Check het hier!

Zitten mijn gegevens bij het Facebook lek?

• 6 April 2021
  • 42 reacties
  • 50177 Bekeken
Zitten mijn gegevens bij het Facebook lek?
Reputatie 4
Badge +7

Afgelopen weekend werd duidelijk dat de persoonlijke gegevens van een half miljard Facebook gebruikers zijn gelekt. Ze zouden al in 2019 zijn gestolen. Ze zwerven nu over internet, zodat criminelen er misbruik van kunnen maken voor allerhande vormen van oplichting. Hoe weet je of je gegevens erbij zitten? Om welke data gaat het eigenlijk? En wat kun je doen als je gegevens inderdaad gelekt zijn?

Inmiddels kun je in de bekende ‘lekkendatabase’ Haveibeenpwnd.com opzoeken of gegevens van je Facebook-account gelekt zijn. Je kunt zoeken aan de hand van je mobiele nummer, of het e-mailaccount dat je gebruikt voor Facebook. Zoek eerst aan de hand van je mobiele nummer. Dit nummer is veel vaker gelekt dan het e-mailadres. Voer je nummer in als 316 in plaats van 06.   

Om welke gegevens gaat het eigenlijk?

Het goede nieuws is dat het niet om supergevoelige informatie gaat, zoals wachtwoorden of je persoonlijke gesprekken (chats) met een vriend(in). Het gaat om telefoonnummers, volledige namen, locatiegegevens, e-mailadressen, geboortedata en overige informatie. Denk aan je relatiestatus of de naam van je werkgever. Van gedupeerden is niet altijd dezelfde informatie gelekt, het wisselt nogal.

Het gaat volgens tech-journalist Daniel Verlaan om 5,6 miljoen Nederlandse accounts, ruwweg de helft van het totaal aantal Nederlandse Facebookgebruikers.

Wat moet je doen als jouw gegevens gelekt zijn? 

• Je hoeft niet je Facebook-wachtwoord te veranderen. Die is niet gelekt. 
  • Je moet wél alert zijn op extra doortrapte phishing mails waarin persoonlijke informatie kan zijn verwerkt.
  • Reageer niet op smsjes met verzoeken om pincodes, wachtwoorden of betaalverzoeken. Ook sms wordt gebruikt voor phishing
  • Wees ook alert op Whatsapp fraude. Oplichters kunnen jouw gegevens (locatie, relatiestatus, geboortedatum) misbruiken voor een geloofwaardig verhaal richting jou, of richting je familieleden. Het is geen gek idee je (groot)ouders te waarschuwen dat ze niet moeten ingaan op een geappt verzoek om geld uit jouw naam, of een appje van een onbekende die geld vraagt voor jouw verjaardag.

Zitten jouw gegevens bij het lek? En maak jij je zorgen? Laat het weten in een reactie!

Tip:  Twijfel je over een appje of mailtje? Of ben je bang dat je gehackt bent?
Bel dan onze Cyberhulplijn

Actie: Facebook in de fout 

Facebook schond jouw privacy. Daarom willen wij Facebook dwingen jou te compenseren. We strijden hiervoor samen met de Data Privacy Stichting.

Ik wil compensatie en meld me aan

42 reacties

Ik gebruik geen diensten meer van Facebook.
Alle accounts gewist, lang geleden.

Nooit een account gehad, zag het nut en de zin er niet van om mijn priveleven dat ik toch al wel met vrienden deelde buiten FB om ook met de rest van de wereld te gaan delen. “History has proved me right” zal ik maar zeggen

Reputatie 5
Badge +4

Ik sluit me hier bij aan.  

Reputatie 7
Badge +6

Je kan met die tool nou kijken welke van je bekenden er allemaal op FB zitten. Als je lid wil worden en je vult Jan in dan zegt FB dat die naam al bezet is. Dus er zijn een heleboel Jannen en Linda's en Marietjes die 123 achter hun naam hebben staan of Janb en zo. Die moet je dan ook weten. 

