accu's van accuboormachines niet leverbaar

Voor de zoveelste keer kan ik een goede accuboormachine weggooien omdat de accu's niet meer leverbaar zijn. Wie weet of er merken zijn die standaard accu's hebben die jaren later nog te krijgen zijn?
VrGr. Henk

13 reacties

Beetje late reactie misschien maar kijk eens bij Metabo. Hebben al sinds 2009 hetzelfde accusysteem en zijn nu volop bezig met ‘CAS' (het Cordless-Alliance-Systeem’). Metabo garandeert dat dit systeem ‘toekomstzeker’ is. Metabo kennende vertrouw ik deze uitspraak. Voor meer informatie: https://www.metabo.com/nl/nl/ en https://www.cordless-alliance-system.com/nl/

Reputatie 7
Badge +6

Niet alleen bij boormachines , maar bij alle apparaten met batterijen en laders vindt een enorme en onnodige verspilling plaats . Alleen wereldwijd geldende eisen voor meer standaardisatie kunnen hier wat aan doen . Dat  CAS is een aardige stap in de goede richting . Ook op andere gebieden is heel veel te winnen als fabrikanten gedwongen worden samen verspilling tegen te gaan door waar mogelijk te standaardiseren .

Reputatie 6
Badge +3

inderdaad. In het algemeen verwacht ik niet zo veel van “fabrikanten verplichten”. In het geval van accu’s zou het echter goed kunnen werken als die altijd gemakkelijk vervangbaar moeten zijn en er een dwingende standaardisatie zou komen.

Reputatie 5
Badge +4

Alternatief om te overwegen:
Als ik niet aan originele accu voor mijn boormachine meer kan komen lukt tot nu toe bij dit adres me meestal wel een geschikte accu te vinden of mail ze even:

https://www.subtel.nl/Accessoires-gereedschap/

Eenmaal voor iets anders (mobiel) een accu gekregen die na een jaar dik werd, foto ervan  gestuurd, kreeg direct een vervanger, hoefde de defecte accu niet op te sturen. Prima service in dit geval.

Ben nu klant bij hen sinds 2010.
Een levering duurt vaak een aantal werkdagen, maar daar heb ik geen problemen mee.

En natuurlijk heeft de consument (wij dus) ook een heel belangrijke invloed. Zolang ‘wij’ alleen maar aansturen op ‘het moet goedkoop zijn’ en niet op ‘het moet kwalitatief goed en duurzaam zijn’ zullen aanbieders rommel blijven maken en verkopen.

Reputatie 7
Badge +6

Nee ,ik ook niet , @Jan H. . Fabrikanten lobbyen met succes bij overheden om hun belangen te verdedigen en dat gaat nogal eens ten koste van de belangen van consumenten . Iedereen die goed opgelet heeft , zou dat moeten weten . Zelfs Hans de Boer heeft dat een keer ( per ongeluk ? ) toegegeven .

Reputatie 7
Badge +6

@fklaus , bij goedkope rommel is een losse accu mits leverbaar vaak te duur . Daarnaast ook het risico dat kort daarna de machine het begeeft en de accu nog prima is . Helaas is het voor consumenten ontzettend moeilijk inschatten wat goed is als we betere kwaliteit willen . Ook een duurder apparaat kan een rampending zijn . 

@E.T.Wiersum. Metabo levert effectief 3 jaar garantie op de accupacks. Ik ken het merk al uit de tijd dat er in de gebruiksaanwijzing werd vermeld: ‘na 2x vervangen van de koolborstels moet de machine een grote onderhoudsbeurt krijgen, dit kan bij een servicecentrum of door een vakman gebeuren’. In al die jaren ben ik nog nooit in/door het merk teleurgesteld. Wanneer je een klein beetje onderzoek pleegt heb je zo in de gaten wat de ‘betere’ merken zijn en welke merken goed zijn in after-sales service (niet alleen Metabo hoor). Je betaalt dan bij aanschaf uiteraard meer maar weet je dan wel verzekerd van een werkend service-apparaat. Maar wie doet dergelijk onderzoek nog? We gaan naar de Lidl en kopen daar een accu-machine voor een paar tientjes en verwachten dan ook nog dat er service op verleend wordt. ‘Als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat het ook’. Dus misschien toch weer gewoon ouderwets naar de vakhandel waar je nog goed geadviseerd wordt(werd).

Reputatie 7
Badge +6

Ook een machine van Lidl of Aldi of noem maar op kan met een dosis geluk en niet te zwaar belasten best lang meegaan , @fklaus . Bij intensief gebruik en/of zware belasting ga ik zeer zeker voor de betere merken de laatste jaren , nadat een paar machines bij mij in een rookwolk zijn overleden ….. :astonished::blush:

@E.T. Wiersum. Je geeft het zelf al aan. ‘met een dosis geluk en niet te zwaar belasten’. Dat klinkt als  ‘gokken’. Tot nu toe heb ik maar 1 (boor)machine gehad die defect is geraakt. Na 25 jaar. En die is gewoon gerepareerd (defecte condensator). En als iets me echt te duur is om aan te schaffen omdat ik het maar zelden nodig heb dan huur of leen ik het.

Reputatie 6
Badge +3

@fklaus , bij goedkope rommel is een losse accu mits leverbaar vaak te duur . Daarnaast ook het risico dat kort daarna de machine het begeeft en de accu nog prima is . Helaas is het voor consumenten ontzettend moeilijk inschatten wat goed is als we betere kwaliteit willen . Ook een duurder apparaat kan een rampending zijn . 

Eisen m.b.t. levensduur, betrouwbaarheid, repareerbaarheid, beschikbaarheid en kosten van service onderdelen voor zeer veel producten is erg ingewikkeld. Het moet allemaal in wetgeving vastgelegd worden, er moeten toezichthouders komen en een evt. beroeps instantie waar men terecht kan als men het niets eens is met een uitspraak. Dat gaat tot een bureaucratie en een hoop gedoe leiden. Accu’s is relatief overzichtelijk; daar zou je mee kunnen beginnen.

Reputatie 2
Badge +3

Accu op? Er zojn accu revisie bedrijven. Zij kunnen je accu van nieuwe cellen voorzien. Prijs is vaak ongeveer de helft van een nieuwe accu.

Reputatie 4
Badge +3

Zo heb ik goede ervaringen met het bedrijf accu123. Daar koop je gewoon een goede vervanger.

Reageer