Beantwoord

Afronden 1 en 2 cent in de winkel.

• 23 January 2023
  • 27 reacties
  • 328 Bekeken

Waarom mogen winkels prijzen vaststellen op bedragen die de consument niet kan afrekenen en daarom maar naar boven afgerond worden?

icon

Beste antwoord door E.B.F. Stroeve 23 January 2023, 14:06

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +5

kijk eens aan, even google gevraagd en die weet uiteraard het juiste antwoord en de juiste regels: Mogen winkeliers betalingen afronden op 0 eurocent of 5 eurocent? | Rijksoverheid.nl 

geen community voor nodig 😁

Men vindt dit gemakkelijk en waarschijnlijk levert het ook nog iets op, al die prijzen die eindigen op 9.

Ik vind het super dat men in Duitsland nooit afrondt.

Je kunt ieder bedrag Pinnen dat ze kunnen bedenken? Verder ronden wij af bij contante betaling. Wat is het probleem?

kijk eens aan, even google gevraagd en die weet uiteraard het juiste antwoord en de juiste regels: Mogen winkeliers betalingen afronden op 0 eurocent of 5 eurocent? | Rijksoverheid.nl 

Dat is mijn vraag niet. Dat is mij bekendt dat dat gebeurd.

Reputatie 5
Badge +4

Men mag de prijzen vaststellen zoals men wil. Gelukkig maar, vrij land.

Waarom zou het winkels onmogelijk moeten worden gemaakt om prijzen op een bepaalde manier vast te stellen? En wat zou u dan exact willen verbieden?

Afronden gebeurt ook naar beneden. Bij pinbetalingen is er geen noodzaak tot afronden. Meestal worden er meerdere artikelen gekocht en de afronding vindt pas plaats nadat de prijzen opgeteld zijn.

3 x 0,09 = 0,27 = 0,25.

Er is volgens mij geen probleem.

Reputatie 6
Badge +7

@Kevin.WdDVreemd, u geeft het beste antwoord maar het was uw vraag niet?

U kunt de Moderatie verzoeken om uw post te wijzigen of aan te passen.

Als je tien producten koopt van €1,99 betaal je €19,90
Als ze dat af zouden normaliseren naar €2,00 zou je 10 cent meer betalen.
Met benzine rekenen ze ook met stappen van €0,001
Zodra ze een systeem wijzigen, is de consument duurder uit.
Dus zo laten, lijkt me het beste.

Men mag de prijzen vaststellen zoals men wil.

Hoho, niks daarvan. Sinds de afschaffing van de halve cent in 1938 wordt iedereen gedwongen in hele centen af te rekenen. Dat lijkt nu futiel maar destijds was dat grover dan de vijfcentenafronding van nu. Ook de halve cent was bij invoering in 1818 grof, net als de duit, 1/180 gulden, in 1573.

Ergens wordt er een grens getrokken. Dat hadden ook tienden of hondersten van centen kunnen zijn, of men had bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een kleinste eenheid van tien eurocent. Ik vermoed dat dat laatste het meest economisch was geweest voor iedereen.

Reputatie 7
Badge +5

wat is dan je vraag? het mag van de rijksoverheid voor contant en we ronden wiskundig af dus niet altijd naar boven

Reputatie 6
Badge +5

“Waarom mogen winkels prijzen vaststellen op bedragen die de consument niet kan afrekenen en daarom maar naar boven afgerond worden?”

“Waarom”: Omdat 4,98 goedkoper klinkt dan 5. “…. die de consument niet kan afrekenen”: De consument kan dat wel degelijk op de cent nauwkeurig afrekenen met cash geld.  “Waarom mogen winkels dat vaststellen”: Er is geen wet die dat verbiedt, dus het mag en kan. "…...en daarom maar naar boven afgerond worden” : Tja, waarom zouden ze zichzelf te kort doen?

De consument kan dat wel degelijk op de cent nauwkeurig afrekenen met cash geld.

That's news to me.

Reputatie 6
Badge +5

De consument kan dat wel degelijk op de cent nauwkeurig afrekenen met cash geld.

That's news to me.

De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt met deze munten afrekenen. Heeft een winkelier vooraf duidelijk gemaakt dat hij afrondt? Dan hoeft hij geen munten van 1 en 2 eurocent wisselgeld te geven.

Bij mijn volgend supermarktbezoek zal ik het vragen, want ik heb meestal 1 en 2 eurocent muntjes in mijn beurs, uit Duitsland, denk ik.

That's news to me.

De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt met deze munten afrekenen. Heeft een winkelier vooraf duidelijk gemaakt dat hij afrondt? Dan hoeft hij geen munten van 1 en 2 eurocent wisselgeld te geven.

Het is een wettig betaalmiddel en dat verplicht tot niets. Sorry, maar wat is je punt dan?

