Consumentenbond.nl

Advies voor oplader batterijen

• 13 januari 2020
  • 46 reacties
  • 9328 Bekeken

Ik kan nergens een advies vinden over laders van gewone batterijen, AA en AAA en eventueel meer.
Ik heb zeer goede ervaringen met de laders van Tronic die Lidl verkoopt. Maar nu even niet. Heeft iemand een tip?

46 reacties

Ik heb zo'n ding van een tientje bij de Ikea meegenomen en geen klachten.

Bedankt. Lijkt me echt wat voor mij.

Reputatie 7
Badge +7

Vraag het in elk geval de CB, volgens mij hebben zij er testen van. En Google eens wat:

https://10toptest.nl/goedkope-aanbieding/beste-batterijlader/

https://www.oplaadbare-batterij-en.nl/beste-batterijlader-snel-lader-kopen/

https://nl.hardware.info/artikel/8581/zestien-oplaadbare-aa-batterijen-getest

https://www.testgoed.nl/batterijladers

Wellicht niet allemaal zo onafhankelijk, maar vist dat zelf eruit, er is volgens mij voldoende informatie.

Groet Leo.

Ook veel dank aan L.J.F de |ruiter voor de nuttige links met info over laders en oplaadbare batterijen. Zal ik later beter gaan lezen.

Inmiddels had ik de Kvarts lader van Ikea besteld  met nog 4 Ladda AA oplaadbare batterijen van 2450 mAh.
Ik zag bij Conrad wel batterijladers met nuttige functies. Maar in de reviews had man daar, zo te zien, best vaak kritiek op, Dus koos ik voor doelmatige eenvoud en schappelijke prijs
Daarnaast heb ik ook 2 Tronics, met o.a druppellading. 
Dit alles vanwege een groot aantal batterijkaarsen en andere lichtjes, waar mijn vrouw dol op is. Is inderdaad leuk.

Reputatie 7
Badge +7

Dank voor het compliment en veel succes ermee. Forumlid @A. Deen  heeft zo'n oplader van Ikea, dan zal die het best goed doen. Zelf gebruik ik ook nogal wat batterijen. Er zal best iets milieu onvriendelijks tegen zijn, maar ik kan ook niet overal elektriciteit aanleggen, met name buiten. En solar apparaten hebben echt solar/zon nodig en omdat die er niet altijd is laten die apparaten je ook vaak in de steek. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

Opladers.

Dat is typisch zoiets waar dit om bekend staat. Of iets dergelijks. 

https://www.aliexpress.com/   (Er zijn ook anderen, ook met een "federale indeling” zoals deze)

Op het moment heeft dit mijn aandacht. Daarom plaats ik er misschien ook weleens naartoe. 
Geeft goed overzicht. Dit is natuurlijk handiger dan een hele binnenstad aflopen bij wijze van.

Maar als je zo eens een paar laders op zou zoeken in een zoekmachine die je tegen komt dan hebben anderen het er misschien wel over. Tot zover op zich wel in ieder geval. Zou zichzelf kunnen gaan wijzen. Maar al die vrienden uit de Staten weg helpt niet echt. Amerikanen zijn al snel van beoordeling plaatsen op Youtube enz. Er was iets dat bij dit soort winkels bestellen moeilijker gemaakt gaat worden in de V.S. 

Maar de morele vraag.

Zij doen dit beter. Er heerst daar een repressief regime. Meer de kracht van hier. Moet het soms barmhartigheid zijn, de keuze lokaal te kopen? Naast dat dit hier niet voegt, is dat wat je in feite doet door in dat buitenland te bestellen. Anders doet de winkelier in Nederland het voor je en legt het in zijn winkel of webwinkel. Je zou dus méér lokaal winkelen door meteen bij bijv. die link te winkelen.

Maar wat is de kracht dan hier? Dat dat gedoe met geld eens een keer opgelost wordt. Een totaal onveilige toestand. Een minderheid plukt de vruchten van het harde werk van een meerderheid. 
En als dat gebeurt, daar hebben ze in China dan weer enorm veel aan. Als dat nivo daardoor wereldwijd hoger komt te liggen.
Maar er zijn meer van dit soort dingen hiermee. 

https://www.nkon.nl/maha-powerex-mh-c9000-charger-xyz.html

Veel mogelijkheden, wel duurder maar je hoofd je batterijen er goed mee, wellicht dat er de afgelopen 10 jaar betere alternatieven op de markt zijn gekomen. Voor mij werkt het nog steeds super.

