Spoofing: informeren door banken

• 9 November 2020
  • 5 reacties
  • 327 Bekeken

Spoofing, laat alle banken middels een soort "10 geboden brief" hun klant informeren over spoofing. Hoe werkt een bank en hoe neemt men contact op met hun klant. Wat kan de klant zelf doen om spoofing tegen te gaan, wat te doen en wat juist absoluut niet. Er zijn nog te weinig klanten op de hoogte van die nieuwe verschijnsel en oplichtingspraktijken.

5 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Die informatie vind je uitgebreid op de site van b.v. de ING bank. Zelfs al voordat je inlogt.

Blijkbaar leest of begrijpt men dat niet.

Misschen zou het helpen als men verplicht wordt om het te lezen en dat met een paar “examen” vragen gechecked  wordt of het begrepen is. Zoniet dan transacties blokkeren.

Prima voorstel, lijkt mij m.b.t. "examen", maar wel in "jip en janneke" taal. De criminelen bellen de mensen op met het tel.nr. dat van bank lijkt te zijn, maken de mensen bang en vragen geld veilig te stelling op een zgn. Kluisrekening bij de bank. Tijdens zo'n telefoontje raakt men in paniek en gaan mee in dit verhaal.

Overigens lees ik op de site van ING veel over codes en wachtwoorden, veilige verbinding en zelf saldo checken.

Waarom stel ik nu een brief voor, zodat men deze brief op deur van bijv. de koelkast kunnen hangen als reminder, wanneer zo'n crimineel belt. Geheid minder mensen die in Spoofing trappen.

Reputatie 6
Badge +3

Het voordeel van zo’n examen is dat het beide partijen tot zorgvuldigheid aanzet.

Banken moeten tijdig en grondig nadenken over de problemen en consequenties en hoe ze die kunnen formuleren en controleren. De klant wordt eveneens aangezet zich in e.e.a. te verdiepen en na te denken over de risico’s en consequenties.

Reputatie 6
Badge +3

Overigens kun je ook je spaargeld op een rekening zetten met een opzegtermijn van een maand of enkele maanden. Dan is direct opnemen niet mogelijk.

Reputatie 5
Badge +5

Inderdaad, simpel, examenvragen. Eerlijk gezegd heb ik mij dit altijd al afgevraagd.
Waar is mijn moeder geboren en wat is het kenteken van mijn 1e auto?
Of een wachtwoord.
In ieder geval gegevens die in het systeem van de bank staan en alleen de ‘echte’ bankmedewerker weet.
Bij digitaal bankieren is het redelijk op orde met verificaties, etc. 

Maar … kennelijk is zo'n systeem te ingewikkeld voor banken, immers, er zullen toch wel genoeg knappe koppen bij de bank werken die dit ook kunnen verzinnen? 

Waarschijnlijk is ophangen en zelf de bank bellen nog simpeler?

Reageer