

@Los_Moros 

Dat denk ik ook. Zaken zoals SPF, DMARC, DKIM dienen op orde te zijn en het gebruik van newsletter software zoals MailChimp geniet de voorkeur. Indien er teveel in een te korte tijd vanaf een bepaald IP-adres of via een onjuist geconfigureerde mailserver bulk mail wordt verstuurd zal de reputatie van deze server afnemen en mail minder vaak worden afgeleverd, omdat de mailservers waar geadresseerden gebruik van maken dan vermoeden dat het om spam gaat. E-mail komt dan helemaal niet aan, zelfs niet in de spambox. (Error 550, blocked / rejected).

Ik zie inderdaad iemand een stuk of twintig adressen van leden in Outlook 2010 pasteten en op send drukken om dat nog dertig keer te herhalen. Negentien drieënnegentig wil z'n oplossing terug:grinning:

Reputatie 4
Badge +3

Helemaal juist. En ik kan er niets aan doen. Factureringsprogramma en provider veroorzaken dit. Ik ga het op deze manier ook niet meer gebruiken. Post.nl werkt beter.

Mailadres van deze provider gebruik ik niet meer.

Reputatie 3
Badge +3

@Wortelstamper Hier is is de reputatie van de mailservers van het domein ziggo.nl te raadplegen. Een aantal hebben de reputatie “poor” hetgeen betekend dat er veel “spam” is verstuurd en/of andere problemen met die servers zijn. Indien je als Ziggo klant gebruik maakt van een mailserver met de reputatie “poor” zal aflevering van de mail worden bemoeilijkt.

We dwalen wel wat af. TS klaagt dat hij bij Ziggo te véél spam krijgt. Volgens mij kies je daarvoor als je je provider mail adres gebruikt maar wellicht heeft iemand een idee of daar nog wat aan te doen is (anders dan verhuizen natuurlijk)

Ik heb ook 1 oud adres dat spam aan blijft trekken.
Het is een keer op een lijst geraakt, bij spammers.
Ik heb het toen dicht getimmerd omdat het mijn primaire adres bij de provider was.
Filter er op gezet, dat alleen nog mail van het domein van de provider er door kwam.
Nieuw adres aangemaakt voor de gewone mail.
Maak voor belangrijke contacten een speciale alias op hetzelfde postvak aan.
b.v. naam_bankmail.21@ziggo.example 

Reputatie 3
Badge +3

Ik heb het toen dicht getimmerd omdat het mijn primaire adres bij de provider was.
Filter er op gezet, dat alleen nog mail van het domein van de provider er door kwam.

Ik adviseer indien mogelijk om nooit het hoofd e-mailadres van het postvak te gebruiken, maar een alias daarvan. Valt een hoofd e-mailadres in handen van kwaadwillenden dan kun je de naam van die alias nog wijzigen. Van een hoofd e-mailadres niet.

Reputatie 4
Badge +3

Ik adviseer indien mogelijk om nooit het hoofd e-mailadres van het postvak te gebruiken, maar een alias daarvan. Valt een hoofd e-mailadres in handen van kwaadwillenden dan kun je de naam van die alias nog wijzigen. Van een hoofd e-mailadres niet.

@Los_Moros 

Helaas wist ik dit 20 jaar geleden nog niet. Maar zelfs dan is de hoeveelheid spam aanvaardbaar.

Een alias is wel mooi maar dat werkt maar voor een deel. Je kunt niet verzenden vanaf dit mailadres. Tenminste niet via Ziggo. Wat ik nu doe om de spam te ontwijken en wel te kunnen verzenden is een 2 e adres aanmaken. Dit Ziggo.nl adres gebruik ik nu ook voor mijn vereniging. Helaas kan dat nog niet in samenwerking met het factureringsprogramma. Maar dat gaat misschien ook lukken. Voor nieuwsbrieven, accounts van bedrijven etc. gebruik ik steeds meer een alias.

O Jee….
Dat was ik helemaal vergeten, bij Ziggo kun je niet mailen vanaf een alias.
Ik heb dat meer gehoord en gezien.
Als je heel lang doorzeurt bij de helldesk, werkt het ineens wel.

Zelf schrijven ze, dat het wel kan.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/alias-toevoegen#/

Het beste is, het postvak van Ziggo niet gebruiken.
Breng je mail onder bij een beter gefilterde provider.

Reputatie 4
Badge +3

@Wortelstamper

Inderdaad zie ik in die link dat je ook zou moeten kunnen verzenden. Lijkt mij toch een foutje in die tekst. Hoe zou je dat moeten doen. Als iemand dat weet houd ik mij aanbevolen. Ik zal het verder nog eens gaan proberen via webmail.

Echt nodig is het niet. Je kunt 5 extra volledige mailadressen aanmaken.

Wat stel je voor als betere mailprovider: toch niet een paar heel bekende gratis exemplaren.

@basic
Ik ken iemand die het gelukt is.
Je moet bellen met de helldesk en vertellen wat je probleem is.
Dan begrijpen ze je niet en dan ben je terug bij af.
Dan moet je nog eens bellen.
En dan nog eens bellen.
En dan nog eens bellen.
En als ze helemaal ziek van je worden, maken ze een uitzondering voor je.

Reageer