Waarschuwing advertentie Google Chrome

• Anonymous
  • 0 reacties

Vandaag 3 april 2020 nam ik deel aan een enquête van google-chrome en kon een iphone winnen ter waarde van 1100 euro. Ik was zogezegd “uitverkoren” (?), vulde ze in en kreeg de iphone voor slechts 2 euro aangeboden. Op de betaalsite moest ik mijn kaartnummer en nog een controlegetal bestaande uit 3 cijfers ingeven. Natuurlijk waren die 3 cijfers nergens te vinden … Bedrog als je ‘t mij vraagt. Waar kan ik, buiten deze site, terecht om hiervoor te waarschuwen en klacht in te dienen ? 

23 reacties

Reputatie 1
Badge

Heeft jouw moeder je nooit verteld, dat je geen snoepjes van vreemde mannen aan mag nemen?

je doet het nu wel!

Als het te mooi is om waar te zijn…..dan is het bijna altijd ook niet waar. Dit komt waarschijnlijk via Facebook? Of via de mail? In het eerste geval de advertentie rapporteren, en melden als oplichting aan FB. In het tweede geval de mail als bijlage doorsturen naar de fraudehelpdesk. 

Dit doet niet ter zake, bedrog is bedrog. Je moet de oorzaak zoeken bij diegene die bedrog pleegt. 

Ik denk dat het verstandig is het nog duidelijker te stellen, je hebt niet deelgenomen aan een enquête van Google, je bent erin gestonken en hebt je gegevens aan criminelen gegeven.

Als het te mooi is om waar te zijn…..dan is het bijna altijd ook niet waar. Dit komt waarschijnlijk via Facebook? Of via de mail? In het eerste geval de advertentie rapporteren, en melden als oplichting aan FB. In het tweede geval de mail als bijlage doorsturen naar de fraudehelpdesk. 

Dank voor je input (de reactie van de eerste persoon vond ik ondermaats). Het zou kunnen dat het via fb ging. Zal eens kijken hoe dat precies in z’n werk gaat klacht indienen via fb, maar je mag het me ook laten weten. Ondertussen heb ik ook al klacht ingediend via https://consumentenombudsdienst.be/nl/klacht-indienen

Heeft jouw moeder je nooit verteld, dat je geen snoepjes van vreemde mannen aan mag nemen?

je doet het nu wel!

Ondermaats deze reactie. De bedreiger moet aangepakt worden.

Reputatie 1
Badge

Ik heb je wakker willen maken. 

Zo te zien is het gelukt. 

Het rapporteren van een advertentie of bericht op FB is niet moeilijk, je klikt op de drie … puntjes en dan komt er een klein menu, waarin staat o.a. advertentie rapporteren.  FB wil dan weten waarom je die rapporteert. Je geeft dan aan dat het om oplichting gaat, die staat in het keuze menu. Verder wijst het zich vanzelf. 

Ik heb zonet contact opgenomen met mijn bank en die adviseerden me om voor alle zekerheid mijn bankkaart te laten blokkeren, wat ik ook deed. Pas daarna ben ik naar mijn rekening gaan kijken (je weet maar nooit of cybercriminelen je volgen via je online-banking-activiteiten via hun gemene praktijken, waar ik niks van ken) en er is niks afgehaald. Vermoedelijk ben ik nu wel veilig en in alle geval gewaarschuwd. Toch vind ik dat cybercriminelen hard moet worden opgespoord en aangepakt. Vergif zijn ze. Nu nog google chrome en fb inlichten ...

Badge +8

Zullen we de reacties hier wel constructief houden? :slight_smile:

@Gebruiker1585902384 

Misschien begrijp ik het niet goed maar heb je nu naar het creditcard controle getal zitten zoeken op je gewone bankpas en die niet gevonden?

Reputatie 5
Badge +4

[...] Nu nog google chrome en facebook inlichten ...

Google Chrome is de webbrowser, die hebben er eigenlijk niets mee te maken. Behalve dan dat Google’s verdienmodel advertenties zijn, dus die zullen niet hard lopen.

En Facebook moet het ook hebben van advertenties, vooral waar mensen graag op klikken. Facebook ziet overigens niet eens de inhoud van advertenties en kan daar daarom nauwelijks op filteren.

Maar ik snap heel goed je irritatie...

@Gebruiker1585902384

Misschien begrijp ik het niet goed maar heb je nu naar het creditcard controle getal zitten zoeken op je gewone bankpas en die niet gevonden?

zoiets ja, maar goed dat ik dat niet verder heb gezet …, gevaar geweken denk ik, want ik heb mijn creditkaart laten blokkeren

[...] Nu nog google chrome en facebook inlichten ...

