Phishing via Whatsapp op Marktplaats

• 13 October 2021
  • 4 reacties
  • 133 Bekeken

Ik had Whatsapp contact met *  over een advertentie van mij. Vandaag sloten we een deal en heb ik een betaalverzoek gestuurd via mijn bank app. Ik kreeg een Whatsapp bericht met eerst het webadres van marktplaats (dus lijkt het bericht te verwijzen naar de officiële marktplaats site) en daaronder een tweede link naar http://checkform. xyz  /particulier/betaalverzoek/index.  php? … wat GEEN marktplaats adres is en gewoon phishing betreft. Toen ik vroeg waarom de marktplaats check via HTTP gaat en niet HTTPS én waarom via checform.xyz en NIET iets van marktplaats.nl , werd de hele Whatapp geschiedenis meteen verwijderd.

Ik wil deze ervaring graag delen.

*[Deel bericht verwijderd door beheerder]

4 reacties

Badge +2

Een vervelende ervaring inderdaad. Bedankt voor het delen. Zelf doe ik nooit wat af via whatsapp. En eerder via e-mail dan via berichten van marktplaats. Daar ben ik een keer in een phishing mail getrapt met betaalverzoek via een neppe banksite en 110 euro verloren (gelukkig dezelfde dag nog geretourneerd door de bank). En ook betalen doe ik alleen nog - bij koop - via opgave door de verkoper van diens banknummer . Bij verkoop vraag ik eerst de adresinfo van de koper op en pas daarna geef ik mijn eigen banknummer. Anders gaat het niet door. Iemand die vraagt om afhandeling via whatsapp verwijder ik onmiddellijk.

Reputatie 5
Badge +5

Alles wat op .xyz eindigt gaat bij mij direct in de prullenbak.
Het is voor 99% spam, oplichting en/of phishing.
Ik wou dat ik kon instellen dat alles wat op .xyz eindigt automatisch in de prullenbak verdwijnt.

Eens! Gelukkig doorzie ik de phishing truck, maar ik deel mijn ervaring graag met anderen. Helaas zullen deze gasten weer slachtoffers maken en valt zo’n nummer en internet link niet snel uit de lucht te halen.

Reputatie 6
Badge +4

Je moet ook niet WhatsApp gebruiken op Marktplaats, maar gewoon via Berichten communiceren. 

Reageer