Ik denk dat je nu niet meer geloofd wordt als je zegt in 1992 voor het laatst een virus of hack te hebben gehad 😊. Elke hack zal nu van het FB-lek zijn denk ik. 

@Jan 
Die stelling begrijp ik niet.
Op FB zitten volgens die database 4 mensen met Jan met de korte achternaam.
Een naam kan veel vaker voorkomen.
Jouw gebruikersnaam is wel uniek en kun je maar 1 keer wijzigen.
Bovendien is het een groep van zomer 2019

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper je begrijpt hem wel heel goed. Jouw zus Linda* heet echt niet Linda Wortelstamper op FB. Mijn zussen zitten volgens die tool ook niet bij het lek behalve als ik hun FB naam invul. 

* = fictieve naam

Klopt.
De tool is bedoelt om te kijken of je zelf op de lijst staat.
Mensen die met een andere naam er op staan, was bij mijn lijst vroeger maar 10%
Ik heb wel even een bekende ingevuld, om te kijken of het werkt.
Ik kreeg de juiste 3 cijfers van een telefoonnummer.

Reputatie 7
Badge +7

@M.G. Leeuw, goed dat je anderen waarschuwt maar ondanks dat je intenties goed zijn deel je nu zelf ook al die persoonsgegevens. Dat is wettelijk en daarom ook op ons forum niet toegestaan. Daarom heb ik je bericht verwijderd. 

Gaat de consumentenbond nog juridische stappen ondernemen tegen Facebook betreffende dit lek? Het is een lek van persoonsgegevens, zonder toestemming van de slachtoffers, en volgens mij niet eens gemeld door Facebook. Althans, mijn gegevens zijn gelekt en Facebook zelf heeft mij daar vooralsnog niet over geïnformeerd. 

Lijkt mij nogal een omslachtige procedure om klacht in te dienen ! Heeft dit allemaal wel zin ? 

Reputatie 4
Badge +7

Ik heb mijn telelefoonnummer gecheckt via haveibeenpwnd.com en daar ben ik zogezegd ‘gehackt’ terwijl ik niet gehackt zou zijn via benikerbij.be. Wat is nu de juiste versie …? 

Heb je wel de juiste notatie gebruikt? Voor benikerbij.be  (of .nl) is het 31 6 (ipv 06) etc     

Ik heb mijn telelefoonnummer gecheckt via haveibeenpwnd.com en daar ben ik zogezegd ‘gehackt’ terwijl ik niet gehackt zou zijn via benikerbij.be. Wat is nu de juiste versie …? 

Heb je wel de juiste notatie gebruikt? Voor benikerbij.be  (of .nl) is het 31 6 (ipv 06) etc     

Ja, ik had me ergens vergist. Maar de tools werken niet altijd feilloos zo te zien … 

Klachtenprocedure lijkt me heel omslachtig … Heeft dit allemaal wel zin ? 

Als men zijn telefoonnummer op FB wil verwijderen dan krijgt men volgend bericht: 

Je telefoonnummer helpt je account te beveiligen. Als je je nummer van Facebook verwijdert, kun je je wachtwoord misschien niet meer opnieuw instellen als dit ooit nodig is. Je ontvangt op dit nummer dan ook geen sms-meldingen meer van Facebook.

Bevestig dat je hebt begrepen dat je mogelijk geen toegang meer hebt tot je account als je je telefoonnummer verwijdert.

Men heeft dus blijkbaar niet veel keuze, want bij verwijdering van het telefoonnummer riskeert men zijn profiel kwijt te spelen … 

Reputatie 4
Badge +7

Als men zijn telefoonnummer op FB wil verwijderen dan krijgt men volgend bericht: 

Je telefoonnummer helpt je account te beveiligen. Als je je nummer van Facebook verwijdert, kun je je wachtwoord misschien niet meer opnieuw instellen als dit ooit nodig is. Je ontvangt op dit nummer dan ook geen sms-meldingen meer van Facebook.

