Verkoop gegevens door ABN Amro

• 5 April 2021
  • 8 reacties
  • 140 Bekeken

Ik heb sinds een week een betaalrekening en hypotheek bij ABN Amro. Nu heb ik sinds het afsluiten al een SMS ontvangen dat mijn betaalpas verloopt, en zit de spambox van mijn mail vol met berichten dat mijn rekening geblokkeerd is of gaat worden.

Voorheen heb ik nooit een nepmail ontvangen van ABN, dus ik heb een heel sterk vermoeden dat ABN mijn gegevens gewoon verkocht heeft aan kwaadwillenden.

Als ik dit had geweten was ik niet bij ABN uitgekomen. In mijn ogen is dit ontzettend onethisch en iets wat bij een fraudegevoelig bedrijf als een bank nooit zou mogen gebeuren.

Is er een manier om hier actie op te ondernemen? 

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

ik geloof nooit dat een grote nederlandse bank klantgegevens verkoopt aan hackers. als dat waar zou zijn, was het snel afgelopen met die bank. zou uitermate onethisch en villedig illegaal zijn, met als risico een enrone boete.

dit is echt toeval, soms een account bij facebook of je gegevens bij een autodealer? die gaan nl wel naar hackers toe 😉

Reputatie 5
Badge +4

Dit is nou precies zoals Google werkt, je zoekt een paar keer op een bepaald thema, en je krijgt '’relevante” advertenties.

Reputatie 7
Badge +6

Zeer ongeloofwaardig dat ABN-AMRO gegevens van klanten verkoopt . Dan zou dat heel snel algemeen bekend zijn . De oorzaak kunnen we alleen maar naar raden . Plenty mogelijkheden . Vermoedelijk toch zelf onvoorzichtig geweest . Evengoed erg vervelend . We kunnen allemaal wel eens iets doen wat we beter hadden kunnen laten . 

Reputatie 7
Badge +6

Als ze uw mobiele nummer en email adres hebben dan zou zoiets alleen kunnen als er met uw mobiel op een link in een email van de abnamro is geklikt.

Ik zit al jaren bij die bank.
Nooit problemen gehad op dit gebied.

Wat wel kan zijn, dat je tijdens het oriënteren naar de bank op internet ergens in getrapt bent.
Het kan ook zijn, dat je spyware in jouw computer hebt die de communicatie met de bank ziet.

Ik zou de computer grondig testen op virus en spyware.
Het probleem melden bij de bank en advies aan ze vragen.

Email van de bank herkenbaar maken, door het te veranderen.
Een unieke alias dat kan bij veel providers al simpel met een +
Dus in plaats van hansgoed@provider.example hansgoed+mijnbank@provider.example
Gewoon even testen of zoiets aan komt.

Ik durf de stelling wel aan dat als uw gegevens gelekt zijn het niet bij de ABN is gebeurd. Dat betekent als de rest van uw verhaal klopt u zelf ergens gegevens lekt naar criminelen. Gebruikt u enkel uw pc of ook telefoon of tablet? Ik zou maar eens beginnen al uw apparatuur eens extra te controleren op rommel.

Wellicht was mijn conclusie inderdaad niet terecht. De rede dat ik hierbij gekomen was is omdat ik nog helemaal niets met de rekening gedaan heb buiten het aanmaken hiervan. Ik heb de oriëntatie ook niet zelf gedaan. 

De enige link die ik aan ABN op mijn eigen apparaten heb is dat ik de bankieren app geïnstalleerd heb op mijn Android telefoon, grote kans dat het daar dus in zit. Controle op Spyware levert echter niets op. 

Wortelstamper heeft inderdaad een goed punt met de mailadressen, iets wat ik ook vaker doe, maar bij een bank niet nodig dacht te hebben.

Ik kreeg ook zo'n sms'je, maar tegelijkertijd ook een van de Rabobank. Het ligt dus niet aan de bank.

Op de site van de bank word je gewaarschuwd tegen dit soort hackers.

Reageer