Actie tegen slecht leesbare belangrijke gegevens in on-line of gedrukte correspondentie

• 13 July 2018
  • 1 reactie
  • 291 Bekeken

Ik erger me groen en geel aan tegen slecht leesbare gegevens in bijvoorbeeld rekeningen, polissen, voorwaarden, etc. Vaak worden belangrijke gegevens in drukwerk of .PDF bestanden in een kleurtje gedrukt, bv in cyaan (lichtblauw) of bv. rose. Juist deze belangrijke gegevens zijn dan slecht te lezen en al helemaal niet af te drukken in zwart wit. Een ander voorbeeld zijn nota's waarbij het rekeningnummer in een dusdanig klein lettertype staat vermeld dat het zonder loepje bijna niet te lezen is terwijl de rest van het A4 papier bijna leeg is! (bv. nota's van de Belastingdienst.) Ook zie je vaak in on-line gegevens hele pagina's tekst in grijs afgedrukt! Ik begrijp hier helemaal niets van. Ik ben echt niet slechtziend maar ik zou graag willen dat men met deze slechte gewoonte ophoudt en gewoon duidelijk leesbare tekst gebruikt.

1 reactie

Reputatie 7
Onleesbare teksten maak je duidelijker door op de tekst te klikken, alsof je hem wilt kopiëren. Dat werkt zowel bij donkere als lichte achtergronden.

Je maakt een tekst groter met je scrollwieltje en ctrl, naar voren is groter, naar achteren is kleiner.

Reageer