Beantwoord

Aankoop auto - fotokopie van je rijbewijs, ID-cover, enz.

• 26 June 2018
  • 6 reacties
  • 2604 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Het zou handig zijn om te weten welke bedrijven gerechtigd zijn om een fotokopie te maken van je rijbewijs. Op diverse (overheids)sites is wel het e.e.a. te vinden, maar geen simpel lijstje.

Banken, zorginstellingen, mogen een kopie maken, dat is wel duidelijk.

Maar wat als je auto koopt bijvoorbeeld?

Een garagebedrijf gaf aan dat het tonen niet voldoende was.

Er bestaan weliswaar ID-covers, maar die hebben geen zin wanneer je rijbewijs meegenomen wordt, omdat het kopieer-apparaat in een andere kamer staat.

Eigenlijk zou je er -apart- identificatiebewijs moeten bestaan waarop die 'belangrijke' gegevens níet worden vermeld of alleen XXXX

Zoals gezegd voor bepaalde instellingen is het BSN belangrijk, daar toon je dus je 'originele' identificatiebewijs (met BSN).

Voor alle andere gevallen zou een semi-officieel identificatiebewijs kunnen gelden.

In feite hetzelfde als een identiteitsbewijs voorzien van een ID-cover.

Misschien een wild en onwerkbaar idee?

Het zou mij in ieder geval een rustiger gevoel.

Later (na wat zoekwerk...):

Voor wat betreft een auto verhuurder/verkoper: die mag een kopie maken (met afscherming BSN of alleen de voorkant)

zie site van Autoriteit Persoonsgegevens.nl - onder Identiteitsbewijs bij koop, huur of dienstverlening

Maar op het moment dat het erop aankomt weet je het niet.
icon

Beste antwoord door Monique 26 June 2018, 13:13

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ha @cbw62,

Logisch dat je benieuwd bent naar een dergelijk overzicht. Je BSN/kopie ID wordt tegenwoordig te pas en te onpas gevraagd, en ik vind het zelf ook knap lastig om te kunnen onderscheiden wanneer dit terecht is, en wanneer niet. Kan je wellicht iets met dit lijstje? Ook beantwoorden we op deze pagina veelgestelde vragen over een veilige omgang met je ID-bewijs.

Mocht je hier nog iets missen, dan hoor ik het graag, zodat ik het door kan geven aan mijn collega's.
Daar is dus de KopieID app voor ontwikkeld: Die maakt er een watermerk in én je kunt je BSN doorhalen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs
Reputatie 5
Badge +5
Hartelijk dank. Interessant om dit alles te weten.

Ik vermoed dat er toch altijd wat 'grijze gebieden' blijven.

Een werkgever, c.q. uitzendbureau, bank, okay.

Maar waarom zou het tonen van je rijbewijs (gegevens kan men dan overnemen) bij de aankoop van een auto niet voldoende zijn? Bij een garage waar je al vele jaren klant bent.

Enfin ...

Dank nogmaals voor de links.
Reputatie 5
Badge +5
@Ronaldvr

Hartelijk dank voor de reactie.

De overheid gaat er gemakshalve vanuit dat je een smartphone o.i.d. hebt ...

Het is een app voor dit, een app voor dat.

Ongetwijfeld gemakkelijk als je een smartphone hebt.

Ik weet ook niet of dit geaccepteerd wordt bij het huren van een auto. In ieder geval was tonen van mijn rijbewijs bij aankoop auto niet voldoende. Ik kon zien dat alleen de voorkant gekopieerd werd,

dus, dat moet dan maar ..
Reputatie 7
Badge +6
Bij mij ook @cbw62 . Moest het rijbewijs afgeven . Zowel bij kopen als huren .Tonen vonden ze niet voldoende. Dat voelt toch niet goed.
Ik weet ook niet of dit geaccepteerd wordt bij het huren van een auto.

Ik heb toen ik op vakantie ging thuis met die app plaatjes gemaakt, en een aantal keer uitgeprint. Dat voldeed (samen met het tonen).

Reageer