Spaarberichten van Bitcoins

• 4 juli 2021
  • 10 reacties
  • 126 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Het is ongeveer een jaar geleden dat ik de dagelijkse stortingen van bitcoins op mijn rekening (???) via de mail aan de orde stelde. Dank voor de adviezen van toen, maar de mails zijn dagelijks en niet gestopt. Het bedrag van één partij is al opgelopen tot € 299.637,- Een bedrag waar ik normaliter niet op zit te wachten, maar wel best gebruiken kan. Een andere partij biedt € 58.145,-,  weer een ander € 40.817,-, kopiëren lukt niet dat is geblokkeerd. Ik reageer er helemaal niet op, het gaat automatisch in de spammap. Maar het is vertvelend en blijft maar doorgaan. Is er inmiddels bij de leden een oplossing gevonden of bekend om er vanaf te komen? Ik heb er nooit een spaarbedrag of belegging aan uitgegeven, het is dus allemaal bedrog. En er gebeurt veel meer op internet, maar is er dan echt niets aan te doen. 

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

leo, het enige wat werkt is een ander email adres nemen

Het zit toch in de spam map waar het hoort?  Eens per week even de koppen snellen van de spam bak op de uiterst zeldzame echte mail die daar toch beland is dan kan alles naar de asman.

Jouw eigen spamfilter een tandje hoger zetten.

Je kunt ook zelf een filtertje bouwen, die de post weg gooit.

In de header van de mail, kun je vaak zien wat de reden is.
Ga die hier niet posten, dat maakt het probleem erger !!!

Test jouw email provider eens bij internet.nl

Is de DMARC groen?

De consumentenbond kan ook nog verbeteren. :wink:

Ik had een heel verhaal getypt.
Maar het spamfilter van de bond slikte het in.
Je kunt ook het spamfilter hoger zetten.
Dan gaat spam eerder direct weg. zonder de spam map.
Test jouw email provider eens op internet.nl
Zijn de beide DMARC testen groen?

Wat ik zelf wel eens doe.
Een filtertje schrijven, die de afzender of aard van het bericht herkent.
Maar dat is meer iets voor de gevorderde gebruiker.

Reputatie 7
Badge +7

Beste forumleden, dank voor jullie reacties en adviezen. Een jaar geleden had ik aan die Bitcoin mails al eens een topic gewijd. Het is dus niet een halszaak, maar het verbaast me en irriteert me dat die mails dagelijks blijven doorgaan. Ook al weet bijna iedereen dat het bedrog is, ze blijven doorgaan.

En André Deen heeft gelijk, het gaat ook bij mij regelrecht de spam map in, ik hoef er zelf niets aan te doen, niet open maken, het verdwijnt van zelf. Dus laat ik het maar zo, er kon echter inmiddels een oplossing voor zijn.

Een ander, nieuw mailadres ook een goede tip.  Maar ik moet dan wel dat mailadres aan ieder, die goedwillend zijn, bekend gaan maken. Of is daar een filetje voor?

En wat Wortelstamper betreft, hij geeft zelf al aan, je moet toch een beetje gevorderde gebruiker zijn en in deze wat dieper gaande en technische gevallen schiet mijn kennis te kort. Groet Leo.

Sommige providers gooien die spam mailtjes al direct weg.
Dan zie je ze niet meer.
Het nadeel is, dat er soms ook mail verdwijnt dat onbedoeld in de spam map gekomen is.
Ik zie wel degelijk vooruitgang in spam bestrijding.

Bedrijven moeten ook leren, hoe ze mail moeten sturen dat niet in de spam map komt.
Ook de consumentenbond scoort ook nog geen 100% bij internet.nl

Wat het nieuwe email adres betreft.
Dat gaat niet zomaar met een filetje.
En dan ook nog alle instanties, winkels inloggen en adres veranderen.
Ik denk dat het probleem te klein is, om zoiets ingewikkelds te gaan doen.

Zelf heb ik een checklijst opgebouwd door de jaren heen.
Mocht het nodig zijn om te veranderen, dat ik niets vergeet.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Wortelstamper , ik ben het met je eens, maar andere meningen kunnen ook leerzaam zijn. Het vergroot je keuze, en je hoeft niet alles over te nemen. Neem een ander e-mailadres, dat zal zeker afdoende helpen, maar het geeft een enorme rompslomp ieder daarover in te lichten. En een checklijst, ook een goede tip. Waarom zit een forse aanpak van dit bedrog er niet in?

Reputatie 7
Badge +4

het probleem is dat hier (volgens mij) geen wetgeving voor is. Vervolgens kun je die spammers niet direct herkennen. en daarnaast staat dit ‘ongemak’ in geen verhouding tot bv de randsomware aanval van afgelopen week, daar gaat alle beschikbare onderzoekscapaciteit inzitten. 

Ook is/was 95% van al het email verkeer spam/phishing, het merendeel wordt tegengehouden door de email provider en zie je niet eens in je spambox. dus waar te beginnen als alle stappen hierboven geen beperking meer zijn? dweilen met de kraan open en ze zitten allemaal in het buitenland. Ik zou mijn geld ergens anders op zetten.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.B.F. Stroeve , ik denk dat je volledig gelijk hebt. Ook ik heb nog niets van wetgeving omtrent deze problematiek gezien. En ik ben het met je eens dat er op internet ergere zaken zijn, zeker zo'n randsomware aanval. En als je niet reageert op die bitcoin onzin kan je volgens mij weinig gebeuren.  Ik heb nooit gereageerd dus weet ik ook niet precies wat nu hun bedoeling is, maar bedrog en oplichting gaan vaak samen. En dit soort relatief kleine zaken zal ook geen prioriteit kennen. En als de dader dan ook nog in het buitenland zit wordt al helemaal geen haast gemaakt. Dan is waarschuwen het enige wat je kan, niet op dergelijke en andersoortige zaken ingaan. Het blijft natuurlijk aanlokkelijk als er gezegd wordt dat er 2 of 3 ton op je rekening is gestort, toch niet op ingaan.

Waarom zit een forse aanpak van dit bedrog er niet in?

De grootse aanpak voor het probleem is al lang gaande.
In het verleden kon je email versturen van een willekeurige afzender.
Dat heeft de spammers groot gemaakt.

Nu gaan we over op een systeem, dat de echte afzender aan moet geven via welk ip adres de post verstuurd word. Hiermee bedoel ik de email dienst van de provider.
Van ieder mailtje heb je dan een verantwoordelijke provider.
Aan de kant van de ontvanger kun je dan de keuze maken, dat mailtjes die zich hier niet aan houden in de spam map komen of direct weggegooid worden.
Soms kun je die keuze ook zelf instellen.

Het probleem schuilt zich in de mail via derden.
Het email adres van de club dat door stuurt, die je alleen nog kunt gebruiken om te ontvangen.
Bedrijven die hun nieuwsbrieven niet zelf versturen maar via een dienst zoals mailchimp.

Ook in de nieuwsbrieven van de consumentenbond staat een foutmelding.
SPF_FAIL SPF: sender does not match SPF record (fail)
Hiervoor krijgt de mail strafpunten in het spam detectie systeem.
En dan krijgen ze ook nog strafpunten voor de opmaak.
Deze berichten zullen in de toekomst ook niet meer aan komen.

Ik zie de laatste tijd grote verbeteringen bij de bonafide afzenders.
Mede omdat grote diensten nu strenger gaan filteren.
Die lat moet je langzaam hoger leggen, tot er bijna geen spam meer is.

Reageer