Advanced Payment Fee: kosten van de vervoerder bij pakket uit buitenland

• 12 September 2018
  • 4 reacties
  • 6377 Bekeken

Badge
Dat ik bij ontvangst van een pakketje uit India douanekosten zou moeten betalen, had ik ingecalculeerd. Het bedrag wat ik daarvoor moest betalen was ongeveer conform verwachting. Wat ik echter niet had verwacht, was dat de vervoerder (in dit geval DHL) ook nog eens forse kosten zou rekenen. De totale kosten van het pakketje verdubbelden hierdoor.

Navraag onder mijn collega's leerde dat niet alleen DHL dit doet, maar ook andere vervoerders zoals PostNL. Kosten bij DHL voor "Advance Payment Fee" (= kosten voor voorschieten BTW) zijn 2% met een minimum van €17.54. Voor een klein pakketje dus al gauw een groot bedrag, en een veelvoud van de BTW die ik moest betalen.

Bezwaar maken bij DHL hielp niet. In de voorwaarden van de webshop staat niet met welke vervoerder de bestelling wordt verstuurd. Er wordt wel gewaarschuwd voor douane-kosten, maar niet voor de extra kosten die de vervoerder rekent.

Wie heeft er ook met dit probleem te maken gehad?

Misschien een mooi onderwerp voor de consumentengids?!

NB. Dit staat los van een klacht die ik ook van mijn collega's hoorde dat de douane de verzendkosten bij de waarde van het pakket optelt. Indien er geen verzendkosten waren, rekenen ze daar toch een bedrag voor. Ook giften krijgen een waarde, waardoor je daarvoor moet betalen.

4 reacties

NB. Dit staat los van een klacht die ik ook van mijn collega's hoorde dat de douane de verzendkosten bij de waarde van het pakket optelt. Indien er geen verzendkosten waren, rekenen ze daar toch een bedrag voor. Ook giften krijgen een waarde, waardoor je daarvoor moet betalen.

Over dat laatste dus: Dat is bekend en staat ook duidelijk op allerlei pagina's en sites. En wat betreft 'giften': ja sinds iedereen maar uit het buitenland bestelt is de douane ook wakker geworden, en trappen die dus niet meer in allerlei trucs om invoerrechten te omzeilen. Dus ook niet het aangegeven bedrag kunstmatig laag houden of een pakketje as 'gift' bestempelen terwijl het dat gewoon niet is. Als u zegt "Als er geen verzendkosten waren" is dat natuurlijk onzin: er zijn domweg altijd verzendkosten, de vraag is hooguit wie ze heeft betaald, goedern komen niet gratis naar Nederland vliegen tenslotte.

Dus die 'verontwaardiging' daarover is volkomen onterecht en hooguit teleurstelling dat je er niet in bent geslaagd de douane op te lichten...
Wie heeft er ook met dit probleem te maken gehad?

Misschien een mooi onderwerp voor de consumentengids?!

Ik denk dat het iedereen die spullen uit China laat komen wel eens gebeurd is. De regels zijn op zich duidelijk maar mensen verkijken zich in het begin nog wel eens, niet beseffend dat er nog kosten bij kunnen komen. Hier vindt je het verhaal waarin eea wordt uitgelegd.
Badge
Hallo A. Deen,

De link waar je naar verwijst is een pagina van de consumentenbond die gaat over bestellen van het producten in het buitenland. Hier worden de douanekosten wel genoemd (die ik ook heel terecht vind), maar de extra kosten van de vervoerder worden niet genoemd. Terwijl dat juist het punt is waar ik over val. Die kosten rekent de vervoerder voor het verlenen van service, namelijk het voorschieten va de douanekosten. Maar in mijn geval waren de douanekosten €9 en de fee van de vervoerder voor het voorschieten van die douanekosten €17,50. Dat vind ik niet in verhouding.
@M. Sluis Ik moet je in zoverre gelijk geven dat inklaringskosten wél genoemd worden , ik denk dat je dat met douanekosten bedoelt, maar dat ik ook nog nooit gezien heb dat daar dan nog een extra bedrag voor het voorschieten van de BTW bovenop kwam. PostNL en alle vervoerders die ik ooit vanuit China heb meegemaakt doen dat niet. Ik heb maar even op Google gezocht en dat lijkt een specifieke hobby van DHL. In de dagelijkse praktijk van Aliexpress gebruikt niemand die want die zijn in verhouding erg duur om goedkope spullen uit China het halen maar die rekenen inderdaad dat extra bedrag specifiek voor het voorschieten van de BTW. Sorry.

Reageer