Reputatie 7
Badge +7

De topicauteur @G.E. Abrahams  heeft al een keuze gemaakt. Maar daarom kan het nooit kwaad nog wat van die batterijladers aan te prijzen. Van @Rienk  vind ik dat een goede link.  Ik kende het apparaat niet, maar het verhaal is goed. En de mogelijkheden ook want het is inderdaad belangrijk batterijen ook te ontladen, en zeker om ze te refreshen.

Maar de link van @wit9  is me wel bekend maar begrijp ik niet helemaal. Het is de home page van alieexpres. Moet je toch behoorlijk zoeken naar batterijladers, komt overeen met een stad aflopen :smiley: en welke en vooral wat bedoelt U. Ik respecteer uw moeite met het Nederlands.  Noem gewoon een aantal merken, die u goed vindt en wat u bedoelt met webwinkels en verschillen in de USA, China, Europe, ik begrijp het nu niet. Groet Leo.

Rienk, bedankt voor de tip. Klinkt inderdaad erg goed.
De Kvarts van Ikea werkt bij mij niet goed. Meer dan de helft van mijn batterijen worden als “defect” gedetecteerd (LED knipper) en worden dan niet opgeladen. De Tronic laders laden ze goed op.
Ik heb er via Facebook over gecorrespondeerd met Ikea. Ik heb beloofd proberen na te gaan of er een patroon in deze "weigeringen” zit. Kan een week of twee duren, want ik heb ook wel wat anders te doen. Ik ben zelf benieuwd.

Reputatie 1
Badge +2

Met de IPC-3 van Voltcraft ben ik tevreden. Veilig ding met voldoende controlefuncties. Gekocht bij Conrad.

juano bedankt. De IPC-3 van Volcraft ziet er goed uit. Wel prijzig, ca 50 euro. Mijn tweede Tronic kocht ik anderhalf jaar geleden bij Lidl voor 5 euro. Ik wacht nog tot een nieuwe aanbieding. De Kvarts lader van Ikea help me uit de brand. Het is wel lastig dat zoveel batterijen door de Kvarts worden afgekeurd en dus niet geladen kunnen worden. Maar bij een flink aantal gaat het goed. Ik weet niet of hij aan druppel-laden doet. Als je een net geladen batterij weer terugplaatst gaat het opladen weer geruime tijd beginnen. Daarom laat ik geladen batterijen er maar in zitten, als ik er niets anders mee wil doen. Alle oplaadbare batterijen verliezen bij niet gebruik snel heel wat lading.

Reputatie 7
Badge +7

Het is en blijft moeilijk een keuze te maken. Hoe meer leden u advies geven hoe meer keuzes u kunt maken, maar hoe lastiger het ook wordt. Conrad heeft onder het eigen merk Volcraft goede materialen. Echter niet erg goedkoop en helaas vroeger was er een organisatie Sovendus (bestaat nog) die kortingen verschaften onder een code, en Conrad deed er ook aan mee, maar deed en dus niet doet. Vorig jaar heeft Conrad dat contract opgezegd. Ik ben toen ook minder gaan bestellen,  maar nu geeft Conrad zelf zo af en toe kortingen, en wellicht is Volcraft weer eens aan de beurt.  Volcraft is een eigen merk van Conrad, dat merk vind u elders niet. Maar andere merken vind je soms wel bij diverse leveranciers en dan loont vergelijken. Groet Leo.

Beste alle,

Heb AA batterij 3000 mah en AAA 200 mah welke oplader wordt geadviseerd?

Gr. Jos

Reputatie 7
Badge +7

In laadbare batterijen ben ik niet zo thuis, dus ook in batterijladers niet. Misschien een ander lid. Of kijk eens bij:

https://www.oplaadbare-batterij-en.nl/beste-batterijlader-snel-lader-kopen/     of bij

https://www.123accu.nl/Batterijen/Batterij-Opladers/AA-en-AAA-p787790.html

Ik kocht laatst bij Conrad de Voltcraft UFC-8. Het is een snellader. Ik weet niet of dat soms kwaad kan. Niet geschikt voor Ni-Cd batterijen. Er wordt geen maximale capaciteit van de batterijen genoemd.
Je kunt er 1 t/m 8 batterijen mee opladen. Individuele behandeling, van 1 t/m 8 batterijen. Pittige prijs: 36,99 euro. Ik ben er blij mee.
Anders kan ik de KVARTS oplader van Ikea aanraden. Individuele behandeling van 1 t/m 4 batterijen. Die beveelt aan AA max 2450 mAh en AAA max. 900 mAh. Heeft geen druppellading. Kost slechts 9,99 euro.