Google Chrome is de webbrowser, die hebben er eigenlijk niets mee te maken. Behalve dan dat Google’s verdienmodel advertenties zijn, dus die zullen niet hard lopen.

En Facebook moet het ook hebben van advertenties, vooral waar mensen graag op klikken. Facebook ziet overigens niet eens de inhoud van advertenties en kan daar daarom nauwelijks op filteren.

Maar ik snap heel goed je irritatie...

Mijn inziens is dat een vorm van schuldig verzuim door weg te kijken, maar daar liggen ze niet wakker van ...

Reputatie 7
Badge +4

probeer je nu google en fb verantwoordelijk te stellen voor iets waar jij op geklikt hebt? Dat is hetzelfde als de autofabrikant verantwoordelijk stellen als jij door rood licht rijdt….

Reputatie 4
Badge +3

Vandaag 3 april 2020 nam ik deel aan een enquête van google-chrome en kon een iphone winnen ter waarde van 1100 euro. Ik was zogezegd “uitverkoren” (?), vulde ze in en kreeg de iphone voor slechts 2 euro aangeboden. Op de betaalsite moest ik mijn kaartnummer en nog een controlegetal bestaande uit 3 cijfers ingeven. Natuurlijk waren die 3 cijfers nergens te vinden … Bedrog als je ‘t mij vraagt. Waar kan ik, buiten deze site, terecht om hiervoor te waarschuwen en klacht in te dienen ? 

• Zoek de Internet provider op(zie Regional Internet registry) van de site op en vraag de ISP deze servers te blokkeren.
  • installeer Open DNS en dit soort sites zijn niet meer zichtbaar. 

probeer je nu google en fb verantwoordelijk te stellen voor iets waar jij op geklikt hebt? Dat is hetzelfde als de autofabrikant verantwoordelijk stellen als jij door rood licht rijdt….

Volledig naast de kwestie. Als de remmen van mijn auto (die ik niet meer heb) het tijdens het rijden het plots zouden begeven dan stel ik de autofabrikant verantwoordelijk, niet in het geval van de verkeerslichten natuurlijk, ik ben niet achterlijk. Ik stel google en fb niet verantwoordelijk voor het feit dat ik op iets geklikt heb, maar wel voor het feit dat ze niet (haast) niet bereikbaar zijn om te signaleren dat hun merk door oplichters wordt gebruikt. Deze spelers zijn gesloten ondernemingen waar je wel in geraakt als er iets aan jou te verdienen valt, maar niet als er iets scheelt. Einde polemiek.

Reputatie 7
Badge +4

je kent de rechtzaak mbt bitcoin advertenties, facebook en john de mol? kost nogal moeite zo'n rechtszaak en zijn case was overduidelijk en juridisch helder. 

Waar gaat deze discussie ign over? Je bent een rund als je met vuurwerk stunt en een dombo als je advertenties op internet gelooft. Het heeft niets te maken met Chrome of Facebook maar zoals iemand eerder al probeerde aan te geven, als je niet begrijpt dat als je op internet een iPhone aangeboden krijgt voor €2, iemand je probeert op te lichten, dan is de tijd rijp om je internet abonnement op te zeggen want dan is het gewoon wachten op ongelukken.

Waar gaat deze discussie ign over? Je bent een rund als je met vuurwerk stunt en een dombo als je advertenties op internet gelooft. Het heeft niets te maken met Chrome of Facebook maar zoals iemand eerder al probeerde aan te geven, als je niet begrijpt dat als je op internet een iPhone aangeboden krijgt voor €2, iemand je probeert op te lichten, dan is de tijd rijp om je internet abonnement op te zeggen want dan is het gewoon wachten op ongelukken.

Jou niveau kan ik niet aan. Als jij hierop mag blijven surfen zegt het veel over het niveau van deze site. Bij deze meld ik me definitief af. Hopelijk gaat dit makkelijker dan fb of google in te lichten over zaken die mislopen.

Reputatie 7
Badge +4

je blijft een beetje erg in de ontkennende fase hangen. kom eruit, accepteer dat je iets gedaan hebt wat niet slim was, leer ervan en ga door met je leven.

Jou niveau kan ik niet aan. Als jij hierop mag blijven surfen zegt het veel over het niveau van deze site. Bij deze meld ik me definitief af. Hopelijk gaat dit makkelijker dan fb of google in te lichten over zaken die mislopen.

Ik nodig je van harte uit je geluk eens op het forum van Kassa of Radar te proberen voor een second opinion. Maar doe me dan een lol en als je daar precies hetzelfde antwoord krijgt, neem die les dan ter harte. Niet op advertenties klikken en sl helemaal niet als ze zeggen dat je een iPhone hebt gewonnen.

Reageer