Consumentenbond.nl

Spam: hoe kom ik van mailinglijst af?

• 23 december 2020
  • 8 reacties
  • 376 Bekeken

wanneer ik spam ontvang staat er doorgaans bij :

“deze mail krijgt u omdat u op een mailinglijst staat, klik hier als u van de mailinglijst af wilt”

Ik wil van die mailinglijst af maar kan het kwaad om dan op  ‘hier’ te klikken of loop ik het risico dat ik boeven daarmee toegang tot mijn computer geef?

8 reacties

U zegt het: nooit klikken in spamberichten.

Verwijderen!

Absoluut niet op klikken, er staat dat ze u van een lijst afhalen maar vergeet het maar, het is voor hen vooral de bevestiging dat er op dat adres nog steeds iemand aanwezig is.

Een andere vraag is waarom u die spam überhaupt ziet. Komt het in uw inbox of maakt u er een gewoonte van de spam te controleren?

Dat u uw e-mail adres als gebruikersnaam heeft gekozen is ook niet bevorderlijk voor een spamvrij leven.

Reputatie 7
Badge +7

Uiteraard ben ik het eens met NIET klikken op spam berichten. Overigens nooit zo maar ergens op klikken als  de verzender niet bekend is, of er verdachte vragen zijn. De bedoeling is, zoals @A. Deen  stelt, meer van U te weten te komen.

Er is soms wel een probleem met de spam c.q. een spam filter. Er komt, begrijpelijk, ook wel eens een bericht in terecht dat geen spam is. Sommige afzenders waarschuwen daarvoor en vragen dan vaak is het bericht niet in de spam map gekomen? Dus af en toe moet ik er wel eens in kijken. En het blijkt dat zo'n map gauw volloopt, ik verwijder de berichten dan maar of is er een regel dat het zich zelf verwijdert. Het is wel eens voorgekomen dat ik van mijn provider een waarschuwing kreeg dat “de mappen” te vol raakten. Is me zowel bij Google (gmail) als Ziggo gebeurd.

Badge +8

Dat u uw e-mail adres als gebruikersnaam heeft gekozen is ook niet bevorderlijk voor een spamvrij leven.

Precies. Daarom heb ik dit maar snel voor je aangepast, @teitler :wink: !

Dus af en toe moet ik er wel eens in kijken.

Af en toe is wel wat weinig. Ik kijk er vrijwel iedere dag in.

Errm Spam is ongewenste email, maar soms heb je je wellicht toch ergens voor opgegeven? Hoewel je tegenwoordig (in de EU) geen vooraf aangevinkte vakjes mag gebruiken/misbruiken kan het natuurlijk zijn dat je dat vroeger wel hebt gedaan.

Binnen de EU is zo’n uitschrijflinkje ook verplicht, en mag je het bij de ACM melden als een bedrijf zich daar niet aan houdt: https://www.acm.nl/nl/spamklacht/formulier

Fly by night en andere vage operators zullen zich niet aan de regels houden, en dan is er inderdaad een kans dat je door te clicken hen laat weten dat ze een ‘live’ mail adres te pakken hebben. Maar blokker, bijenkorf, wehkamp en dergelijke: gewoon unsubscribe doen.

Verder: Maak een apart email adres aan voor als je met een vage website te maken hebt en je wil iets van ze maar dan moet je wel je mail adres afgeven. Maak eventueel ook nog een extra apart email adres aan voor allerlei webshops.

zeer bedankt voor de waardevolle reacties!

Reageer