Reputatie 7
Badge +7

Ik gebruik wel wat batterijen, maar dus weinig oplaadbare. Toch lees ik er wel veel over. Nu wordt gevraagd is een snellader wel gewenst. Wellicht helpt dit artikel: https://www.onemorething.nl/2020/02/snelladen-wel-of-niet-slecht-voor-smartphonebatterij/

TS heeft inmiddels heel wat advies over merken gekregen, hij heeft uit een aantal goede merken gekozen.

Reputatie 2
Badge +2

Er is een probleem met laders. Als een oplaadbare batterij enige tijd leeg in een apparaat heeft gezeten dan is de spanning op de polen 0 Volt. Mijn oude Voltkraft detecteert dan de batterij niet. Ook de nieuwste Voltkraft lij(ei)d aan dit probleem (althans volgens Conrad).

In het verleden heb ik Ikea en Hema ook gehad. Er was er geen 1 die goed met geheel lege batterijen om ging.

Laadt de ‘TRONIC® Universele oplader’ van Lidl wel geheel lege batterijen?

Reputatie 7
Badge +7

Het klopt, als de batterijen helemaal leeg zijn lukt het bijna nooit. Een hoge beginspanning is nodig. Maar beter kan @G.E. Abrahams  antwoorden, hij is hier de lader en de kenner van TRONIC.

Als een accu 0V heeft gehad, is hij op het randje van van z'n leven.
Ik tip hem even paar keer kort aan op een 12V/5A voeding en druk hem dan in de lader.
Voltcraft maakt ook ‘charge managers’ die dit soort zwaar mishandelde accu's weer in conditie brengt.
Maar te laag ontladen moet je niet te vaak doen, de accu gaat echt dood na een paar keer.

Reputatie 2
Badge +2

@WortelstamperIk kan je uit ervaring meedelen dat naar 0V ontladen helemaal niets doet voor de capaciteit. Mijn oude Voltkraft kan de capaciteit bepalen en die blijft precies gelijk.

Ik kan mij wel voorstellen dat je een oplaadbare batterij met 12V/5A voor korte tijd, aardig naar de filistijnen helpt.

Als je daar bang voor bent moet je ze eerst laden met een stroombron
Met een laadstroom die 0,1C is.
Dus 700mAh accu met 70mA laden.
Doe dit tot de celspanning 1V is.
Daarna pulsladen.

Reputatie 2
Badge +2

@Wortelstamper Zo precies komt het ook weer niet. Als je gedurende een paar uur een beetje stroom erin doet, heb je al voldoende klemspanning.

Het probleem hierbij is: je hebt 2 laders nodig en je moet nog wisselen ook.

Daarom stelde ik hierboven de vraag:

Laadt de ‘TRONIC® Universele oplader’ van Lidl wel geheel lege batterijen?

(of kent iemand een andere lader die dit doet)

Ik denk dat deze het ook kan.
Het beste kun je de fabrikant het even vragen.
Ik bezit een ouder model en dat bevalt goed.

Reputatie 2
Badge +2

@WortelstamperIn de handleiding staat dat bij 0 volt er een inwendige kortsluiting is en de batterij kapot is.

Of er is het volgende aan de hand: Er is een zeer hoge inwendige weerstand. De lekweerstand zorgt er dan voor dat er 0 V gemeten wordt. De batterij is dan niet kapot maar geeft wel 0 Volt.

Ik heb ze een mail gestuurd.

Klopt,
Door de stoomstoot, waar ik eerder over had blaas je de kortsluiting op.
Maar het blijft een reanimatie.
We praten hier wel over NiMH en NiCD

Li-ion Is een heel andere accu, die voorzien is van een beveiliging tegen diep ontladen.
Ook alle apparaten, hebben die beveiliging ook.
Dubbel beveiligd dus.
Dit is zo, omdat deze accu's explosief worden door diep ontladen.

Reageer