Beantwoord

Algemene voorwaarden software zonnepanelen in het Engels. Mag dat?

• 30 September 2016
  • 3 reacties
  • 189 Bekeken

Wij hebben zonnepanelen laten plaatsen door een installatiebedrijf ( afgekort als Z) . En met dat bedrijf (Z) een leveringsovereenkomst gesloten. Nu moeten wij de software voor het controleren van het systeem zelf aanvragen bij een van de leveranciers (afgekort S). van Z.

Bij het openen van de link bij S kunnen wij de betreffende software pas laden als wij akkoord gaan met de algemene voorwaarden, deze moeten worden gelezen en begrepen, zoals in een voetnoot staat. Deze tekst is in het Engels

3 vragen

Daar wij de Engelse taal slechts beheersen als “vakantietaal “en niet in staat de juridische taal letterlijk te begrijpen zou dat op zijn minst in het Nederlands moeten ? Is dat zo ?

Waarom zouden wij deze voorwaarden ondertekenen? Wij hebben immers een overeenkomst met Z en niet met S.

De levering van Z is derhalve mijn inziens niet compleet. Is dat zo?

PS in de offerte en bestelling staat de levering van die software genoemd. Alles speelt zich af in Nederland en in de Nederlandse taal. Het gaat om totaal plaatje van ruim 7000 euro..
icon

Beste antwoord door A. Deen 30 September 2016, 16:57

Bekijk origineel

3 reacties

Mijn gedachte is nee, dat kan niet tenzij anders overeengekomen. De vraag is een beetje of dit erg genoeg is om de koop ook te laten ontbinden en dan moet ik nog zien dat bv een kantonrechter daar in meegaat. Wat ziet u zelf als een redelijke oplossing? Even aangenomen dat de installateur niet voor vertalingen gaat zorgen.
Mijn dank Heer Deen,

Inmiddels heb ik ook nog met mijn installateur ( Z) een mail wisseling gehad en daaruit blijkt dat de technisch leverancier ( S) mij in dat contract een verplichting wil laten tekenen, dat in de toekomst hij mij kosten mag berekenen voor het instant houden van het zonnenpanelen software systeem. En dat er geen limit in staat van die kosten. ( dat alles dus in het engels). Dus een vrijbrief voor de sub leverancier aan mijn adres voor kosten die iki niet kan overzien.!

Ik wist dat niet ten ten tijde van de offerte noch de eventuele ( niet beperkte kosten)

Ik heb mijn installateur laten weten dat ik uitsluitend met hem zaken doe en geen genoegen neem met een": open" contract.

Heeft iemand enig idee of dat soort zaken normaal zijn.
Nee, dat is niet normaal en zoals u het omschrijft is het zelfs vreemd. Als een systeem software nodig heeft dan zijn er twee mogelijkheden. De software komt met het systeem mee en wordt verder niet meer geüpdatet, vroeger heel normaal maar tegenwoordig vanwege veiligheid in een veranderende wereld juist uitzondering of u neemt een onderhoudsabonnement voor een bedrag x per jaar waarmee de leverancier de zaak "up to date" houdt en indien nodig nieuwe versies maakt.

Is deze software echt nodig voor deze installatie of zijn dit toch meer een aantal "nice to have" dingen? Ik vraag mij ook af hoe de oplevering dan is gegaan als u de software niet heeft geïnstalleerd. Hoe heeft u de werking van de installatie dan getest?

Reageer