Reputatie 6
Badge +5

That's news to me.

Het is een wettig betaalmiddel en dat verplicht tot niets. Sorry, maar wat is je punt dan?

In de vraagstelling van TS staat “…. die de consument niet kan afrekenen”. Punt is dat de consument, als ie dat echt wil, wel degelijk het exacte bedrag in centen kan afrekenen. We doen het in de regel niet, te veel gedoe om centen te halen bij een bank, maar het kan wel.

That's news to me.

In de vraagstelling van TS staat “…. die de consument niet kan afrekenen”. Punt is dat de consument, als ie dat echt wil, wel degelijk het exacte bedrag in centen kan afrekenen. We doen het in de regel niet, te veel gedoe om centen te halen bij een bank, maar het kan wel.

Neen, als de winkelier aangeeft geen centen accepteren kan het niet. Althans niet contant en dat is de crux. Als je zo vreselijk graag precies af wil rekenen dan kan dat en niemand kan uitleggen dat hij zo vreselijk graag tot op de cent wil afrekenen maar dat dit dan per se contant moet zonder voor ieder weldenkend mens duidelijk te maken dat hij moeilijk zit te doen voor het moeilijk doen. Een categorie mensen die sowieso al veel te veel aandacht krijgt.

Reputatie 6
Badge +5

@A. DeenAf en toe doe ik nog eens een poging, maar tegen beter weten in. Sorry zal niet weer gebeuren.

Begrijp dat toch, RonaldD,

Als jij een pak havervlokken van €0,79 contant betaalt met 50+20+5+2*2, dan doe je moeilijk.

Vervang je echter de 2*2 door nog eens 5, dan niet! 🙂

Als jij een pak havervlokken van €0,79 contant betaalt met 50+20+5+2*2, dan doe je moeilijk.

Nee, het moeilijk doen zit in het per se iets willen zonder dat dit een nut heeft. 

Inderdaad. Daar ligt precies de grens die we zouden moeten aanhouden. Voorlopig, tot de inflatie zo ver is dat het 10 cent wordt.

De Duitsers zijn nutteloos bezig.

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb een Engelsman, bij de kassa eens 5ct gegeven, die begreep er totaal niets van dat hij die 2ct bij afrekenen in Nederland

niet terug kreeg.

De rij werd langer en langer beide gaven niet toe, ik heb die Engelsman maar mijn 5 ct gegeven omdat het wachten mij veel meer als die 5ct heeft gekost.

Nog steeds begreep hij niet waarom hij van mij die 5ct kreeg en niet van de caissière😳.

A(C)H, uit eindelijk kostte het mij 5 ct en heeft 1+1 “gratis” er 2ct, ook voor alle duizenden andere klanten aan “verdient”

Dus alles afgerond op 3ct is dan voor de AH 3ct+2ct “gratis” 🤫🤔 (slim bezig toch)

De Fransen ook. De Hollanders zijn veel rijker, heeft het daarom geen nut?

😄                                                                                 😄

Reputatie 6
Badge +4

Twee derde van de inwoners van eurolanden wil van 1 en 2 cent af.

donderdag 27 mei 2021, 14:56

BRUSSEL (ANP) - Steeds meer inwoners van de eurolanden zijn voor afschaffing van de euromunten van 1 en 2 cent en het verplicht afronden van cashbetalingen tot op 5 eurocent. Bij een consultatieronde over de wenselijkheid van de kleinste euromuntjes gaf 67 procent van de deelnemers aan er helemaal van af te willen, meldt de Europese Commissie. De euro is voor 342 miljoen burgers de nationale munt.

Het dagelijks EU-bestuur neemt eind dit jaar een besluit over het lot van de munten. Brussel overweegt een wetsvoorstel in te dienen over een afrondingsregel voor alle negentien eurolanden en mogelijk zelfs het stopzetten van de uitgifte van de 1- en 2-eurocenten, die op 1 januari 2002 werden ingevoerd.

Naast Nederland passen België, Finland, Ierland en Italië al ‘op eigen houtje’ een afrondingsregel tot op 5 eurocent toe. In alle eurolanden is een meerderheid van de bevolking voor afschaffing van de kleinste munten. Gemiddeld 72 procent vindt ze "niet nuttig" en 71 procent is voorstander van de invoering van een Europese afrondingsregel.

De commissie moet volgens de EU-regels periodiek onderzoek doen naar de kosten en maatschappelijke acceptatie van het gebruik van euromunten. In 2018 was 64 procent voorstander van directe afschaffing van de euromunten van 1 en 2 cent.

https://www.europa-nu.nl/id/vlj5jp9rs6z4/nieuws/twee_derde_van_de_inwoners_van?ctx=vh6ukzb3nnt0&tab=0

In mei 2021 was men nog beneveld door de corona problematiek.

Reageer