Aankoopcontract ontbinden auto

• 30 December 2016
  • 0 reacties
  • 193 Bekeken

Op 13-12-2016 heeft de renault megane van mijn vriendin een grote jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad, waarvan de totale kosten 487,38 euro waren. Tijdens dit onderhoud is er een barst in de voorruit gekomen. Dit was na de reparatie niet gemeld door het bedrijf, wij kwamen hier achter terwijl we de wagen terug naar huis reden. Terug naar de garage en pas naar verschillende telefoontjes werd het door de garage in kwestie goed opgelost, echter hield dit wel in dat op donderdag 22-12-2016 de auto nogmaals naar jullie garage moest voor de vervangen van de voorruit.

Op 26-12-2016, 13 dagen na deze onderhoudsbeurt!!, krijg ik met de auto pech waardoor ik naast de snelweg kom te staan. Aangezien de garage mijn onderhoudsbedrijf is, laat ik de auto afslepen, waar ook kosten voor mij aan verbonden zijn. Uit de diagnose door de garage blijkt dat er problemen zijn met de drukgroep en de koppeling, dit alles dient vervangen te worden krijg ik te horen van uw collega. Kosten 1100-1200 euro.

Aangezien het om een wat oudere auto ging, kregen wij logischerwijs, twijfels of de kosten van reparatie het nog wel waard waren. Vandaar dat ik op 28-12-2016 bij de garage langs ging. Daar ik op het moment geen auto had, en deze van groot belang is voor mijn werk, zat er enige druk van mijn kant, om tot een oplossing te komen.

Tijdens het gesprek met de verkoper heb ik duidelijk aangegeven dat ik de eventuele koop van een andere auto samen met mijn vriendin zou aangaan. Wij hebben het gehad over een mogelijke financiering, en ik heb daarbij aangegeven dat ik niet veel ruimte hierin had. We hebben hierdoor de optie besproken tot het inruilen van de megane, en zijn uiteindelijk tot een contract voor een andere 2e hands auto gekomen.

Mijn fout in dit verhaal is dat ik dat contract heb getekend, alleen ik, zonder daarin door te vragen naar de eventuele consequenties. Ik ging er hierbij ook vanuit, dat de koop nog zeker niet rond was, zonder de goedkeuring van de financiering en zonder de goedkeuring van mijn partner. Door dit alles was ik in de veronderstelling dat ik een offerte tekende met een prijsvoorstel, en niet een definitief koopcontract. In het gesprek heeft de verkoper ook op geen enkel moment gesproken over de voorwaarden. Uiteraard staat het in de kleine letters binnen het contract.

Bij thuiskomst echter heb ik alles besproken met mijn partner. Zij was het echter niet eens met de voorwaarden, zoals het besproken is in het contract, tevens was zei niet bereid haar auto in te ruilen. Zei gaf hierin ook aan geen vertrouwen te hebben in de garage/dealer, door eerdere voorwaarden. Ik heb vervolgens gebeld met de werkplaatsreceptie van de garage, en aangegeven dat wij toch voor een andere keuze gingen en de megane lieten ophalen. degene aan de telefoon gaf aan dat hij de megane klaar zou zetten en hij een terug bel bericht voor de verkoper zou achterlaten. Ik heb daarbij wel met degene aan de telefoon afgesproken dat ik de kosten voor het stellen van de diagnose zou betalen.

Een aantal uur later werd ik opgebeld door een boze verkoper, met de mededeling dat ik toch echt vastzat aan het contract, en ze 15% van het aankoopbedrag eisen.

Wij hebben vervolgens de auto laten afslepen naar een andere garage, en wat blijkt nu? dezelfde reparatie wordt daar gedaan voor slechts 600 euro incl btw?? Hadden wij deze informatie eerder geweten, dan was heel het bovenstaande probleem niet voorgekomen en hadden wij gelijk besloten de auto te laten repareren. Wij hebben dan ook erg het gevoel door dit alles op het verkeerde been te zijn gebracht.

In hoeverre zijn wij nu verplicht de 15% te voldoen?

0 reacties

Geen reactie

Reageer