ken de risico's

“Welk gevaar schuilt er in fakeprofielen op Linkedin?”

• 19 May 2022
  • 0 reacties
  • 1788 Bekeken
“Welk gevaar schuilt er in fakeprofielen op Linkedin?”
Reputatie 5
Badge +7

Een kennis vraagt of ik Linda Dekkers ken. Ze is een senior jurist bij de Consumentenbond. Althans: dat meldt haar Linkedin profiel. Maar geen van mijn collega’s kent haar. Mijn kennis vraagt zich vervolgens af wie achter deze fakeprofielen zit. Wat het gevaar is. En wat je er tegen kunt doen.

Redacteur-onderzoeker Peter Kulche antwoordt:

Wie (of wat) hier achter zit is gissen. Elke persoon met een internetaansluiting kan een nepprofiel aanmaken. Een werkend e-mailadres en wat andere gegevens invoeren en je bestaat op Linkedin.

De naam, het beroep en de opleidingen kun je verzinnen. En een geloofwaardige portretfoto genereer je met AI. Met andere woorden: de drempel naar een nepprofiel op Linkedin is laag. Tegelijkertijd heeft Linkedin als ‘zakelijk netwerk’ een betrouwbaar imago. En daar schuilt een gevaar in. Verschillende gevaren zelfs.

Phishing: Iemand doet zich via Linkedin voor als een medewerker van een bedrijf waar je vaker contact mee hebt en deze medewerker wil graag een connectie met je maken. Je kent de man of vrouw niet persoonlijk maar de meesten zullen die connectie toch accepteren.

Dat is gevaarlijk. Iedereen, ook een nepprofiel, kan zich namelijk in een paar muisklikken opwerken tot ‘medewerker’ van een bedrijf, door zich te linken aan de bedrijfspagina. Zo heb ik mezelf op Linkedin een kort dienstverband gegeven bij Pearle. Ik heb nooit bij deze opticien gewerkt. Is de connectie met een nepprofiel eenmaal gelegd dan ben je minder op je hoede als je via Linkedin een formulier toegemaild krijgt voor een ‘bedrijfsuitje voor zakenpartners’, of iets dergelijks.

Identiteitsfraude: Mensen die nog niet op Linkedin zitten lopen het risico dat een fraudeur een profiel aanmaakt onder zijn of haar naam, om allerlei fraude te plegen. Tussendoortip: google je eigen naam af en toe. En vraag een Linkedin-gebruiker (als je zelf niet op Linkedin zit) naar je naam te zoeken.

Kennisdiefstal: Vanuit de vertrouwdheid die je voelt bij een Linkedin contact geef je makkelijker details over je werk en privéleven prijs. Zo kan een crimineel zich een nog beter beeld vormen van jou als persoon. Dat maakt jou en je werkgever ‘hackbaarder’.

Wat kun je tegen nepprofielen doen?

Wat kun je tegen de nepprofielen doen? Maar eerst: wat doet Linkedin zelf tegen nepprofielen?  

Een Linkedin-woordvoerder mailt: "We werken er elke dag hard aan om onze leden veilig te houden en frauduleuze activiteiten van ons platform te weren. Omdat ons beleid duidelijk stelt dat elk LinkedIn-profiel een echt persoon moet vertegenwoordigen, gebruiken we geautomatiseerde en handmatige verdedigingsmechanismen om nepaccounts te detecteren en aan te pakken. (..) “Daarnaast moedigen we onze leden en paginabeheerders aan om melding te maken van verdachte activiteiten, waaronder nepprofielen of onjuiste informatie op profielen, zodat we dit kunnen onderzoeken en actie kunnen ondernemen.”

Ik nam de proef op de som en merkte ‘Linda Dekkers’ aan als nepprofiel bij Linkedin. Helaas was zij dagen later nog springlevend. Ze gaf ondertussen als ‘senior juriste bij de Consumentenbond’ complimentjes onder de diverse berichten op het platform. Ik vroeg hierna de beheerder van onze bedrijfspagina op Linkedin Linda los te koppelen van Consumentenbond. Ik verwachtte dat beheerders die mogelijkheid hebben, maar dat is niet zo. Pas toen onze beheerder het profiel ook als een nepprofiel aanmerkte verdween Linda Dekkers compleet van het platform.

Lang verhaal kort: houd er rekening mee dat niet iedereen is wie hij zegt te zijn op Linkedin. Ook een uitgebreide cv op Linkedin, met connecties met allerlei werkgevers, hoeft niet per se te kloppen. Als je daarmee rekening houdt tuin je minder snel in de ‘avances’ van een nepprofiel.

Ik vond nog een interessant artikel over dit onderwerp: 5 tips om een fake account te spotten op Linkedin

Heb je zelf een vraag over internetfraude? Stel hem in de forumrubriek Online oplichting. Experts van de Consumentenbond praten mee en beantwoorden de belangrijkste vragen.

0 reacties

Geen reactie

Reageer