Bevestig dat je hebt begrepen dat je mogelijk geen toegang meer hebt tot je account als je je telefoonnummer verwijdert.

Men heeft dus blijkbaar niet veel keuze, want bij verwijdering van het telefoonnummer riskeert men zijn profiel kwijt te speken … 

In veiligheidsopzicht schiet je er niet veel mee op het telefoonnummer van FB los te koppelen, want het nummer is al gelekt naar de boevenwereld. Wat dat betreft is het datalek een heel vervelende want het telefoonnummer (wat nu dus publiek beschikbaar is) wissel je niet makkelijk voor een andere zonder contact met je vrienden etc te verliezen.  

Reputatie 3
Badge +3

En hoe zit het met Whatsapp en Instagram, die tegenwoordig ook van Facebook zijn? Ik heb geen Facebook-account, nooit gehad ook, maar die andere twee gebruik ik wel.

Reputatie 4
Badge +7

En hoe zit het met Whatsapp en Instagram, die tegenwoordig ook van Facebook zijn? Ik heb geen Facebook-account, nooit gehad ook, maar die andere twee gebruik ik wel.

Dit Facebook-lek gaat alleen om gebruikers van het Facebookplatform, niet de andere diensten van Facebook, zoals Instagram en WhatsApp.  

Reputatie 3
Badge +3

Dit Facebook-lek gaat alleen om gebruikers van het Facebookplatform, niet de andere diensten van Facebook, zoals Instagram en WhatsApp.  

Dat is fijn om te weten, dank je wel Peter.

Dan nog kunnnen je gegevens bij de hack zitten, aangezien deze in 2019 was. Daarnaast weet je niet of FB je gegevens ook daadwerkelijk verwijderd indien je je account daar opzegt...

@RAvdH. 
Zo als het nu uit ziet, zitten mijn gegevens daar niet bij.
Ik heb ook nooit mijn telefoonnummer zichtbaar gehad en ‘Platform’ was ook uit.
De hack was in zomer 2019
Mensen die ik ken met dezelfde instellingen, die nu nog op FB zitten, zie ik ook niet op de lijst.

Ja ik heb ook al een paar jaar FB verlaten. Toch gebruik ik wel Whatsapp en Instagram, beiden eigendom van FB. Ik probeer zo min mogelijk persoonlijke gegevens met deze bedrijven te delen. Maar dat maken ze niet makkelijk

Whatsapp kom je ook moeilijk van af.
Ik heb destijds het account verwijderd. Bleef nog op de lijst staan bij iedereen.

Gebruik nu al een paar jaar Signal en Threema.
Sommigen doen alsof je de planeet verlaten hebt.
Ik zie het nu drukker worden op Signal.

facebook? wat is dat? 

Reputatie 7
Badge +6

Niemand vindt het leuk dat er van hen gedacht wordt dat ze de hele dag op Facebook zitten, dus toen hebben ze de term Social Media bedacht. En dat kan weer van alles zijn. Waarschijnlijk bedoelen ze er dan ook Twitter mee. Ik zit op geen van beide, dus ik pieker me elke keer suf wat ze dan bedoelen dat “iets” op Social Media staat, want buiten Facebook en Twitter kom je dat “iets” nergens tegen. Niet op de NOS app of VRT Nieuws app of Daily Mail. Dus waar het dan wel staat snap ik dan nog steeds niet. De kranten apps weet ik niet want ik kan geen cookiewall meer zien. 

Deze community zou je ook sociale media kunnen noemen.
Omdat ze op radio en tv zoveel aandacht besteden aan FB en Twitter zijn die uitgegroeid als meest bekend in onze regio.
Er is een enorme angst om er niet bij te horen.
Daarom krijgen andere sociale media weinig kans.
Ik ben opgegroeid met een kwartje in plaats van een mobieltje.
Ik heb die 2 niet nodig.

Reageer