Waarschuwing: Phishing sms van de SNS-bank

• 14 September 2018
  • 16 reacties
  • 4225 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Vandaag kreeg ik een SMS, volgens de titel, afkomstig van de SNS-bank, met de volgende inhoud:

"Vanwege nieuwe veiligheidsnormen moet us huidige digipas vervangen worden.
Voorkom blokkade en bestel gratis de vernieuwde digipas via: www.vervangen.info"

Laat deze website nu een mooie portal en kopie van de SNS bank website zien, waar je kan inloggen met het serienummer van je huidige digipas of je inlognaam en wachtwoord.

Als ik de website bij de icann.org opvraag, krijg ik een verwijzing naar eranet.com, is er geen contact informatie beschikbaar en is degene, die dit domein geregistreerd heeft, gevestigd in CN (China).

Nu heb ik helemaal geen account of bankrekening bij de SNS bank, dus hiermee begonnen gelijk mijn nekharen rechtovereind staan.

Ik heb de SNS hiervan op de hoogte gebracht, maar die zijn niet zo snel.
Voor iedereen die dit leest, gelijk weggooien en al helemaal nooit openen of inloggen!

16 reacties

Reputatie 7
Gooi hem even door naar de fraude helpdesk, hij zal al wel bekend zijn maar je weet maar nooit.je ziet vanzelf of hij in hun lijst staat.
Reputatie 4
Badge +4
Bij de fraude helpdesk kennen ze hem (nog) niet en als ik hem wil aanmelden, nemen ze alleen emails aan en dit is een SMS. De SNS-bank leest ook hun meldingen niet goed, die vroegen ook om de originele email (zucht).

Blijkbaar een nieuwe (of heel oude) manier van oplichting, phishing.
Reputatie 7
ik dacht dat je SMSjes ook kon melden, raar dat dat niet kan. Tot nu toe heb ik nog nooit phishing SMS omtvangen gelukkig.
Reputatie 7
Badge +7
Goed dat je dit meldt @M.G. Leeuw! Heb je toevallig een printscreen van het smsje die je hier kunt delen?
Reputatie 7
Badge +8
Ik neem aan dat we allemaal wel dergelijke mails of SMS-tjes hebben ontvangen. Het is goed dat @M.G. Leeuw het meldt. Tevens geeft hij er de moeilijkheden bij. En die heb ik ook steeds ondervonden. Ik heb vergelijkbare mails van Rabo, ING, ABN-AMRO, SNS, diverse verzekeringsmaatschappijen enz. gehad, Er is ook zo'n mooie reclame over bellen .... leg neer, bel uw bank. . Nou hebben banken veel nummers, dus welk nummer moet je bellen, ook hetzelfde waar moet je naar toe mailen bij de bank. En inderdaad erg behulpzaam zijn ze absoluut niet. Heel merkwaardig laats kreeg ik iets van Dreft, is van Procter and Gamble , maar ook phising. Heb het ze gemeld en gevraagd of het van hen kwam, nimmer een antwoord. En zo gaat het met banken ook, althans mijn ervaring. Je denkt een mail van je bank te krijgen en wil wel reageren, maar voor de zekerheid vraag je je bank of het van hen komt..... Is toch een beetje spoed bij, krijg je na weken of nooit antwoord.
Reputatie 7
Badge +4
je kunt het altijd op de website opzoeken, deze bv: https://www.rabobank.nl/particulieren/veiligbankieren/als-u-een-valse-email-krijgt/

en natuurlijk weet je dat niemand met enige serieuze bedoeling dergelijk info per mail vraagt, dus gewoon weggooien, of een goed spamfilter instellen..... oops, zei ik dat nou echt 😉
Reputatie 4
Badge +4
Hierbij een screenshot van de SMS die ik kreeg (zoals verzocht). Het afzendende nummer is afgeschermd en zoals we weten, gaan telefoon providers wat doen (het nummer zelf krijg je nooit van hen) als het meermalen voorkomt.

Ik merk, dat men in de loop van dit topic toch weer op emails uitkomt, terwijl ik begonnen ben om te waarschuwen voor SMS. Dit is niet zo algemeen als valse emails. Een fout, die de SNS ook bij mij maakt, "Of ik maar de email naar hen toe wil sturen"... Gaat een beetje moeilijk met een SMS, als ik geen telefoonnummer heb, waar ik het naar toe kan sturen.

Ik wil nogmaals op het gevaar wijzen, dat de link in de SMS, aanklikbaar is en op een telefoonscherm, kun je veel moeilijker zien, of het een valse website is of niet.
Reputatie 7
Badge +4
nogmaals: of het nou sms, email of rooksignalen is, nooit op een link klikken waarbij om persoonsgegevens gevraagd wordt!
Reputatie 7
Badge +8
Sorry @M.G. Leeuw , natuurlijk gaat het over de SMS van de SNS. En natuurlijk is een vals telefoontje anders dan een valse email. Maar valse telefoontje krijgen wij ook, denk maar eens aan de windows en microsoft bellers. Wat @E.B.F. Stroeve echter meldt geldt inderdaad voor alle valse berichten per telefoon of mail, zelfs per brief.
een goed spamfilter instellen..... oops, zei ik dat nou echt ;-)

Je moest je dood schamen.😂
Reputatie 7
Badge +7
En nu weer terug naar de kern van het probleem: phishing via SMS.
Reputatie 7
Badge +7
Hierbij een screenshot van de SMS die ik kreeg (zoals verzocht). Het afzendende nummer is afgeschermd en zoals we weten, gaan telefoon providers wat doen (het nummer zelf krijg je nooit van hen) als het meermalen voorkomt.

Ik merk, dat men in de loop van dit topic toch weer op emails uitkomt, terwijl ik begonnen ben om te waarschuwen voor SMS. Dit is niet zo algemeen als valse emails. Een fout, die de SNS ook bij mij maakt, "Of ik maar de email naar hen toe wil sturen"... Gaat een beetje moeilijk met een SMS, als ik geen telefoonnummer heb, waar ik het naar toe kan sturen.

Ik wil nogmaals op het gevaar wijzen, dat de link in de SMS, aanklikbaar is en op een telefoonscherm, kun je veel moeilijker zien, of het een valse website is of niet.

Bedankt voor de printscreen @M.G. Leeuw. Ik ga intern kijken of we hier op grotere schaal voor kunnen waarschuwen.
Hoi Allemaal,
ik wilde jullie even laten weten dat er weer namens de SNS bank valse smsjes met verdachte linkjes worden gestuurd!
Een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Reputatie 7
Badge +4
dat is toch doorlopend...?!

ps. je 06 nr staat in beeld, ik zou die even weghalen, iets met privacy enzo..... voor je het weet krijg je van alle banken sms-jes 😉
Geen idee of het doorlopend is, dat 06 nummer is dus niet van mij maar afkomstig van degene die deze smsjes stuurt!
dat is toch doorlopend...?!

ps. je 06 nr staat in beeld, ik zou die even weghalen, iets met privacy enzo..... voor je het weet krijg je van alle banken sms-jes ;-)
Reputatie 4
Badge +5
Welkom op de Community, @Amy V! Dank voor je melding.
Ik heb jouw melding hier naartoe verhuisd, zodat we alles bij elkaar hebben 😊

Reageer